ההצעה החדשה של חמאס. פרטים

עסקה בשלושה שלבים: פרטים נוספים על ההצעה החדשה של ארגון הטרור חמאס.

 

מספר כלי תקשורת ובהם סוכנות הידיעות רויטרס, רשת אלג'זירה וערוץ א-שרק הסעודי, פרסמו הבוקר סעיפים ותובנות מטויטת ההסכם שהגיש אמש חמאס למתווכים.

לפי ההצעה החדשה של חמאס, (אותה הם מגדירים גמישה למדי) עסקת השבויים תתחלק לשלושה שלבים, בני שישה שבועות כל אחד, שבסופם תוכרז הפסקת אש כללית – במסגרתה ישראל תסוג מרצועת עזה ותחל בשיקומה.

1. ע"פ רויטרס, בשלב הראשון של העסקה חמאס ישחרר את כל הילדים, הנשים, החולים והקשישים בתמורה לשחרור 700 עד 1000 אסירים ביטחוניים מבתי הכלא. בשלב זה, ע"פ אלג'זירה הקטרית, ישוחררו גם כל החיילות ברצועה, במפתח של חיילת ישראלית בחיים כנגד 50 אסירים פלסטינים, בהם 30 אסירים/ אסירות השפוטים למאסרי עולם. לפי רויטרס, מניין האסירים הכבדים שישוחררו בשלב הראשון יעמוד על 100.

2. לדברי חמאס, בתום 42 ימים יחל השלב השני בעסקה במסגרתו יסכימו הצדדים על תאריך להפסקת אש מוחלטת, שבמקביל אליה יקבע דדליין לנסיגת כוחות צה"ל מהרצועה. זה המקום לציין כי חמאס מתנה את קיום השלב הראשון בעסקה בנסיגה מלאה של צה"ל מציר א-רשיד, החוצה את הרצועה לאורך קו החוף, ומציר צאלח א-דין, המחבר בין צפון הרצועה לדרומה. זאת לצד שיבת כלל האזרחים העקורים לבתיהם ובפרט לצפון הרצועה. (דבר שישראל מתנגדת לבצע באופן מלא מחשש לחידוש שלטונו האזרחי של חמאס במרחב)

3. ע"פ הדיווחים השונים, בשלב השלישי שיבוצע לאחר קצת פחות משלושה חודשים מאז יחתם ההסכם, חמאס ישחרר את כל החטופים הישראלים שבחזקתו, לרבות גברים, גברים בגיל מילואים וחיילי צה"ל, בתמורה לשחרור כלל האסירים הביטחוניים בבתי הכלא. בנוסף, במקביל לביצוע עסקת החילופין, ישראל תסיר את המצור מעל הרצועה ותחל בשיקומה.

 

באשר לפן ההומניטרי בעסקה, בחמאס דורשים  להכניס מידי יום 500 משאיות המכילות סיוע הומניטרי ודלק בכמות מספקת להפעלת בתי החולים, המאפיות ומתקני התפלת המים הפזורים ברצועה.

עוד דווח כי חמאס יבקש ערבויות בינלאומיות לשיקום הרצועה ובכללם מתן סיוע מיידי למי שאיבדו את ביתם באופן מלא או חלקי, כתוצאה מפעילות צה"ל ברצועה.

 

ומה לגבי תשובת ישראל?

מאז דווח על הגשת הטויטה, גורמים בישראל מקפידים לספר כי ישנה ירידה בדרישות חמאס באשר לטיוטות קודמות, אך יש עוד על מה לשוחח.

הבוקר התכנס קבינט המלחמה ומיד לאחריו התכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני, שבסופם הוחלט על שליחת משלחת ישראלית לסבב שיחות נוסף בדוחא, בירת קטאר, וכן על אישור תוכניות לפעולה צבאית ברפיח.

בכך ישראל מאותת לחמאס שדרישותיו רחוקות מלהתקבל, וכי עליו להמשיך בשיחות המשא ומתן. אם יסרב, צה"ל יפנה את האזרחים במרחב רפיח ויחל בתמרון הקרקעי.

ע"פ ערוץ אלאח'באר הלבנוני, בישראל מסרו למתווכים המצרים כי עוד קודם לתמרון הקרקעי ברפיח, כוחותינו ישלחו לפעולות נקודתיות במרחב בהם קיים חשש להחזקת חטופים ישראלים – דבר המהווה מנוף לחץ נוסף על חמאס להגעה מהירה להסכם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם המוח'אבראת    קרדיט לתמונות: דובר צה"ל