בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 7-3-2024

עיקרים:

א. נמשך הדשדוש בחזיתות הדרומית והצפונית, וישראל מתמקדת בנסיון להשגת עסקה, למרות שהלהיטות לכך והגברת הסיוע הבי"ל רק מחזקים את החמא"ס להציג דרישות בלתי מתפשרות, ואת חזבאללה להסלים את ההתקפות על ישובי הצפון.
ב. ישראל משחררת עצורים מנהליים, ומאפשרת הזרמת סיוע נרחב לצפון הרצועה, בלחץ ארה"ב והקהיליה הבינ"ל.
ג. חמאס טוענת ששבעה מהחטופים נהרגו בתקופה האחרונה, ארוע שלא זכה להדים בתקשורת, בטענה שאסור לשתף פעולה עם הלחימה הפסיכולוגית האכזרית של החמאס.
ד. המשך אלימות נרחבת באיו"ש, כולל ירי ומטענים, לצד פיגועי דקירה.
ה. המהלכים להחלפת ממשלת הרש"פ מתנהלים בעצלתיים, וברקע קידם יו"ר הרש"פ 3 סגני מושלים, למושלים בפועל. במקביל שילמה ממשלת הרש"פ משכורות חלקיות וקיצבאות למשפחות המחבלים.

ובהרחבה:

"בחרתם בחרפה על פני מלחמה, ותקבלו גם חרפה וגם מלחמה" – וינסטון צ'רצ'יל
כמו באנגליה של צ'מברלין, גם בישראל שעדיין מנוהלת בידי חבורת הקונספציה של 6 אוקטובר, בוחרים בחרפה ובעסקאות עם חמאס, על פני פעולה בלתי מתפשרת לחיסול הארגון ואנשיו, והתוצאה שהעסקה רק מתרחקת והלחץ הבינ"ל על ישראל להפסיק את הלחימה הולך וגובר.
כמו בשבוע שעבר, גם השבוע, צה"ל לא פתח בלחימה לא ברפיח, ולא בלבנון, למרות הצגת התכניות לממשלה, וההסלמה הגוברת בצפון שגבתה השבוע מחיר של פועל זר שנהרג, ופגיעות ישירות במספר רב של מבנים. ניכר שהלחץ הבינ"ל להשגת עסקה לשחרור חלק מהחטופים, במקביל להפסקת אש, עוצרת כל יוזמה משמעותית, וכך כיבוש שכונה בח'אן יונס – שכונת חמד, הנושאת את שמו של אמיר קטר מוצגת כאילו היתה מפנה בלחימה, כשבמקביל צה"ל ממשיך לכבוש מחדש שכונות עזתיות שאותן כבר כבש מזמן, ונתמלאו בתושבים.
כמחווה ראשונה, בנסיון לקדם עסקה, שחררה ישראל מעל למאה עצירים מנהליים, בנימוק המצחיק של מצוקת מקום במתקני הכליאה. לצד זאת, חדלה ישראל להתנגד להעברת סיוע לצפון הרצועה, ומאפשרת למדינות ערב ולארה"ב להעביר סיוע בדרך היבשה, האויר, ובקרוב גם דרך הים לאזורים אלו, שהיו אמורים בכלל להתפנות מיושביהם.

הנה תמונות של שיירת משאיות המגיעה לצפון רצועת עזה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1176437309992927?idorvanity=357103281849

החמאס בתורו רואה את הלחצים הגוברים על ישראל,ובתוך ישראל ומקשיח את התנאים, תוך דרישה להפסקת אש, ולנסיגת צה"ל מהרצועה בנוסף לשחרור מחבלים "כבדים". זאת, בעוד אנשיו מפרסמים סרטון המכריז על מותם של שבעה מבין החטופים, שרק שמות שלושה מהם פורסמו, וגם זאת ללא כל הוכחה למותם. מנגד,מסרבים אנשי החמאס למסור את רשימת החטופים החיים והמתים שבידיו. נראה שבחמאס מאמינים שהלחץ הגובר על ישראל, במיוחד לקראת חודש הרמדאן שיחל בשבוע הבא, פועל לטובתם, שכן המצוקה ההומניטארית של תושבי הרצועה מעניינת את ראשי החמאס כמו "ריבוי הפינגוינים באנטארטיקה".
נציין שהחמאס ממשיך לשלוט ברצועה באמצעות מיליציות אזרחיות שהוא מפעיל, ובאמצעות שליטתו במערכת חלוקת הסיוע האזרחי, ממנו נהנים בעיקר אנשי החמאס והמקורבים להם. מערכת זו, מעניקה לחמאס סכומי עתק מכספי התושבים, ורמת חיים גבוהה, ועדין מצליחים חלק מראשי החמאס למלט את בני משפחותיהם למצרים, ומשם ליעדים אחרים כמו קטר, תורכיה ולבנון.

