בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 29-2-2024.

עיקרי הסקירה:

א. מאמץ גובר לקדם עסקת חטופים והפסקת אש, מצד גורמים בינ"ל, בסיוע גורמים בממסד הבטחוני והפוליטי בישראל.
ב. הדיווחים על תכנית לכיבוש רפיח נראים בשלב זה, כ"מסך עשן", ולא כהערכות אמיתית.
ג. במקביל, לא ניכרת הערכות של ממש לפעולה ישראלית להסרת האיום בצפון, שלא במהלך דיפלומטי.
ד. כחלק מנסיון הרש"פ לקבל את השליטה ברצועה, הוכרז השבוע על התפטרות הממשלה ותכנית להקמת ממשלת טכנוקראטים.
ה. מול המחאה הגוברת ברצועה נגד חמאס, הוגברה הכנסת סיוע לרצועה, מה שהביא לירידת מחיר מוצרי המזון בדרום הרצועה, ואנשי החמאס מתמקדים במאמץ להזרמת סיוע גם לצפון.
ו. למרות מראות ההרס ברצועה, ביטויי תמיכה בחמאס באיו"ש נמשכים ואף מתגברים.
ז. ירידה בפעילות הצבאית של צה"ל בערים באיו"ש, מביאה להתגברות נוכחות חמושים פלסטינים, ונסיונות שלהם לבצע פיגועים במרחב הסובב אותן.

ובהרחבה:

שבוע נוסף של דשדוש וגרירת רגליים עבר על כוחותינו הן בחזית העזתית והן בגבול לבנון. צה"ל מציג לקבינט תכניות לטיפול ברפיח כביכול, אך לא ניכרת כל כוונה אמיתית לישמן, גם בחזית לבנון לא ניכר שצה"ל מגבש תכניות לפעולה רחבת היקף.למען האמת,מה שנראה הוא שבצה"ל והצמרת הבטחונית עיקר המאמץ מתרכז סביב נסיון להגיע לעסקה עם החמאס, למרות שנראה שדוקא ההתמקדות בנסיון זה, במקום בהגברת הלחץ, מביאים להעלאת רף התביעות של אנשי החמאס, ומונעים בשלב זה כל עסקה. לצד זאת, הקהיליה הבינ"ל דוחפת בכח להסדרת המציאות בעזה באמצעות ממשלת טכנוקראטים מטעם הרש"פ, ולהפסקת אש טרם תחילת חודש רמדאן, דהיינו בתוך כעשרה ימים. אמנם, הצד הישראלי ואנשי החמאס מדווחים על פערים גדולים במו"מ, אך סביר להניח שאם פנינו היו להסלמה וכיבוש רפיח היתה ההתנהלות שונה לחלוטין.

את הדברים הבאים אני אומר בזהירות, לא מתוך ידיעה ברורה, אלא מתוך הערכה בלבד, אך מבוססת על נסיון רב שנים: נכון לעכשיו, צה"ל חייב כבר לדעת היכן מצויים החטופים, והיכן נמצאים ראשי החמאס. אם הוא לא יודע, אז ראשי השב"כ ואמ"ן, שממילא היו צריכים להגיש מכתבי התפטרות ב-07 אוקטובר, חייבים לעשות זאת אתמול ולא היום. העובדה שלא נעשה מהלך לחיסול ראשי החמאס ושחרור החטופים, מלמדת כנראה, שההערכה הכללית היא שמבצע צבאי עלול להסתיים ברצח החטופים. אם ההערכה שלי אינה מספקת, ניתן להסתמך גם על מספר מקורות זרים שפרסמו את הדברים, כמידע ולא כהערכה. ייתכן לפיכך שזהו ההסבר למגמת הדשדוש בלחימה, והתמקדות המערכת הבטחונית, בנסיונות להשיג עסקא, במקום להילחם בחמאס, ובחזבאללה ולחלץ את החטופים.

נציין, שדוקא במציאות הנוכחית, ניתן לראות שהחמאס בלחץ. כמעט מדי לילה פורצות הפגנות נגד אנשיו, שלא אחת פותחים באש לכיוון המפגינים, ומאיימים עליהם. אנשי החמאס, הקימו לאחרונה מיליציה שתפקידה לאבטח את שיירות האספקה הנכנסות לדרום הרצועה, על מנת שאנשיהם לא יעמדו בחזית מול התושבים. המופתי של חמאס בח'אן יונס השיח' יאסין אלאסטל אף הוציא פסק הלכה לפיו כל מי שמבקר את ההתנגדות הינו בן מוות ויש לירות בו.

הנה תמונות מירי של אנשי חמאס לעבר מפגינים ברפיח:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1063561938245107?idorvanity=357103281849

ברקע לכל אלה גוברת תעמולת החמאס המציגה את תושבי עזה כ"רעבים ללחם", אוכלים מספוא ובשר סוסים וחמורים. זאת, למרות שהסיוע ה"לא הומניטארי" שנכנס לרצועה הולך ומתרחב, והשבוע גם הוצנח סיוע מן האויר. נסיון ירדני אחד אמנם כשל והסיוע נפל לים, אך נסיון ירדני שני, בו נטל חלק המלך עבדאללה אישית, וכן נסיון מצרי הביאו להצנחת כמות לא מבוטלת של אספקה, בעיקר רפואית, בדרום הרצועה.

