הכטב”מים של חזבאללה

הכטב”מים של חזבאללה: תוקפים, מתאבדים ואוספים מודיעין

حزب الله يشن هجمات نوعية على عدة مواقع إسرائيلية بالصواريخ والمسيّرات الانتحارية ويؤكد تحقيق إصابات - YouTube

 

חוקר המכון למחקרים אסטרטגיים – INSS, ד”ר יהושע קליסקי, כותב: “היתרון המובנה של כלי טיס בלתי מאוישים (כטב”מים) – הבא לידי ביטוי בעיקר בגמישות בתיפעול, בזמן פעולה ארוך ובעלות נמוכה – מאפשר לגורמי טרור, ובפרט לחזבאללה במהלך המערכה הנוכחית בצפון, להשתמש בהם ככלי נשק אפקטיבי למטרות תקיפה ואיסוף מודיעין.

במסגרת הלחימה בצפון, חזבאללה משתמש בסוגים שונים של כלי טייס בלתי מאוישים למטרות תקיפה, תקיפת-התאבדות ואיסוף מודיעין. ההגנה האווירית של ישראל מתמודדת היטב עם הכטב”מים, אך לעתים יתרונותיו של הכטב”ם -מהירות טיסה איטית בגובה נמוך וחתימת מכ”ם נמוכה – “מערימים” על מערכות הגילוי וההגנה. כפועל יוצא ומכיוון שאין אף פעם הגנה הרמטית, יש מדי פעם חדירות של כלי טייס בלתי מאוישים לאתרים אסטרטגיים, לריכוזי אוכלוסייה, ולבסיסי צבא – לצרכי מודיעין או תקיפה. יתר על כן, בשבוע השלישי של חודש פברואר 2024 שני כלי טיס בלתי מאוישים חדרו לישראל ופגעו במפתיע במטרות אזרחיות מבלי שנתגלו כלל.

تفاصيل عملية "حزب الله" فوق حقل كاريش.. الدلالات تنكشف!

 

אם כך – מהם מאפייניהם של אותם הכטב”מים המאתגרים את מערכת הביטחון? מדובר בעיקר בכטב”מים מתוצרת איראן, מתוצרת סין או מתוצרת עצמית שמתבססת על ידע איראני, המופעלים כבר זה למעלה מ-20 שנה למיגוון משימות. הבולטים שבהם הינם כטב”מים תוקפים לטווח ארוך (2,000 ק”מ) ובעלי יכולות שהייה באוויר לזמן ניכר מסוג “שאהד” 101, 129, 136 ואחרים עם יכולת נשיאת מטענים של עד 150 ק”ג. לחיזבאללה גם כטבמ”ם מתאבדים מבוססים על הדגם “אבאביל 2T” הנושאים ראש נפץ בני 40-20 ק”ג, או גירסה משודרגת שלו, “מרצאד 1, בעל טווח תקיפה ארוך ויכולת נשיאת מטען נפץ רב.

בנוסף, ברשותם כטב”מים מסוג “איוב” או “מרצאד 2”, המשמשים לצרכי איסוף מודיעין חזותי ואלקטרוני או לפתיון והרוויית מערכות הגילוי והתקיפה. חשוב לזכור כי לאיראנים יש גם כטב”מים חמקנים, והם הודיעו גם על מיבצעיות של כטב”מים ארוכי טווח בעלי מנוע סילוני ואין להוציא מכלל אפשרות שכלים אלו יופיעו בשדה הקרב בעתיד בעימות זירתי או רב-זירתי.

מבלי לנדב מידע שימושי, פיתרון אפשרי למצב הוא שידרוג הממד האלקטרו-מגנטי והדיגיטלי ושילובו במערכות AI מתאימות.

حزب الله: طائرة مسيرة توغلت داخل إسرائيل لمسافة 30 كيلومتر قبل أن يكتشفها الجيش الإسرائيلي - تايمز أوف إسرائيل

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות