העכבר ששאג: ישראל הסכימה להשתמש בנשק בעזה לפי הדרישה האמריקאית

" אנחנו לא רפובליקת בננות" , אנחנו לא המדינה ה-51 של ארה"ב" , "אף אחד לא יכתיב לנו מה לעשות" , זה רק מעט מההשתלחויות שחצו את דעת הקהל הישראלית למשמע הדרישות האמריקאיות להשתמש בנשק שארה"ב מספקת לישראל לפי כללי החוק הבין לאומי.

בסוף התברר שאנחנו לא יותר מעבר שואג, שממהר לקפל את זנבו ולרוץ למצוא מחסה באיזה חור מעופש מתחת לאדמה כשהבוס הגדול מופיע ברקע.

 

שר הביטחון הישראלי יואב גלנט חתם ביום חמישי על "כתב ערבות" המופנה לממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, המאשר את "מחויבותה של ישראל להשתמש בנשק אמריקאי בהתאם לחוק הבינלאומי, ולאפשר לסיוע הומניטרי בגיבוי ארה"ב להיכנס לעזה"  כך לדברי גורמים ישראלים ואמריקאים רשמיים לאתר " Axios " האמריקאי.

מהלך זה מגיע לאחר שממשל ביידן ביקש מישראל לספק "כתב ערבויות" עד אמצע מרץ, על פי מזכר המועצה ביטחון הלאומי שבידן הוציא בחודש שעבר.

מזכר הביטחון הלאומי, שפורסם ב-8 בפברואר, קובע כי לפני שמדינה כלשהי תוכל לקבל נשק אמריקאי, עליה לתת לארצות הברית "ביטחונות בכתב  ואמינות" שהיא תשתמש בנשק "בהתאם לחוק ההומניטארי הבינלאומי".

התזכיר גם מדגיש שמדינה המשתמשת בנשק אמריקאי באזורי סכסוך חייבת לספק "הבטחות כתובות ואמינות" שהיא "תקל ולא תמנע, תגביל או תחסום באופן שרירותי, במישרין או בעקיפין, סיוע הומניטרי ומאמצים בינלאומיים הנתמכים על ידי ארצות הברית. "

 

התזכיר מבקש מהממשל להגיש דו"ח שנתי לקונגרס  האם מדינות עומדות בחוק הבינלאומי.

למרות שהיא לא כוללת רק את ישראל, מדיניות זו באה לאחר שכמה סנאטורים דמוקרטיים הביעו דאגה מהמערכה הצבאית הישראלית ברצועת עזה.

אתר "אקסיוס" אמר כי למזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, "יש עד ה-25 במרץ לאשר את מהימנות ההתחייבויות הכתובות של ישראל, אחרת העברת הנשק של ארה"ב לישראל תושעה".

משרד הביטחון הישראלי סירב להגיב לאקסיוס.

בנוסף, גורמים ישראלים ואמריקאים אמרו לאתר כי ישראל "ביקשה מממשל ביידן להוסיף מכתב נוסף משלה לערבויות, המאשר את מחויבותה של ארצות הברית לביטחון ישראל, את זכותה של ישראל להגן על עצמה והמשך הסיוע הצבאי".

עם זאת, פקידי ממשל ביידן אמרו, על פי Axios, כי בקשה כזו "תדרוש תהליך ארוך של התייעצויות ומשא ומתן שלא יעמוד במסגרת המועד שנקבע בתזכיר".

לדברי אקסיוס, "פקידים אמריקאים אמרו שהם אמרו לישראלים שיש צורך לשמור על התהליך הזה כמה שיותר טכני, ולא להפוך אותו למשא ומתן מדיני נוסף שעלול לדרוש מישראל לספק יותר ערבויות בכתב משלה".

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: דובר צה"ל