הנה תמונות מהצנחת הסיוע לדרום הרצועה:
https://www.facebook.com/reel/1150567029439928

נציין, כי לאחר עצירה קצרה, התגברה השבוע מחדש כניסת משאיות האספקה לעזה, מה שהביא לירידה ניכרת במחיר מוצרי המזון בדרום הרצועה, אך בצפון שבו מתגוררים גם כעת מאות אלפי תושבים, היקף האספקה מוגבל. תעשיית ההברחות מהדרום לצפון עובדת בהיקף נרחב, אך אין די בה לענות על הביקושים, ועיקר המאמץ של החמאס וגורמים בינ"ל הינו לאפשר אספקה גם לאזור זה. על רקע זה, דווח השבוע על מאמץ של אנשי החמא"ס לפתוח ציר אספקה מדרום הרצועה לצפונה, לצד הפעלה מחודשת של העיריות באזור צפון הרצועה ומרכזה.
במקביל, נמשכת הלחימה, הן בחזית ח'אן יונס, והן בעזה וצפון הרצועה. העובדה בצפון הרצועה עדיין נותרו חלק לא מבוטל מהתושבים, מקשה על צה"ל לפעול באופן חופשי, והדבר מביא לסיכון בלתי מבוטל לכוחות, כמו גם לקרבנות בנפש ונפגעים מצד חיילינו הגיבורים באמת.
במקביל, ללחץ ברחוב העזתי בפרט והפלסטיני בכלל, ממשיכים גורמי הרש"פ בגיבוי בינ"ל, בנסיון להשיג את השליטה ברצועה, ומכריזים על התפטרות ממשלת הפת"ח הנוכחית, בראשותו של מחמד אשתיה, ועל כינון ממשלת טכנוקראטים, בראשה עתיד לעמוד מחמד מצטפא, היועץ הכלכלי של יו"ר הרש"פ, ומנהל חברת ההשקעות של הרש"פ, לאחר שמועמדותו של סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, ירדה כנראה מן הפרק.

גם כאן, אתבטא בזהירות, בהיעדר מידע מובהק, הגורמים הבינ"ל המקדמים את המהלך, דוחפים כעת במלוא הכח להחלפת הממשלה הנוכחית בישראל, מתוך הבנה שהיא שבולמת כרגע את הנסיון הזה. לאותם גורמים יש קשר עם גורמים ישראליים שהם שדוחפים במלוא הכח לעצירת הלחימה, ולהסדרת הרצועה באמצעות הרש"פ.
נוסיף, כי מראות ההרס ברצועה, לא מביאים לתמורה של ממש בגישת האוכלוסיה ביהודה ושומרון כלפי החמא"ס, וגם לא מראות ההרס וההרוגים בצפון השומרון. מידה לא מבוטלת התוצאה היא הפוכה.

הנה לדוגמא עצרת של החמאס באוניברסיטת ביר זית, בה הושמעו קריאות בזכות מחמד דיף, סנואר ו"אבו עבידה", וברמיזה גם בזכות החזבאללה: "אבו עבידה עינינו, תפציץ את קרית שמונה":
https://www.facebook.com/reel/1877002966091471

וברמת השטח: כוחות צה"ל ממשיכים להיתקל בהתנגדות קשה בפעילותם, בעיקר בצפון השומרון. השבוע חוסלו 3 מחבלים בג'נין, באמצעות הפצצה מכטב"מ (שניים באופן מיידי, והשלישי כעבור מספר ימים), לאחר שזוהו בדרך לביצוע פיגוע. במחנה הפליטים פארעה חוסלו גם כן 3 מחבלים, שניים מהם בני המקום והשלישי מפקד גדוד טובאס של הג'האד האסלאמי. הפעילויות בשטח נתקלו בירי מאסיבי, לצד שימוש נרחב במטענים. הרוג נוסף, כתוצאה מהתפרעויות נגד כוחותינו נרשם בכפר בית פוריק שממזרח לשכם.

הנה תמונות ממחנה פארעה:
https://www.facebook.com/reel/3842131482689653

צה"ל בתורו, ממשיך לצמצם פעילות בערים ובמחנות הפליטים, פרט לסיכולים דחופים, והתוצאה היא גידול ניכר בתעוזת החמושים שמתהלכים באופן חופשי, לא רק בערים אלא גם בכפרים, כמו לדוגמא כאן בעצרת בכפר עקאבא לכבוד הרוצח איש הפת"ח, ח'אלד שאויש, שהתפגר בכלא הישראלי, בו ריצה עונש של 22 מאסרי עולם. כולל בגין רצח הזוג טליה ובנימין כהנא הי"ד. בעצרת זו נשאו דברים רבים מבכירי הפת"ח, וכן ראש מועצת הכפר.

הנה תמונות:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1129745491486182?idorvanity=357103281849

כמובן, שכאשר צה"ל מצמצם נוכחות בערים והכפרים, גוברים נסיונות לפיגוע בישובים יהודיים. בחסדי ה' ללא נפגעים, בין היתר נרשמו מספר תקריות של ירי לעבר הישובים כרמי צור ומבוא דותן.
ובצפון- חזבאללה מגדיל את טווח האש ועצמתה באופן מדורג ומבוקר. לאחר ירי נ"מ לעבר כטב"מ ישראלי והפלתו, צה"ל תקף לראשונה בעיירה בעלבכ, מרכז שלטוני נוסף של הארגון לצד ה"דאחיה" (הרובע השיעי) בביירות. נזכיר שעשרות אלפים מתושבי צפון המדינה עודם מפונים מבתיהם, וככל הנראה מצב זה יימשך עוד זמן רב. ניכר שישראל מחכה גם הפעם ליוזמה של המחבלים במקום ליזום ולהפתיע.

הנה תמונות של פגיעת רקטה במבנה בקרית שמונה:
https://www.facebook.com/100000495733391/videos/1357193914946638?idorvanity=357103281849

עד כאן להשבוע – שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש   

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני – יוצר תמונות ב-AI