המשטר הסורי חותם על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה הגרעינית הרוסית Rosatom

Rosatom, חברת האנרגיה הגרעינית הממלכתית הרוסית, הודיעה כי חתמה על מזכר הבנות עם המשטר הסורי לפיתוח שיתוף פעולה בתחום “יישומי טכנולוגיות גרעיניות למטרות שלום”.

בהצהרה מסרה החברה כי בשולי הפורום הבינלאומי “אטום אקספו 2024”, נחתם מזכר הבנות עם ממשלת סוריה, בנוגע לפיתוח שיתוף פעולה בתחום האנרגיה וטכנולוגיות גרעיניות למטרות שלום, כך דווח בסוכנות “נובוסטי” הרוסית.

מהחברה נמסר כי מזכר ההבנות עם המשטר הסורי כולל “פעולות ומחקרים הקשורים למדע גרעין  וכל מה שקשור לטכניקות גרעין וקרינה בתחום הרפואה, בתעשייה וכו'”.

Rosatom היא חברה ממשלתית רוסית, שנוסדה בשנת 2007. היא נחשבת למקור העיקרי של טכנולוגיה גרעינית ברוסיה. היא מתמחה באנרגיה גרעינית ובמוצרים גרעיניים שאינם צורכים אנרגיה, בנוסף למוצרי היי-טק. היא כוללת יותר מ-350 חברות, כולל מכוני מחקר, מדע וצי שוברי הקרח הגרעיניים היחידים בעולם.

במהלך שנת 2023 ייצרה החברה חמישה  כורים גרעיניים, כולל תחנת הכוח הגרעינית בבלארוס והמפעל הגרעיני Akkuyu בטורקיה.

ההודעה על מזכר ההבנות מגיעה ימים לאחר ביקורו של מנכ”ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל מריאנו גרוסי, בסוריה, במהלכו נפגש עם ראש המשטר, בשאר אל-אסד, והם דנו “בשימוש באנרגיה גרעינית בסוריה”.

גרוסי שוחח עם אסד על “שיתוף פעולה בתוכניות ופרויקטים של שלום, במיוחד בתחומי הבריאות, טיפולי הסרטן, החקלאות והמחקר המדעי”, והדגיש “את החשיבות של בניית דיאלוג יעיל ומתמשך בין מדינות העולם, הסוכנות וסוריה”.

“הסכמנו לחדש את התקשורת בין המשטר הסורי לסוכנות, במטרה לרכוש אמון בשימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום בסוריה לטובת העם הסורי” – הוסיף גרוסי.

קרדיט: סוריה טי וי   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות