האמנם יש טילים היפרסוניים לחות'ים בתימן ?

הידיעה של סוכנות הידיעות הרוסית "נובוסטי" מפי מקורות בארגון המורדים החות'ים בדבר השלמת פיתוח של טילים היפרסוניים עלולה לכאורה להדאיג – ולכן, יש צורך לעשות סדר בדברים.

טיל היפרסוני הוא גוף הנע במהירות של מעל פי חמש ממהירות הקול (5 מאך). למעשה, כל טיל בליסטי ארוך טווח נע במהירות היפרסונית, ולעיתים בעת החדירה לאטמוספירה מהחלל מהירותו יכולה להגיע לערכים של 20 מאך. מערכת "חץ 3" יכולה ליירט טיל כזה שכן הוא נע במסלול בליסטי מוגדר, וגם אם הוא בעל יכולת תימרון מסוימת, החץ 3 הינו טיל מתמרן הנע במהירויות גבוהות ביותר עד לפגיעה הפיזית בטיל המטרה.

אפשרות אחרת היא שהידיעה מכוונת לאפשרות שלחות'ים יש טיל היפרסוני גולש, כלומר טיל היפרסוני המשוגר אל מחוץ לאטמוספירה ע"י טיל בליסטי, צובר מהירות היפרסונית וגולש אל מטרתו מחוץ לאטמוספירה תוך כדי תימרון ונווט אל מטרה מוגדרת במהירות היפרסונית. בכל מיקרה, בין אם מדובר בטילים בליסטיים או בטיל היפרסוני גולש, מדובר במערכות שניתנות ליירוט ע"י מערכות ההגנה של צה"ל הפועלות מחוץ לאטמוספירה.

האתגר הטכנולוגי מגיע בהתמודדות עם מערכת טילי שיוט היפרסוניים, שכן אלו מערכות קשות ליירוט בגלל יכולת התימרון של טיל שיוט, לרבות טיל שיוט היפרסוני. אך יש להדגיש – כדי לבנות מערכת טילי שיוט היפרסונית, כלומר כזו שנעה ומתמרנת במהירות של 5 מאך ויותר, יש צורך בתשתית טכנולוגית רבה, כגון כוח אדם מיומן, מנהרות רוח מיוחדות, תעשיית אווירונאוטיקה והנדסת חומרים ברמה הכי גבוהה. זאת ועוד, יש צורך באמצעי שיגור מיוחדים שמותאמים למנועים המיוחדים של טילי שיוט היפרסוניים.

English version in the link in Bio טילים היפרסוניים בידי החות'ים – האמנם?  חוקר המכון, ד"ר יה...‎ | Instagram

 

קרדיט: ד"ר יהושע קליסקי – חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי – INSS 

קרדיט לתמונות: באדיבות המכון למחקרי ביטחון לאומי – INSS