ארה”ב וישראל מתכננות מערך הגנה צפוף סביב המזח הצף בעזה מחשש שיותקף ע”י החמאס

מומחים צבאיים הזהירו כי התוכנית של ממשל נשיא ארה”ב להקים רציף צף מול חופי עזה כחלק מיוזמה בינלאומית רחבת היקף למתן סיוע לפלסטינים המורעבים ברצועה תחשוף את אנשי השירות האמריקני שיבנו, יפעלו ולהגן על המזח מהתקפה ל”סכנה”, על פי דיווח הוושינגטון פוסט .

גורמים אמריקאים אומרים כי מאמצים אלו יכולים לספק עד שני מיליון ארוחות ביום לתושבי הרצועה, המאוימת ברעב, בעוד סיוע הומניטרי, הכפוף לשליטה ישראלית, נכנס בכמויות קטנות.

משקיפים חוששים שהכעס הפלסטיני עקב ההתקרבות והתמיכה האמריקאית בישראל עלול להפוך את הנמל הזה ל”מטרה פוטנציאלית” להתקפות.

בעוד הפנטגון מאשר כי לא ייפרסו כוחות אמריקאים בעזה, הוא חשף מעט לגבי כמה זמן תהליך הבנייה יכול להימשך וכיצד ניתן להבטיח את שלומם של המשתתפים בהקמתו, מה שעורר חששות בקרב חלק בקונגרס ובמבקרים אחרים של הנשיא.

גורמים צבאיים סירבו לענות על שאלות מהוושינגטון פוסט לגבי היכן ימוקם המזח, ואילו אמצעי אבטחה יינקטו, מה שמעיד שהם לא רוצים לדבר על התוכניות.

הדיווח של העיתון התבסס על ראיונות עם שמונה גורמי ביטחון לאומי אמריקאים בהווה ובעבר, המכירים את התכנון המתמשך ואת התיאום המורכב הנדרש לביצוע מאובטח של משימות הומניטריות בסדר גודל כזה.

הדוחים את הצעד סבורים כי קרבתם של האמריקנים לאזורי הלחימה והכעס העז על ארה”ב על תמיכתה בישראל יהפכו את הרציף ליעד מפתה עבור חמאס או קבוצות חמושות אחרות באזור, שרבות מהן מקבלות נשק והדרכה צבאית מאיראן.

הם הוסיפו כי שיגור טילים, מל”טי תקיפה, צוללנים או סירות מהירות עמוסות חומר נפץ, כולם יהוו איום.

أمريكا تستعد لإنشاء ميناء عسكري على ساحل غزة لتقديم المساعدات - YouTube

 

פול קנדי, גנרל מארינס בדימוס שהוביל פעולות הומניטריות גדולות לאחר אסונות טבע בנפאל ובפיליפינים, כינה זאת “מטרה ראויה” עבור ארצות הברית להקל על סבלם של אזרחים בעזה, אך שאל אם הצבא האמריקני היא היישות המתאימה לפרוייקט.

“אם פצצה תתפוצץ באתר הזה, הציבור האמריקני יתהה: מה הם עשו שם מלכתחילה?”, אמר.

ג’ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אמר כי הרכבה ותפעול של המזח הצף יקל על תושבי עזה רבים, שזו משימה חשובה ותעשה את ההבדל.

“אבל אנחנו יודעים שמשימות כאלה לעולם אינן ללא סיכונים”, אמר קירבי, “זה קורה במיוחד באזור מלחמה כמו עזה”, והדגיש כי “לא יהיו כוחות אמריקאים בשטח, ואנחנו יודעים שהצבא שלנו והמפקדים יעשו כמיטב יכולתם להבטיח את שלומם במהלך המלחמה.”

מגיני התוכנית של הממשל האמריקאי אומרים שהסכנה נותרה “אמיתית”, אך ניתן לשלוט בה.

אבל מצד שני, אנליסטים אחרים ציינו את פיגועי הטרור הקטלניים בביירות ב-1983, כמו גם את מבצע הטרור שכוון לנמל התעופה קאבול במהלך פינוי ארה”ב מאפגניסטן ב-2021, כדוגמאות לקושי העצום בהגנה על אנשי שירות אמריקאים לאורך תקופה ארוכה בתנאים מסוכנים.

