מבזקי חדשות ליום 30-3-2024. מתעדכן

*- תימנים יחולצו מעזה?
ברצועת עזה יש כיום 110 בעלי אזרחות תימנית שמעוניינים לעזוב אותה. כך עולה מפוסט שפרסם שגריר תימן בקטר ראג'ח באדי . חלק מהתימנים שברצועה הם גברים שהתחתנו עם נשים מעזה, כך עולה מדבריו של השגריר.

באדי ציין כי תימן פנתה לקטר מאחר שהיא "מתווכת ההודנה" כהגדרתו וביקש את סיועה לחלץ את התימנים מהרצועה. עם זאת, לטענתו כל הניסיונות של קטר לבוא בדברים עם ישראל בנושא זה לא צלחו עד כה.

יצוין כי השגריר הזה נמצא בקטר מטעם הממשלה התימנית המוכרת בינלאומית, קרי לא החות'ים, אך לא ברור אם כל התימנים שנמצאים בעזה הם מתומכי הממשלה הזו…

 

*- חמאס כבר חושב על היום שאחרי קטר – אלה האופציות
הביקור של יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה בטהראן השבוע עורר מחדש את השאלה האם ההנהגה המדינית של ארגון הטרור כבר חושבת על היום שאחרי המלחמה. בשבועות האחרונים יש דיווחים לפיהם קטר מעוניינת שהנהגת חמאס תעזוב את דוחא ביום שאחרי המלחמה. הקטרים, כך לפי הדיווחים, מבינים שאירוח חמאס גורם להם נזק תדמיתי בעולם.

מה שעורר את העניין מחדש בסוגייה הוא שבמקביל לביקור פרסם העיתונאי הקטרי הבכיר עבדאללה אל עד'בה פוסט ברשת החברתית ותהה האם הנהגת חמאס רוצה לעבור לטהראן. פוסט זה פורש ברשתות כי נושא עזיבת קטר על ידי הנהגת חמאס אכן עומד על הפרק.

לפי מקורות ערביים, בנוסף לטהראן יש אופציה כי אם הנהגת חמאס תיאלץ לעזוב את מלונות הפאר בקטר היא עשויה לבחור בבירת תימן צנעא כמטה החדש שלה.

 

*- הפדיחה המביכה של ראש ממשלת לבנון
ראש ממשלת לבנון הזמנית נג'יב מיקאתי הפך לבדיחת רשת. כל זה קרה אחרי שאתמול בערב הגיע לקבל את פניה של ראש ממשלת איטליה ג'ורג'יה מילוני שפתחה בביקור רשמי בלבנון. מסתבר כי הוא לא ידע איך האורחת המכובדת נראית.

מילוני התעכבה במטוס אבל בינתיים אחת מחברות המשלחת האיטלקית ירדה מכבש המטוס. מיקאתי מיהר לקבלה ולנשק אותה והתחיל ללוות אותה עד שמישהי טרחה להסביר לו כי לא מדובר בראש ממשלת איטליה…לאחר כמה דקות של המתנה האורחת האיטלקית ירדה במדרגות המטוס לעבר מארחה, אבל הפדיחה של מיקאתי הפכה ויראלית.

 

*- טקטיקה חדשה של חמאס
דיווח מעניין ממקורות פלסטיניים ולפיהם חמאס שינה את הטקטיקה בניהול המלחמה ברצועת עזה, בניסיון לשמר כמה שיותר מכוחותיו וציודו עד לסיום המלחמה. הטקטיקה הנוכחית מבוססת על ביצוע התקפות מוגבלות על חיילי צה"ל, כדי למנוע ככל הניתן חשיפה ופגיעה באנשיו.

המקורות הסבירו: "התנועה לא רוצה להפסיד הכל. היא רוצה לשמור חלק מכוחותיה ליום שאחרי הקרב. לישראל, לארה"ב, לרשות הפלסטינית ולמדינות ערב יש את התוכניות שלהן ליום שאחרי המלחמה, וגם לחמאס יש את התוכנית שלו".

לפי המקורות, חמאס סבור שישראל מתכוונת לפעול בעזה כמו באיו"ש כלומר פשיטות ממוקדות עם נוכחות צבאית ממושכת ברצועה ולכן הוא רוצה לשמר ככל הניתן יכולות לטווח ארוך. המקורות טוענים כי חמאס משמר עדיין יכולת לשגר רקטות, טילי נ"ט, פצצות מרגמה, מטעני חבלה וכלי נשק ותחמושת אחרים.

