חבל שישראל זנחה את מדיניות פעולות התגמול….

להערכתי, אם היינו ממשיכים להפעיל בנחישות ובהתמדה את דרך הפעולה הזו, דרך פעולה שהופעלה בהצלחה רבה ע”י מדינת ישראל וצה”ל בתחילת שנות ה 50 של המאה הקודמת, דרך פעולה שגובשה והופעלה ע”י צה”ל בהנחיית דוד בן גוריון הוא ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון, מצבנו הבטחוני והכללי היה טוב משמעותית מזה הנוכחי.

רצוי לדעת שצה”ל הקטן והלא טכנולוגי של תחילת שנות החמישים פעל כך ללא גבולות מבוצרים, טכנולוגיה מפותחת, מערך גדול של כיפת ברזל וחיל אוויר גדול.

להערכתי היום ברור שאם לא היינו זונחים את המדיניות היעילה הזו של הפעלת פעולות תגמול וגביית מחיר כבד מכל מי שפוגע בנו, אזי אירועים בטחוניים קשים מאוד, אירועים בהם נפגעו במצטבר אלפים רבים ונגרמו נזקים כבדים היו נמנעים או שהיו קטנים משמעותית, זאת לרבות המצב הקשה הנוכחי שהתפתח באירועי ה 7 לאוקטובר בעוטף רצועת עזה ובגבול הלבנון.

 

הסבר

פעולת תגמול אינה המצאה ישראלית. זו דרך תגובה שהיתה מקובלת בעולם המלחמה כבר אלפי שנים.

זו דרך התגובה של הצד המותקף שבאמצעותה פוגעים בתוקפן וגורמים לו לשלם מחיר יקר על תוקפנותו וכך לעיתים להרתיעו מתוקפנות נוספת.

הפגיעה באמצעות פעולת תגמול אינה מתרכזת בכוח התוקף.

פגיעה בכוח התוקף היא הליך מקובל וזה סיכון שהתוקפן מקבל על עצמו לפני ביצוע התוקפנות שלו.

לכן פגיעה בכוח התוקף לא תרתיע את התוקפן מתוקפנות נוספת.

הפגיעה של פעולת התגמול חייבת להיות בנקודה חשובה לאויב ובעוצמה כפולה ומכופלת מהפגיעה שנגרמה לנו.

העיקרון:האוייב חייב לשלם מחיר כואב ויקר.

 

דוגמא אחת: נניח שהחמאס מבצע שיגור של 20 רקטות על אשקלון.

אזי בנוסף לנסיונות שלנו ליירט באמצעות כיפת ברזל את האיום, והנסיונות שלנו לפגוע במשגרים שמצויים נניח בבורות שיגור ע”י שכונת ג’יבליה, יש למהר ולהפגיז ולהפציץ בעוצמה כפולה ומכופלת עיר אחרת ממנה לא יצאה התקיפה, נניח להפציץ את חאן יונס.

כך היה צריך לנהוג וכך יהיה צריך לנהוג בכל אויב ובכל מצב אם אנחנו רוצים למנוע פיגועים נוספים. המדיניות הגורסת הגנה ויירוט ונסיון לפגוע במשגרים ללא תגובת נגד הוכחה ככישלון מוחץ.

ונחזור למשפט ההיסטורי של דוד בן גוריון: “לא חשוב מה יאמרו הגויים חשוב מה יעשו היהודים”.

 

מבצע אלקיים: פעולת תגמול משנת 1956:

undefined

קרדיט: אלי בר און – מתמחה בכלכלה, טכנולוגיה של אמל”ח כטילים מדויקים ולייזרים רבי עוצמה, ראש צוות הגנה אקטיבית ואש מנגד של המכון לטרור של אוניברסיטת רייכמן ובחקר ביצועים.       קרדיט לתמונות:דובר צה”ל וויקיפדיה