בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 21-3-2024. חלק א'

עיקרים:

א. עוד סבב עקר של שיחות להסכם בנושא החטופים, לצד דחיה נמשכת וכנראה אינסופית של הפעולה ברפיח.
ב. מנגד, מבצע מוצלח של צה"ל נגד קיני הטרור בבית החולים שיפאא' בעזה, חושף את המציאות בה חיילנו נאלצים לכבוש מחדש שטחים שכבר כבשו ופינו.
ג. ישראל החלה לפעול נגד מערכת השלטון האזרחי של חמאס ברצועה, אך זו ממשיכה להשליט טרור ואימה על האזרחים ולשלוט בסיוע הנכנס לרצועה.
ד. רשת אלג'זירה משעה (כנראה זמנית) את הפרשן הצבאי המצרי הפרו חמאסי פאיז דוירי, בשל הביקורת הקשה כלפיו.
ה. המשך נסיונות פיגוע באיו"ש בשיאם רצח חייל בתחנת הדלק בבית קמה, ונסיון לפגוע באנשי שב"כ בגוש עציון.
ו. פעילות מוצלחת לסיכול מחבלים בג'נין וטול כרם תוך שימוש בכטב"מים. עימותים בין מחבלים למנגנוני הרש"פ בג'נין לאחר הסיכול, ובהמשך הוצא להורג בפומבי,אחד מפעילי הג'האד האסלאמי שהואשם בשת"פ עם ישראל, לאחר שנגרר מתוך בית החולים המקומי.
ז. המשך חילופי אש בחזית הצפונית, אם כי בהיקף מצומצם בהשוואה לשבוע שעבר. גם בחזבאללה דיווחו על לכידת משתף פעולה עם ישראל.

 

ובהרחבה:

כמו שציינו בשבועות האחרונים, נכון לעכשיו ישראל לא נערכת לפעולה משמעותית ברפיח, גם אחרי שחמאס הציב דרישות סף בלתי אפשריות לעסקת חליפי. מטרת החמאס הברורה: להגיע לסיום הלחימה ולמצב בו כל הלחימה ברצועה עד כה לא היתה אלא סבב נוסף, בסיומו אנשיו נותרים שליטי האזור ויכולים להכריז שפרט להרס והרג, ישראל לא השיגה בלחימה ברצועה דבר. את החמאס קל להבין, גישתו שקופה וברורה, מה שלא ניתן להבין כל עוד הדבר נבחן בקריטריונים של הגיון מלחמתי זה את ההתנהלות הישראלית. את זו צריך לבחון בקריטריונים הקשורים ליחסי כוחות פוליטיים ולאינטרסים בינלאומיים שדבר אין להם עם היעד הישראלי לשחרר את החטופים ולחסל את שלטון החמאס ברצועה.

בשבוע האחרון פתחו אנשי החמאס בתרגיל מו"מ נוסף אם כי עתיק יומין, שבזמנו קראתי עליו בספר ביוגרפיה שכתב ד"ר עאטף עדואן, מרצה באוניברסיטה האסלאמית בעזה לשעבר, על מייסד החמאס השיח' אחמד יאסין לאחר מספר שיחות עומק שקיים עמו. בספר ציין יאסין שבמקום להגיד לא באופן מפורש הוא נוהג לאמר כן, אך בתנאים כאלו שברור לו שהצד השני ידחה אותם.

אסמאעיל הניה שהיה משרתו האישי של השיח' יאסין וכיום משמש מחליפו בראש החמאס מכיר היטב את הטקטיקה הזו, ולאחר שהקטרים הביעו זעם על המבוכה שנגרמה להם בשל סרוב החמאס לכל פשרה, הודיע השבוע על הגמשת עמדות והסכמת החמאס לקדם עסקה, ובלבד שתוביל בסופו של דבר להפסקת אש כללית, יציאת צה"ל מהרצועה, חזרת התושבים לצפון הרצועה, הכנסת סיוע הומניטארי ושחרור מספר רב של מחבלים בתמורה לחלק מהחטופים.

אפשר לאמר שהניה עידן את המסר החמאסי, בלא לסגת במילימטר מהדרישות ההזויות של הארגון, ועדיין מנהלי המו"מ הנלהבים של ישראל מיהרו לעוט על ההכרזה וביקשו מנדט נרחב להמשך מו"מ מול החמאס בקטר, בתיווך מצרי וקטרי, וכמובן דחיה נוספת של כל מהלך התקפי ברפיח. בהמשך, טענו בחמאס שישראל היא שהכשילה את המו"מ ודחתה את ידה המושטת של תנועתם.

 

חשוב להבין עם זאת, שחמאס גם היא אינה מונעת רק מהאינטרס הפלסטיני. אינספור גורמים ערביים, אסלאמיים ובינלאומיים קשורים בשיקוליה, ובראשם האיראנים ואנשי חזבאללה. מבחינתם, פחות חשוב מי ישלוט ברצועה ביום שאחרי, אלא הארכת משך הלחימה ככל הניתן, תוך התשת ישראל, ומניעת כניסה ללחימה בצפון, וכמובן הימנעות מפעולה משמעותית, נגד תכנית הגרעין של איראן כפי שציינו הממסד הבטחוני ממילא, לא תכנן ברצינות, להיכנס לרפיח, וככל שהזמן חולף, והלחץ הבינלאומי בכלל, והאמריקאי בפרט גובר כמובן שהדבר כלל אינו עומד על הפרק.

זאת, למרות אינספור אישורי תכניות בכל הדרגים. אם היתה כוונה אמיתית לפעול ברפיח, הדבר היה מתרחש מזמן, ולא נמרח, תוך שהלחץ הבינ"ל על ישראל הולך ומתגבר.
כתחליף, פשטו כוחות צה"ל שוב על בית החולים שיפא, שלהזכירנו כבר נכבש כולו בעבר וצה"ל חשף תחתיו רשת מנהרות, ובסמוך אליו גופות של חטופים שנרצחו בדם קר. בפעולה בשיפא השבוע חוסלו ונעצרו מאות מחבלי חמאס בכירים יותר או פחות.

בין העצורים במתחם היה מחמוד קואסמה, מי שפיקד מעזה על רצח הנערים, ערב מבצע צוק איתן. כן נמסרו דיווחים סותרים על מעצר בכירים נוספים כמו מושיר אלמצרי מהחמאס וח'אלד אלבטש מהג'האד האסלאמי, דיווחים שלא אומתו. מה שברור שגם אחרי הפעולה לא יחסרו לחמאס מחבלים נוספים שימשיכו לנצל את המקום לצרכיהם.

הנה תמונות של עזתיים ששוב נעים מאזור העיר עזה לדרום הרצועה, רק כדי לשוב לצפון הרצועה, דרך רשת המנהרות האינסופית, המחברת בין צפון הרצועה לדרומה:
https://www.facebook.com/reel/785345290154731

עד כאן להשבוע: שבת שלום ופורים שמח.