בסיוע ישראל מרוקו הפכה ליצרנית הכטב"מים הגדולה ביותר בצפון אפריקה

מרוקו הפכה לאחרונה למדינה הראשונה בצפון אפריקה ובמזרח התיכון המייצרת כטב"מים אחרי ישראל. התפתחות זו מגיעה לאחר העסקה האחרונה שסיימה מרוקו עם ישראל, שכללה מל"טים מתקדמים "מתאבדים" של Spy-X. כך לפי מה שדיווח הערוץ הישראלי I24NEWS באתר האינטרנט שלו.

לפי חברת BlueBird הישראלית, המתמחה בתכנון וייצור כלי טיס מסוג זה, בוצע ניסוי שטח מוצלח של כלי טייס אלו במרוקו.

רחפן SpyX, המיועד למשימות סיור ותקיפה, מסוגל להגיע ליעדים במהירות של 250 קילומטרים לשעה, רדיוס פעולה של 50 קילומטרים. הוא מכיל גם חיישן יום/תרמי לזיהוי מטרות.

הישג זה מהווה צעד חשוב עבור מרוקו בתחום התעשיות הצבאיות והטכנולוגיה המתקדמת, והוא מדגים את התפתחות שיתוף הפעולה הבילטרלי בין מרוקו וישראל, במיוחד לאחר החתימה על הסכמי אברהם בדצמבר 2020.

הופעה חדשה של רכב המתאבד Spy-x המרוקאי
רכב לשיגור המל"ט המתאבד המרוקאי Spy-X 

העתיד הטכנולוגי של מרוקו

למהלך זה צפויות להיות השפעות חיוביות על עתידה הטכנולוגי של מרוקו. היכולת לייצר כטב"מים משקפת התקדמות בהנדסה וטכנולוגיה, ועשויה להוביל לפיתוח מומחיות וחידושים נוספים בתעשייה.

זה גם יכול לתרום לחיזוק הכלכלה המקומית על ידי יצירת הזדמנויות עבודה חדשות ומשיכת השקעות. בנוסף, זה עשוי לפתוח את הדלת עבור מרוקו להפוך לשחקן מרכזי בשוק המל"טים הבינלאומי.

 

ייצוא נשק ישראלי למרוקו

לפי דו"ח של המכון הבינלאומי לחקר השלום בשטוקהולם (SIPRI), 11% מיצוא הנשק הישראלי מגיע למרוקו. זה הופך את ישראל לאחת מספקיות הנשק החשובות במרוקו. יצוא זה כולל מערכות הגנה אוויריות ומזל"טים .

נתונים אלו משקפים את חיזוק היחסים הבילטרליים בין שתי המדינות ואת פיתוח היכולות הצבאיות של מרוקו.

الطائرة المسيرة الانتحارية المغربية Spyx

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות