מבזקי חדשות מהעולם ליום 30-3-2024. מתעדכן

*- רוסיה מגבירה את מאמצי ההשפעה לקראת הבחירות החשובות לפרלמנט האירופי ביוני הקרוב: המודיעין הצ'כי הודיע על חשיפת רשת רוסית שניסתה להשפיע על ההצבעה במספר מדינות אירופיות, בעוד שהמודיעין הפולני ביצע חיפושים שקשורים לכתב אישום נגד אזרח שמקורב לפוליטיקאים ופעל בשירות המודיעין הרוסי.

דובר המשרד לתיאום השירותים המיוחדים של פולין, יאצק דוברז'ינסקי, הודיע היום כי הסוכנות לביטחון פנים ביצעה אתמול חיפושים בוורשה ובטיכי, במהלכם הוחרמו 48,500 אירו ו-36 אלף דולר. "הפעילויות בוצעו כתוצאה משיתוף פעולה בינלאומי עם מספר שירותים אירופיים", אמר.

דוברז'ינסקי ציין כי החיפושים בוצעו במסגרת חקירה שהושלמה בינואר האחרון עם הגשת כתב אישום נגד אזרח פולני שחשוד בריגול למען המודיעין הרוסי. "האיש, חבר של חברי פרלמנט פולנים ואירופים, ביצע משימות שמשתפי הפעולה במודיעין הרוסי יזמו ומימנו, וכללו בין השאר פעילויות תעמולה ודיס-אינפורמציה ופרובוקציות פוליטיות", הסביר. "המטרה הייתה לבנות אזורי השפעה רוסיים באירופה".

הוא הוסיף כי שירותי הביון האירופיים תיעדו "פעילויות שנועדו לארגן יוזמות פרו רוסיות וקמפיינים תקשורתיים במדינות האיחוד", וזאת במטרה לקדם את מדיניות החוץ הרוסית בתוך מדינות האיחוד ולערער את מעמדה של אוקראינה ואת התדמית של מנגוני האיחוד. "כדי להשיג את המטרות הללו, הוקם אתר אינטרנט בינלאומי, שם פורסמו מאמרים, הצהרות, הערות וריאיונות עם טון פרו-רוסי מוטה, שקשורים למצב הבינלאומי הנוכחי, כולל המלחמה", אמר.

אתמול הודיע גם שירות הריגול הנגדי האזרחי של צ'כיה על חשיפת רשת רוסית שניסה להשפיע על הבחירות המתקרבות, כאשר מהדיווחים עולה כי הפעילות הרוסית התמקדה בפולין, הונגריה, גרמניה, צרפת, בלגיה והולנד. "המבצע האיר את המאמצים של רוסיה להשיג השפעה בשטחה של מדינה של האיחוד האירופי ולבצע מניפולציה בתהליכים הפוליטיים", נמסר משירות הביון הצ'כי.

בעקבות זאת, הוטלו סנקציות על ויקטור מדבדצ'וק וארטם מרצ'בסקי, פוליטיקאים אוקראינים פרו רוסים המקורבים לקרמלין, ועל חברת "קול אירופה" שרשומה בצ'כיה וקשורה למדבדצ'וק, שנמצא כעת ברוסיה אחרי ששוחרר מהכלא האוקראיני. לפי גורמים המעורים בפרטים, הם היו מעורבים בהעברת כספים לפוליטיקאים ממפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה ולפוליטיקאים מצרפת, פולין, בלגיה, הולנד והונגריה.

 

*- השבועון אלנבא של דאע"ש מתייחס בהרחבה לפיגוע הטרור באולם ההופעות קרוקוס סיטי במוסקבה לפני שבוע: המאמר מצהיר שוב כי ארבעת המחבלים היו אנשי דאע"ש ומאשר כי הם נעצרו על ידי כוחות הביטחון הרוסיים.

לפי השבועון, המחבלים נאלצו להימלט מהזירה אחרי "תקלה פתאומית שפגעה בחלק מהרובים שלהם", אולם "הם לא עצרו את ההתקפה והחלו לשחוט את כל הנוצרים שמצאו בדרכם לפני שיצאו מהאולם".

המאמר גם התרברב כי "רוסיה הצלבנית הייתה נתונה לפגיעה הביטחונית הקשה ביותר על אדמתה מזה שנים עם פעולה איכותית משמעותית של חיילי המדינה האסלאמית". "לאור הכישלון המהדהד, רוסיה לא מצאה חלופה אלא לכוון 'האשמות של קשירת קשר' נגד יריביה ב'מחנה המערבי' כטיוח והתחמקות מהכרה בכישלון העצום שלה נגד המוג'הידין", הצהירו בדאע"ש.

"זו אותה שיטה שבה נקטו הצלבנים המערביים כאשר היו חשופים להתקפה דומה, כאשר אמריקה הרגילה את אירופה להאשים את המחנה המזרחי 'הכופר', במיוחד את רוסיה ואת איראן, באותן האשמות, על אף ששני המחנות סבלו מהתקיפות של חיילי הח'ליפות בשנים האחרונות", המשיכו.

בסיום המאמר, הייתה התייחסות לחשש במערב כי דאע"ש יבצע התקפות דומות נוספות, גם בערי בירה מרוחקות יותר ממוסקבה. "למשל, צרפת הצלבנית שהכריזה על 'רמה מקסימלית של כוננות', מחשש להתקפות אפשריות, במיוחד אחרי שספגה כאלה בפריז ובניס".

 

*- נשיא ברזיל לשעבר, ז'איר בולסונרו, פנה לבית המשפט העליון בבקשה לקבל את הדרכון המוחרם שלו על מנת שיוכל לטוס לביקור בישראל, לפי הזמנתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו – כך דיווחה התקשורת בברזיל.

פרקליטיו של בולסונרו פנו לשופט העליון, אלחנדרה די מוראייס, בבקשה להחזיר לנשיא לשעבר את הדרכון שהוחרם בחודש שעבר, במסגרת החקירה שמתנהלת נגד בולסונרו על מעורבותו בהסתערות של תומכיו על מוסדות השלטון בינואר 2023 במחאה על הפסדו בבחירות.

לפי הבקשה, ראש הממשלה נתניהו הזמין את בולסונרו להגיע לישראל עם משפחתו בין 12 ל-18 במאי, בדיוק כאשר מדינת ישראל תציין את יום הזיכרון ואת יום העצמאות. "חיוני להדגיש כי האישור לקיומה של הנסיעה הזו אינה מסכנת את החקירה, במיוחד בהתחשב במחויבויות שכבר נקבעו, ואשר מצריכות את נוכחותו של העותר עם שובו מישראל", ציינו עורכי הדין, שהוסיפו כי בולסונרו גם מוכן כי החזרת הדרכון תהיה "זמנית".

לפי הדיווחים, הבקשה של פרקליטי בולסונרו הועברה ב-25 במרץ, בדיוק ביום שבו הניו יורק טיימס חשף כי הנשיא לשעבר שהה במשך יומיים בשגרירות ההונגרית בברזיל, בין 12 ל-14 בפברואר, וזאת מיד אחרי החרמת הדרכון שלו.

 

*- היום לפני שנה, עצרו הרשויות ברוסיה את הכתב האמריקאי-יהודי של הוול סטריט ג'ורנל, אוון גרשקוביץ' (32), בחשד לריגול. מאז הוא מוחזק בכלא לפורטובו שבמוסקבה ומעצרו הוארך שוב ושוב, הפעם האחרונה השבוע, עד 30 ביוני. על אף קריאות בינלאומיות לרוסיה לשחרר אותו, הוא נחשב לקלף מיקוח מרכזי – כלי משחק – עבור הנשיא פוטין מול ארה"ב.

"העולם השתנה באופן דרמטי בשנה האחרונה", כתבה היום עורכת הוול סטריט ג'ורנל, אמה טאקר. "במהלך התקופה הזו, עבור העמית שלנו אוון גרשקוביץ', העולם היה בתוך תא קטן בכלא ידוע לשמצה במוסקבה, שם הוא ממתין למשפט על אישום כוזב". היא הוסיפה כי "זו תזכורת לסכנות שניצבות בפני עיתונאים ברחבי העולם בעת שהם מיישמים את המשימה החיונית שלהם".

מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, הבהיר כי ארה"ב עדיין מחויבת להשיב את גרשקוביץ' ואת פול ווילאן, האמריקאי שכלוא ברוסיה כבר יותר מחמש שנים. "אוון לא עשה שום דבר לא בסדר. עיתונות אינה פשע", מסר בלינקן, שתקף את הפגיעה של המשטר הרוסי בעיתונות בארצו. "אנשים אינם קלפי מיקוח. רוסיה צריכה להפסיק עם הנוהג של מעצר שרירותי של אנשים כדי להשיג מנוף פוליטי ועליה לשחרר לאלתר את אוון ואת פול".

 

*- סר ג'פרי דונלדסון התפטר היום מהנהגת המפלגה הדמוקרטית-יוניוניסטית (DUP), המפלגה הפרו-בריטית הגדולה ביותר בצפון אירלנד, אחרי שנודע כי הוגש נגדו כתב אישום על עבירות מין "היסטוריות". דונלדסון כיהן בתפקיד מאז יוני 2021 וחבר הפרלמנט, גווין רובינסון, מונה לממלא מקום זמני.

מוקדם יותר היום, הודיעה משטרת צפון אירלנד כי "בלשים עצרו גבר בן 61 והגישו נגדו כתב אישום על עבירות מין שלא מהזמן האחרון" וכי "אישה בת 57 גם נעצרה והואשמה בסיוע לעבירות נוספות. על אף שלא פורסם שמו של דונלדסון, גברו ההערכות כי מדובר בפוליטיקאי הבכיר כאשר התקיימה ישיבה דחופה של הנהלת המפלגה וגם כל החשבונות של דונלדסון ברשתות החברתיות נעלמו במהלך הלילה.

 

*- השחקן לואיס גוסט ג'וניור, שהיה השחור הראשון שזכה בפרס האוסקר לשחקן המשנה, בזכות תפקידו בסרט "קצין וג'נטלמן" בשנת 1982, הלך לעולמו בגיל 87. לגוסט, שגם זכה בשני פרסי גלובוס הזהב ובפרס האמי, הייתה קריירה עשירה של כשבעה עשורים בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה עם הופעות ביותר מ-200 סרטים וסדרות, ובנוסף הוא היה פעיל חברתי בולט.