הנשיא ביידן הכריז על התוכנית להקים רציף בעזה במהלך נאום מצב האיחוד שלו ב-7 במרץ, ואמר כי היא תאפשר “הגדלה אדירה” בסיוע ההומניטרי. 

במהלך השבועות האחרונים, ארה”ב ומדינות נוספות הצניחו את הסיוע האווירי לעזה, אך מאמצים אלה אינם מספיקים לנוכח התנאים ההומניטריים הקטסטרופליים ברצועה.

رغم وجود 6 معابر بين غزة وإسرائيل.. أمريكا تبحث عن ميناء بحري لإيصال  المساعدات للقطاع - YouTube

 

רעיון הרציף זכה לתגובות מעורבות, כאשר ועדת ההצלה הבינלאומית וארגוני סיוע אחרים אמרו כי על ארצות הברית להפעיל את השפעתה כדי ללחוץ על ישראל לאפשר סיוע הומניטרי נוסף להיכנס דרך היבשה, שכן גורמים ישראליים סירבו לפתוח המעבר הצפוני לעזה, בעוד שבדיקות מפרכות בדרום הגבילו את כמות הסיוע הנכנס לרצועה.

מבצע בניית המזח בהובלת הצבא יכלול כ-1,000 חיילים אמריקאים וארבע ספינות של הצבא. 

לאחר הגעתן הצפוי של הספינות ב-12 באפריל, החיילים צפויים להתחיל בבניית  רציף הפלדה הצף, מבנה דו-נתיבי וגשר.

כל המשלוחים יאורגנו ויבדקו בקפריסין לפני הטעינה על ספינות לרציף. גורמי הגנה אמרו כי אנשי צבא אמריקאים יעבירו אספקה ​​לגשר, אך לא יעזבו אותו. 

שר הביטחון יואב גלנט הביע את תמיכתו בתוכנית הימית ואמר כי כוחות ישראליים יבטיחו שהסיוע יגיע לאן שהוא צריך להגיע.

גנרל צ’ארלס בראון ג’וניור, יו”ר ראשי המטות המשולבים והיועץ הצבאי הבכיר של ביידן, אמר לכתבים בשבוע שעבר שבטיחות החיילים היא “בעדיפות עליונה בכל פעם שאנו מעמידים את כוחותינו בכל מקום הנמצא בסכנה”. 

הוא הוסיף כי ארה”ב תנקוט באמצעים כדי להגן על החיילים, וישראל ומדינות נוספות צפויות לסייע במתן ביטחון. הוא לא נכנס לפרטים.

القدس_ينتفض 🇵🇸 on X: "حسب عدة مصادر موثوقة هناك مشروعين يتم العمل عليهما  في قطاع #غزة: • الاول لسان بحري مؤقت في منطقة البيدر والذي سيتم بنائه عن  طريق شركة محلية فلسطينية

 

לדברי בראון, סגן אדמירל בראד קופר, הקצין מספר 2 בפיקוד המרכז של ארה”ב, שמתאם את כל הפעולות הצבאיות של ארה”ב במזרח התיכון, קיים פגישות באזור כדי לקבוע תנאי אבטחה ודרישות אחרות כדי שהמזח יתפקד כמצופה.

בראון אמר כי קיבל הבטחות מעמיתו הישראלי, האלוף הרצי הלוי, שהסיוע שיגיע דרך המזח לא יהיה נתון למכשולים.

המפקד העליון של פיקוד מרכז ארה”ב, מייקל קורלה, ביקש גם הוא להרגיע את המחוקקים בנוגע למבצע, בדיונים בקונגרס מוקדם יותר במרץ.

אנתוני זיני, גנרל מארינס בדימוס שהוביל את פיקוד המרכז מ-1997 עד 2000, אמר שמספר אויבים עלולים לתקוף את המזח, כולל חמאס. 

זיני מצפה שאת המזח יאבטחו כוחות ישראלים ואמריקאים, בהתחשב בעובדה שהמשימה נראתה סבירה, בין אם כדי להקל על הסבל או לשלוח מסר שלארצות הברית אכפת מאזרחים פלסטינים.

כמו כן מעריכים כי ארה”ב תציב מול חופי עזה ספינת טילים שתיתן מטריה אווירית למזח הצף מפני סכנות מהאוויר.

مكانه وآلية عمله.. تعرف على خطة واشنطن لإنشاء ميناء عائم قبالة غزة |  البرامج | الجزيرة نت

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונות: אלג’זירה ורשתות חברתיות