הנה תמונות של בכיר בחמא"ס מרפיח ממלא את רכבו במוצרי מזון ממחסן אונר"א:
https://www.facebook.com/reel/313206714707305

נראה שככל שהממשל האמריקאי מגביר את הלחץ על ישראל, העמדות של החמאס רק הופכות נוקשות יותר, והביקור של השר בני גנץ בארה"ב, המאותת על משבר גובר בתוך ישראל, מחזק עוד יותר את תחושת ראשי החמאס, לפיה אין להם סיבה להתפשר.
ובאיו"ש, נמשכת ההסלמה, פעילויות של צה"ל בערים שונות נתקלו בירי כבד ומטענים, כולל בזירות שבהן הדבר לא היה נפוץ בעבר, דוגמת מחנה פליטים אלאמערי שבראמאללה, בירת הרש"פ. בתקרית זו נפצעו קל שוטר ושוטרת מג"ב. מטענים הופעלו לעבר כוחות צה"ל בין היתר במחנה הפליטים נור אלשמס בטול כרם, והביאו להשבתת דחפור ישראלי שהופעל במקום.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/reel/911076464142667

בעימותים עם כוחותינו נרשם מספר הרוגים בין היתר, במחנה הפליטים אלאמערי, ג'לזון, כפר נעמה שממערב לראמאללה והכפר בורין הסמוך לשכם (שני הרוגים, אחד מהם, נפטר לאחר מספר ימי פציעה). כן חוסל מחבל מהכפר עוריף שבגזרת שכם, לאחר שדקר חייל. פיגוע דקירה נרשם גם בכפר דהריה, כנגד ישראלי שנכנס למקום, וזאת לצד מספר פיגועי ירי באזור הישובים כרמי צור שבגוש עציון, אבני חפץ, סמוך לטול כרם, ולעבר אוטובוס ישראלי באזור שכם, לצד שיירת מתפללים שנכנסה השבוע ל"קבר יוסף".

הנה תמונות מירי לעבר האוטובוס הישראלי באזור שכם:
https://www.facebook.com/reel/405292692148328

נציין, שההכרזה על התפטרות ממשלת הרש"פ והקמת ממשלה חדשה, לא הגיעה עד כה לכלל מימוש, וספק אם תמומש בקרוב. בינתיים הודיע יו"ר הרש"פ על קידומם של סגני המושלים בשכם, ג'נין וחברון למושלי המחוזות הללו, מה שאומר שמגמת ההמשכיות נמשכת.
ברקע, שילמה הרש"פ באיחור של חודש את משכורות ינואר באופן חלקי על בסיס של 65% מהשכר, עם רצפת מינימום של 2000 ₪ (כלומר מי ששכרו נמוך מ- 3,000 ₪ לחודש, קיבל 2000 ₪ בכל מקרה). עם המשכורות שולמו גם קיצבאות למשפחות האסירים וה"שהידים", לאחר שהרש"פ קיבלה את ההסדר לפיו, מועבר לקופתה רק הסכום המיועד לאיו"ש, בעוד הסכום המיועד לרצועת עזה מועבר לקרן בניהול נורבגי.
ובצפון, לצד ההסלמה, הגיע שוב המתווך האמריקאי הוכשטיין בנסיון למנוע הסלמה, למרות שבפועל אין למתווך שום רעיון אמיתי שיכול להבהיר לחזבאללה שהתוקפנות שלו לא משיגה את מטרתה, ודאי, כאשר ישראל ממשיכה להילחם בצפון ב"פינצטה", ואינה מבהירה שמציאות בה מאה אלף איש מפונים מביתם, הינה מציאות בלתי נסבלת מבחינתה.
עד כאן להשבוע- שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI