כלי תקשורת בטורקיה: אפשרות לפגישה בין בשאר אל-אסד לארדואן במוסקבה

גורם בלשכת הנשיאות בטורקיה הכחיש את הדיווחים לפיהם תיערך בקרוב פגישה בין נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לראש המשטר הסורי, בשאר אל-אסד, בבירת רוסיה, מוסקבה.

סוכנות "נובוסטי" הרוסית ציטטה מקור בלשכת הנשיאות הטורקית שאמר: "התוכניות לקיים פגישה במוסקבה בין ארדואן לאסד אינן ידועות לנו".

כלי תקשורת בטורקיה הפיצו מידע שדווח על ידי העיתונאי הטורקי המתמחה בענייני סוריה ועיראק, Cetiner Cetin, לפיו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יבקר בקרוב בטורקיה, במטרה לארגן פגישה בין ארדואן ואסד במוסקבה.

העיתונאי הטורקי הסביר, בציוץ בפלטפורמת "X", כי "בזמן שמשרד החוץ שלנו מארח אירוע פורץ דרך, הפורום הדיפלומטי של אנטליה, כדי לדון בדרכים לפתור משברים אזוריים ובינלאומיים רבים, ישנם מאמצים דיפלומטיים גדולים מאחורי הקלעים כדי לפתור בעיות אחרות בצעדים נחרצים".

הוא הוסיף, "נשיא רוסיה יבקר בטורקיה, ועל סמך התוצאות ייקבע תאריך ותאורגן פגישה בין ארדואן ואסד במוסקבה".

4 תנאים טורקיים לנורמליזציה עם המשטר הסורי

בעקבות ניצחונו של ארדואן בבחירות לנשיאות טורקיה במאי האחרון, אישר דובר הנשיאות הטורקי דאז, איברהים קאלין, כי אין תוכנית לקיים פסגה בדרג הנשיאותי בין ארדואן לאסד בשלב הנוכחי.

קאלין ציין כי "הרשויות הנוגעות בדבר וראשי סוכנויות הביון פועלים לפתח ולקדם את הנושאים הקשורים כך שניתן לשקול פגישה דומה במועד מאוחר יותר", אך הדגיש כי "אין תוכנית לקיים פגישה של סוג זה בעתיד הקרוב".

העיתון הטורקי "ייני ספאק" ציטט בעבר בכיר טורקי שאמר כי טורקיה הדגישה ארבעה תנאים להמשך תהליך הנורמליזציה מול המשטר הסורי, כולל תיקון החוקה הסורית, במטרה להשיג רפורמות דמוקרטיות במדינה, וקיום בחירות הוגנות בסוריה, שיכללו את כל העדת הסוריות. במטרה להרכיב ממשלה לגיטימית וייצוגית לכל הסורים.

טורקיה גם דרשה מהמשטר הסורי להחזיר פליטים סורים בכבוד ובביטחון לארצם, ולהבטיח זאת בהתאם למזכר כתוב, שכן אנקרה רואה בפתרון סוגיית הפליטים את אחד הנושאים החשובים ביותר הקשורים לנורמליזציה של היחסים. עם המשטר הסורי.

קרדיט: סוריה טי וי