פריצת דרך: בדיקת דם פשוטה מזהה מחלת אלצהיימר

גילוי מחלת האלצהיימר בבדיקת דם פשוטה עומד על סף יישום בפועל לאחר שנים רבות של מחקר, מה שיהווה פריצת דרך בתחום זה.

הנוירולוג ג'ובאני פריסוני, אחד המומחים המובילים באירופה למחלת אלצהיימר, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית: "סמנים ביולוגיים בדם ישנו את הדרך בה אנו מאבחנים".

אבחון בדרך זו היה אחד המוקדים העיקריים של המחקר על מחלה זו, שהיא הצורה הנפוצה ביותר של דמנציה ומשפיעה באופן בלתי הפיך על עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם.

הרעיון הוא לספק את היכולת, באמצעות בדיקת דם פשוטה, לנטר מדדים החושפים את המנגנונים הפיזיולוגיים שבהם מתחילה המחלה.

מדענים השיגו נתונים על שני מנגנונים עיקריים, מבלי להגיע להבנה מלאה של האינטראקציה ביניהם: הראשון הוא היווצרות של מה שמכונה רובדי חלבון עמילואיד במוח, המפעילים לחץ על נוירונים ובסופו של דבר הורסים אותם, והשני הוא הצטברות של חלבונים אחרים הנקראים טאו בתוך הנוירונים עצמם.

כבר קיימות בדיקות לגילוי מחלת אלצהיימר, אחת מהן היא באמצעות ניקור מותני (או בעמוד השדרה), והשנייה היא באמצעות טכניקת הדמיה רפואית, שהיא טומוגרפיה של פליטת פוזיטרונים (PET). אך בדיקות אלו ארוכות, כבדות ויקרות.

כמה בדיקות דם כבר יצאו לשוק, אך מעטות מהן אמינות. עם זאת, בחודשים האחרונים מחקרים רבים הוכיחו את יעילותן של חלק מבדיקות הדם בניטור סימנים פנימיים של המחלה.

הבולטים מבין המחקרים הללו פורסמו בינואר האחרון בכתב העת JAMA Neurology. המחקר, שהתבסס על ניטור מצבם של כ-800 איש, הגיע למסקנה שבדיקת הדם יכולה לזהות כמות חריגה של חלבוני עמילואיד או טאו ביעילות דומה לבדיקות המאושרות כיום.

והכי חשוב, היעילות של בדיקה זו הוכחה בשלב פרה-קליני, עוד לפני הופעת התסמינים הידועים של מחלה זו.

בקהילה הרפואית באופן כללי הביעו שביעות רצון מהתקדמות חשובה זו, למרות כמה פערים, לרבות הצורך לאשר יעילות זו בפועל, בנוסף לעובדה שבדיקה זו מראה רק נוכחות של מנגנונים פיזיולוגיים שאינם מובילים באופן שיטתי לדמנציה.

 

צעד ראשון

הנוירולוג בארט דה סטרופר אמר בפלטפורמת מרכז המדע הבריטי כי מדובר ב"מחקר מצוין שמקרב את האפשרות להשתמש בבדיקת דם רגילה למעקב אחר מחלת האלצהיימר".

בבריטניה, התפתחות זו כמעט הפכה למציאות. התוכנית, שהוקמה על ידי כמה ארגונים נגד אלצהיימר, שמה לה למטרה מאז השנה שעברה לבדוק את התועלת של בדיקות הדם הללו במערכת הבריאות הבריטית.

עם זאת, גילוי המחלה בשלב מוקדם מאבד מחשיבותו בהיעדר כל טיפול יעיל. עם זאת, נוירולוגים רבים מקווים כעת שתרופות ישיגו את התוצאות הרצויות.

לאחר שעשרות שנים של מחקר לא הצליחו למצוא טיפולים, נראה שיש שתי תרופות מבטיחות, האחת של אלי לילי והשנייה של ביוג'ן, שיכולות להאט את התקדמות מחלת האלצהיימר על ידי תקיפת פלאק עמילואיד.

למרות שיעילותם מוגבלת, ותופעות הלוואי שלהן קשות, נוירולוגים רבים מאמינים שהם צעד ראשון לקראת טיפולים אחרים ויעילים יותר.

לאור זאת, יש לקוות שהיכולת להשתמש בבדיקת דם פשוטה לאיתור מחלת אלצהיימר במהירות האפשרית תגביר את היעילות של כל תרופה.

"מה היתרון בגילוי סיכון גבוה לחלות במחלה, אם אין אמצעים קונקרטיים למנוע את הופעתה?" שואל פריסוני , עם זאת, הוא אינו שולל שבדיקת דם תגלה אלצהיימר יכולה להפוך יום אחד למציאות.

לדבריו, "אנחנו בודקים כרגע כמה תרופות שמטרתן להפחית את הסיכון לדמנציה של אלצהיימר". "אולי, בעוד חמש או עשר שנים, זה יהיה בפרקטיקה הקלינית. לאחר מכן, אוכל להמליץ ​​על מדידת סמנים ביולוגיים בדם (ככלי סקר), אבל לא היום", הוסיף.

انتشار الاضطرابات الغذائية لدى مرضى الزهايمر في المراحل المتقدمة من المرض

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה:  טוניסקופ