מנתונים שפרסם צה"ל כ-12,000 מחבלי חמאס נהרגו עד כה, בעוד שמקורות בחמאס מדברים על 6,000 הרוגים.

 

*- נחשפים הנתונים – כמה כסף העבירה ישראל לרשות הפלסטינית עבור תעסוקת העובדים…
נתונים רשמיים שפרסמה הרשות הפלסטינית מלמדים כמה כסף העבירה ישראל כמס הכנסה על תעסוקת העובדים הפלסטינים בשוק הישראלי לפני הטבח של ה-7 באוקטובר. כידוע מאז אותו היום נפסקה כמעט לחלוטין כניסת העובדים הפלסטינים לישראל.

לפי הנתונים, ב-9 החודשים הראשונים של 2023 העבירה ישראל לרשות הפלסטינית כ-81.5 מיליון שקלים כמס הכנסה על עבודת הפלסטינים בשוק הישראלי. 42.5 מיליון שקל הועברו לרשות בראמאללה במרץ 2023 ועוד כ-39 מיליון שקל הועברו בספטמבר, כלומר סמוך מאד למועד הטבח.

בשנת 2022 העבירה ישראל לרשות הפלסטינית את כספי מס ההכנסה מתעסוקת העובדים בארבע פעימות – במרץ, ביוני, באוקטובר ובנובמבר ובסך הכל 194 מיליון שקלים.

 

*- הסכם עם מצרים על עזה אין, אבל על גז יש

מצרים הסכימה להגדיל את כמויות הגז הטבעי המיובאות מישראל בכ-26% כדי להמידן על 1.450 מיליארד רגל מעוקבת ביום במהלך המחצית הראשונה של השנה הבאה, כך לפי גורם ממשלתי בקהיר. כיום מייבאת מצרים מישראל כ-1.15 מיליארד רגל מעוקבת ליום.

כמויות הגז הישראלי המסופקות למצרים כיום גבוהות יותר מהרמות לפני המלחמה בעזה. מצרים מסתמכת על גז ישראלי כדי לענות על חלק מהביקוש המקומי שלה, כאשר העודפים מיוצאים בצורת גז נוזלי בעיקר לאירופה, דרך מפעלי הנזלה באידקו ובדמייטה.

לדברי הגורם המצרי, הגידול ביבוא המצרי יתרחש לאחר שחברת שברון האמריקאית תסיים להגדיל את הייצור משדה הגז תמר בכ-60% במהלך המחצית הראשונה של השנה הבאה ל- 1.6 מיליארד רגל מעוקבת ליום.

 

*- זה מה שישראל מציעה למצרים, ומה תגובת המצרים?
לפי עיתון ערבי ישראל העבירה למצרים את הצעתה ליום שאחרי ברצועת עזה. לפי ההצעה, מצרים תהיה השחקן המרכזי ברצועה והתיאום של ישראל יהיה איתה ברמה המדינית, הביטחונית והצבאית. לרצועה יוקם "מינהל אזרחי מקומי" שיחליף את חמאס. גם למדינות ערב יהיה תפקיד – אספקת מימון לפרויקטים חיוניים והומניטריים – בשלב הראשון לאחר תום הלחימה.

עוד נמסר כי התרחיש שמציעה ישראל כולל החלפת אונר"א בגוף אחר של האו"ם – תוכנית הפיתוח של האו"ם (UNDP) וכן הסוכנות האמריקנית לפיתוח בינלאומי. העיתון דיווח, לפי מקורותיו העלומים, כי התרחיש הישראלי אינו כולל כל קשר בין רצועת עזה לגדה המערבית ואינו מעניק תפקיד ברור לרשות הפלסטינית.

מקור מצרי אמר לעיתון כי התרחיש הישראלי אינו מקובל על מצרים "מכיוון שהוא מפריד את הגדה המערבית מרצועת עזה ומעביר את נטל הפיקוח על המינהל האזרחי ברצועת עזה למצרים" תוך שמירה על תפקיד ביטחוני רחב לשירותי הביטחון הישראליים בעזה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם : דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונות: תסנים