אולמרט: "ישראל כבר לא יכולה למנוע מאיראן להשיג פצצה גרעינית"

אהוד אולמרט טען כי לישראל אין את היכולת הצבאית הדרושה להשמיד בונקרים איראניים (בתעשיית הגרעין)

 

ראש ממשלת ישראל לשעבר אמר כי חיל האוויר הישראלי לא יכול לעצור את תוכנית הגרעין האירנית במערכה צבאית מכיוון שחסרות לו פצצות וכלי טיס עם טווח מספיק.

אהוד אולמרט אמר בראיון כי "לישראל אין את האמצעים הדרושים להשמיד את תוכנית הגרעין האיראנית".

אולמרט קרא למחליפו, בנימין נתניהו, להפסיק את המערכה על עזה ולהגיע להסכם עם חמאס להחזרת 102 בני הערובה הישראלים הנותרים למולדת.

אולמרט, ראש ממשלת ישראל בשנים 2006 עד 2009, ציין כי הממשלה עלולה לעמוד בפני "כישלון גדול" אם לא תתקדם בתהליך השלום, כאשר המתיחות תגבר בין ישראלים לפלסטינים.

 

איראן גרעינית

"אנחנו מאמינים שאיראן, שהעשירה אורניום ל-60%, קרובים להעשרה ל-90% הדרושים לייצור פצצה גרעינית".

במשך שנים רבות איימה ישראל להרוס את מתקני הגרעין של משטר טהראן אם יגיעו לכדי ייצור אורניום המתאים לפצצה גרעינית.

אבל אולמרט, בן 78, הצהיר ש"זו לא אופציה", כי לחיל האוויר הישראלי אין יכולת לחדור לבונקרים בהרים בעומק 60 מטר, שבהם מצויות תחנות כוח גרעיניות.

"אנחנו יכולים להרוס את המטה שלהם, פרויקטים חשובים, מסילות ברזל, כבישים מהירים ושדות תעופה", אמר אולמרט. "ישראל יכולה לעשות הרבה כדי להרוס את התשתית האיראנית, אבל אין לה את האמצעים להרוס את תוכנית הגרעין האיראנית".

מטוסי החמקן המתקדמים F-35A, שטווח הנסיעה המרבי שלהם הוא 2,200 קילומטרים, אינם יכולים לטוס לטהראן ובחזרה מכיוון שלישראל אין מספיק מטוסים לתדלוק אווירי.

בשיחה בלשכתו בתל אביב אמר ראש הממשלה לשעבר: "מתקני הגרעין ממוקמים 50 או 60 מטרים מתחת לאדמה, מה שהופך אותם כמעט לחסינים בפני כל מתקפה צבאית מלמעלה".

למרות שהגבול הישיר של איראן נמצא במרחק של 1,200 קילומטרים, אתרים צבאיים מרכזיים, כמו בסיס האוויר בנדר עבאס, נמצאים במרחק של יותר מ-2,000 קילומטרים.

לחיל האוויר הישראלי יש שבעה מטוסי בואינג 707, אבל הבעיה, לפי אנליסטים ביטחוניים, היא "גודל"  (צי מכליות האוויר) בהשוואה למשל לחיל האוויר האמריקאי.

כמו כן, נאמר כי יש מחסור במכליות דלק אוויריות עבור הצי הגדול שלהם של מטוסי הקרב F-15 ו-F-16, מה שמצביע על כך שהם "יתקשו לתקוף את איראן במלחמה ארוכת טווח", לפי מקור ביטחוני.

בתגובה להצהרת אולמרט אמר סגן אלוף פיטר לרנר, מדובר צה"ל: "יש לנו אמון מלא ביכולות שלנו להתמודד עם כל האיומים באזור".

קרדיט: ערביכ דפנס    קרדיט לתמונה: דובר צה"ל