מה באמת היה שיעור המצביעים בבחירות באיראן?

על מספרים ומה שמאחוריהם

המשטר האיראני הכריז שבבחירות שהיו ביום שישי האחרון למג’לס – הפרלמנט האיראני, ולמועצת המומחים, הצביעו 25 מיליון איש, כלומר שיעור הצבעה של 41%.

יש דיווחים, כולל בעיתונות האיראנית שמספרים לנו שמתוך 25 מיליון הקולות, נפסלו שני מיליון קולות, ובאותו משפט מסבירים לנו שמדובר ב 5% מכלל המצביעים, גם אם חשבון זריז מראה ש 5% מתוך 25 מיליון שווה למיליון ורבע קולות.

אז כדי לעשות סדר למי שקראו דיווחים והמספרים לא הסתדרו להם, אסביר שנפסלו שני מיליון קולות, שמתוכם היו 1.25 מיליון פתקים לבנים – אותם 5% אותם הזכרנו, והיו גם פתקי הצבעה עם שמות שלא שייכים למתמודדים, ופתקי הצבעה אחרים עם שמות לא קריאים, כך מגיעים למספר של שני מיליון קולות פסולים, ולמעשה מדובר בסך הכל ב 8% של קולות פסולים.

אציין שאיראנים רבים הגיעו לקלפיות לא כי רצו להצביע, אלא כי לא היו להם הרבה ברירות, היות ולאחר יום הבחירות, הם היו צריכים להראות את תעודת הלידה שלהם עם חותמת המוכיחה שהם הצביעו בבחירות. לכן ברשתות האיראניות תוכלו למצוא הסבר לכמות הקולות הפסולים, בדברי אנשים שאמרו שאמנם לא הייתה להם ברירה אלא להביע לקלפי ולהצביע, אבל הם כתבו שמו של נרצחים בהפגנות המחאה, של מוצאים להורג, של כלואים בבתי הכלא, והיו שאמרו שכתבו שמות של גיבורים מהמיתולוגיות הפרסיות העתיקות, ורבים כמובן פשוט השאירו פתק לבן.

Iran's 2020 Parliamentary Elections | The Iran Primer

קרדיט: איראן פריימר

 

דוברי המשטר אומרים ש…
המשטר כדרכו שלח דוברים כמו אחמד וחידי (احمد وحیدی = Ahmad Vahidi) שר הפנים או רמזאן שריף (رمضان شریف = Ramezan Sharif) דובר משמרות המהפכה, שנשלחו לשכנע את המשוכנעים ולהעביר את המסרים הנכונים של המשטר, התראיינו לעיתונים ונאמו בכינוס זה או אחר, והמסרים היו המשך של מה שכבר שמענו, שתוצאת הבחירות היא ניצחון על אויבי המהפכה, ובין דוברי המשטר היו גם מקרים בהם טרחו להזכיר שמדובר גם באויב הציוני.

כמובן שהדוברים ממשיכים את דברי הלל ושבח לעם הגיבור שניצח את האויב המושפל לתפארת המהפכה האסלאמית, ושעל אף שאויבי המהפכה הזדוניים ניסו לערער את הביטחון של האומה המפוארת ביום הבחירות, ולמנוע מהעם האיראני המפואר והמכובד לצאת להצביע, האויב הובס והבחירות התנהלו בביטחון מופתי, ובנוכחות גדולה.

נוסף לכל הדוברים שממשיכים לספר לכולם על הניצחון המופלא של המנהיג העליון והרפובליקה האסלאמית, על כל אויביה הבזויים, המשטר ראה צורך להדגיש שכמות המתמודדים הייתה גדולה מתמיד, ממש חסרת תקדים, וההתמודדות הייתה צמודה ו"מרגש", ולמנהיג העליון היה חשוב לומר שהמתמודדים יצגו את כל העם ואת כל הדעות.

 

* היות ומהנהיג העליון אמר "המתמודדים" אני לא יכול שלא לתהות מה לגבי מי שנבחרו, האם גם הם מייצגים את כל העם ואת כל הדעות…?
משעשע לראות שלמרות שהמשטר מודה שבבחירות ביום שישי, היה שיעור הצבעה של רק 41%, ושאותו הוא מנסה להציג כהישג, הדוברים מנסים לומר ששיעור ההשתתפות בהצבעה היה גדול מאשר בבחירות הקודמות, על אף שזה לא מסתדר עם העובדה שבבחירות הקודמות שיעור ההצבעה עמד על 42.57%.

אז במקביל להצגת השיא השלילי בשיעור ההשתתפות בהצבעה, כהישג וניצחון למרות שיש סתירה ברורה היות ומדובר בשיעורה הצבעה הנמוך ביותר מאז שהמולות השתלטו על איראן במהפכה האסלאמית בשנת 1979, דוברי המשטר מנסים גם להסביר מדוע היה שיעור הצבעה כה נמוך, ומספרים לנו שבכלל מזג האוויר החורפי אשם, וקר עכשיו באיראן, ושבמחוזות הצפוניים והמערביים יש יותר ממטר שלג, ומחוזות הדרומיים יש הצפות, וקשה לאנשים לצאת מהבית כשקר, ושיש שלג, ובכלל שכל אותם 25 מיליון אנשים שיצאו מביתם להצביע, הם גיבורים.

در مورد احمد وحیدی در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

קרדיט: ויקיפדיה

 

דוברי הצללים מהנדסים את התודעה
זה המקום לציין, שבאיראן במקביל לדוברים הבכירים והזוטרים, יש גם את "צבא דוברי הצללים" הדוברים הלא רשמיים, אשר משרתים את המשטר להפיץ את המסרים הנכונים, והם אנשי משמרות המהפכה שכותבים תגובות לכתבות בעיתונות, ולמי שמגיב לכתבה בעיתון, וכמובן מגיבים לפוסטים ברשתות החברתיות הגלובליות וברשתות האיראניות (יש עשרות רשתות חברתיות איראניות), וחלק מהעבודה זה גם לענות ולהגיב אחד לשני כדי ליצור את "השיח הציבורי הנכון" שנראה לכאורה ספונטני.

לצבא דוברי הצללים יש תפקיד חשוב במערכת התודעה שהמשטר האיראני מנהל נגד העם האיראני, ונועדה מצד אחד לשתול את המסרים הנכונים ולהכניס את הטרמינולוגיה הנכונה לשיח הציבורי, ולהנדס ולנתב את תודעת דעת הקהל לפי צורכי המשטר, ובמקביל לשמש כחלק משסתומי הביטחון להפחתת הלחץ ולנסות להפיג מתחים, כדי למנוע התפרצות מחאות.

 

וכך נראה את עבודת צבא הצללים של מעבירי המסרים של המשטר, מספרים לאחר הבחירות שיש "רשת הפצת שקרים בינלאומית שמבצעת מניפולציות" ומשנה את הסרטונים שצולמו בקלפיות שהראו "השתתפות עצומה של אנשים" עם בינה מלאכותית כדי להפוך את "האמת" ולהראות סרטון בו רואים קלפיות ריקות…

במקרים אחרים מספרים לנו שהיות ומזג האוויר קר ומושלג, ורוב האנשים לא עוזבים את הבית בגג הקור והשלג, אז הצבעה של 41% זה הישג אדיר… ויש שמסבירים שזקנים ונשים לא עוזבים את בתיהם בגלל שהרחובות חלקלקים, ויש אפילו "שיחות ספונטניות" בין "מגיבים" שמספקים הסבר "שמבין" את העם, ו"אזרח תמים מהשורה" אומר שיש אנשים שהם לא במצב רוח ללכת לקלפי לבחור, ואז עונה לו "אזרח" אחר ואומר שהרבה אנשים עצלנים, או אפילו "מעזים" לומר שלרבים בעם לא אכפת מהבחירות, ואז הם מסכימים ביניהם ואומרים שבגלל סיבות שונות לאנשים פחות חשוב להצביע, וגם אם הם משתתפים פחות בבחירות, רבים מהם גם אם לא מצביעים, הם לא חתרנים.

Deconstructing the Election to Iran's Majlis | NewsClick

קרדיט: ניוז קליק

 

מילה לסיום
אז מה באמת היה אחוז ההצבעה בבחירות? שאלה טובה, שלי אין עליה תשובה, מעבר לכך שהמשטר טוען שמדובר ב 41%, ומתייחס לשפל ההיסטורי הזה כאל הישג וניצחון, ואילו איראנים רבים ברשתות מפקפקים אם באמת שיעור ההצבעה הגיע ל 41%, ולא מאמינים למשטר, ותוהים מה באמת היה שיעור ההשתתפות בהצבעה. יש לא מעט איראנים שאומרים שרוב מי שהם מכירים לא הלכו להצביע. יש אפילו מי שמקווה שהאקרים אלמונים יכנסו למחשבי ועד הבחירות ויפרסמו את התוצאות האמיתיות, ויש מי שענו להם ואמרו שהם לא מאמינים שהמשטר שומר נתוני אמת במערכות המחשוב…

Parliamentary Bill Seeks Help For 60 Million Iranians To Buy Essentials |  Iran International

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון          קרדיט לתמונה:  איראן אינטרנשיונל