איראן החוששת מעלייתו של טראמפ פועלת לשילוב חיזבאללה במרחב מחשש שיחוסל

בציפייה לשינויים במימשל האמריקאי, איראן פועלת להגן על השפעתה בסוריה, לבנון ובכל רחבי האזור

 

לאחרונה החלה איראן להגביר את פעילותה המדינית והביטחונית על מנת להגן על הישגיה בלבנון, עיראק וסוריה, על רקע חשש בקרב מקבלי ההחלטות בטהרן לגבי האפשרות שהגרוע מכל יגיע ומועמד המפלגה הרפובליקנית , דונלד טראמפ, ינצח בבחירות לנשיאות ארה”ב.

החשש התגבר מאוד הלילה אחרי העימות בין טראמפ לנשיא ביידן שהתגלה במלוא עליבותו. לאף אחד גם בארה”ב אין ספק כבר מי יהיה הנשיא הבא.

איראן דוחפת את חיזבאללה להתפייס עם מדינות המפרץ

איראן תמכה בשבועות האחרונים בסיור של גורמי חיזבאללה הלבנוני באמירויות ובערב הסעודית, תוך התמקדות בעיקר בפתרון הבעיות הקיימות בין חיזבאללה למדינות ערב, ובעיקר אחרי איומיה על מדינות המפרץ בשנים האחרונות באמצעות פעילות של התאים שלה בתוכם, או מתן תמיכה, סיוע וייעוץ צבאי למיליציה החות’ית בתימן, המאיימת היום על השייט בים האדום, שהוא הנתיב הימי שבו תלויות מדינות המפרץ להובלת נפט לשוק הבינלאומי.

ראש יחידת הקישור והתיאום של חיזבאללה, וואפיק סאפא, ביקר כבר באמירויות בראש משלחת שהגיעה במטוס פרטי, בעוד ראש המודיעין הסורי, האלוף חוסאם לוקה, הגיע שעות לפניו.

לפי מקור דיפלומטי ערבי בכיר שאישר לאתר סוריה טי וי, סאפא נפגש עם היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, טחנון בן זאיד ומנהל המודיעין של איחוד האמירויות, עלי אל שמסי. המקור סבור כי ביקורו של צפא באיחוד האמירויות פירושו סיום תפקיד דיפלומטי שמילא בעבר המנכ”ל לביטחון פנים, עבאס איברהים.

ברור שטהרן חשה בסכנה של השלב הבא שיבוא בעקבות המלחמה בעזה, במיוחד עם הגדלת הסיכוי שטראמפ ינצח את יריבו הדמוקרטי ביידן במירוץ להגיע לבית הלבן, והאפשרות הנובעת מכך שחיזבאללה הלבנוני יהיה היעד הבא ,על פי ההבנות בין טראמפ, באם הבחירות יוכרעו לטובתו, ואם נתניהו יצליח לשמור על השלטון עד שטראמפ יגיע לבית הלבן.

איראן שואפת להגיע להבנות בין חיזבאללה למדינות המפרץ בנושאי ביטחון, ועתיד השלטון בלבנון, שהצד הסעודי מייחס לו חשיבות מיוחדת.לכן, זה אולי יסלול את הדרך לגישור ערבי שישמור על חיזבאללה מפני הסלמה אמריקאית קרובה.

Saudi-Lebanese Ties Have a Hezbollah Problem - Gulf International Forum

קרדיט: הפורום הבין לאומי של המפרץ