אלאח’באר הלבנוני: כך נראית כרגע הצעת עסקת השבויים בין ישראל לחמאס

עיתון אלאח’באר הלבנוני חושף הבוקר, מפי גורמים העוסקים במו”מ סיכומים להצעה לעסקת שבויים, שנכתבו טרם “מפגש הפסגה בפריז” וטרם העברת ההצעה לארגוני הטרור. הסיכומים מתחלקים לשלושה חלקים. ראשית, המסגרת הכללית שנית, המסגרת הביצועית ולבסוף, מבוא המסגרת הסופית. “השלב” הראשון ו”השלב השני” כוללים מספר סעיפים בתוכם. המעניין בנושא, אלו הדרישות הבלתי הגיוניות של ארגוני הטרור (ראו ערך: החלק הביצועי) זה עומד להיות מעט ארוך – תעקבו.

ההיקף הכללי (“השלב” הראשון) – חמישה סעיפים:

א. “התחייבותם של הצדדים להסכים לעיקרון העסקה ולא לסגור את הדלת לתקשורת כפי שקרה בעבר. בשלב הנ”ל מעלים האמריקנים את הנושא שבפעם הקודמת, חמאס הפסיק את התקשורת עם המתווכים לאור ההתפתחויות בשטח (קרי חיסולו של אלעארורי).
ב. ארה”ב אישרה את עמדתה הפומבית כי לא תחייב את ישראל לעקרון הפסקת אש, אך עם זאת, היא תציע לפעול במרץ על מנת לכפות “הפוגה ארוכה” כשלב חדש, לאחר זאת שתהיה כחלק מהעסקה. כלומר – חתירה לסיומה של המלחמה מיד לאחר העסקה וללא חזרה לאחר מספר ימים.
ג. דחייה נחרצת של ישראל בשיקול העסקה מכיוון שכוללת גם את המצב הסופי באזור. נפרק: ישראל לא רואה את עצמה מחויבת לפרוס את כוחות צה”ל מחדש בעזה (כלומר: לא מתחייבת לסגת מהרצועה במהלך העסקה כפי שחמאס רוצה) אלא בהתאם להחלטותיה בשטח.
ד. במצרים ישנה עמדה שתעביר את כל הסיוע שנצבר מאלעריש והובא ע”י מדינות וארגוני סיוע הומניטרי. המצרים הציעו לערוך מנגון חדש לבדיקת משאיות סיוע, דבר שיאפשר כניסת כמות גדולה יותר של משאיות מדי יום. כמו כן, מצרים מבקשת מישראל לפתוח את מעבר כרם שלום מאחר שמעבר רפיח אינו מסוגל להעביר את כל הסיוע. בישראל אומרים שהם מאפשרים רק לסיוע שמגיע מהירדנים לעבור דרך כרם שלום. במצרים מעוניינים גם למצוא דרך קלה יותר על העברת כמות גדולה של פצועים מרצועת עזה למצרים או מדינות אחרות.
ה. הסכמה על המשך עבודתן של הועדות העוסקות בהיבט ההומניטרי, בהם האו”ם והגורמים הנוגעים בדבר. כמו כן, מתן אישור לצלב האדום לסייע בחילופי השבויים.

 

המסגרת הביצועית – שלב שני:
לאחר שהצדדים הלוקחים חלק במו”מ פירטו על הסעיפים הנכללים “במסגרת הכללית” כעת מגיעים הסעיפים הנכללים בחלק האקטיבי בעסקה.

א. כל הצדדים מסכימים לבצע את העסקה על מנת להשיג שורת של מטרות: 1. שחרורם של השבויים הישראלים (האזרחיים וחיילי צה”ל) וגופותם של אלו שנרצחו בשבי או בשבת השחורה ונמצאים ברצועת עזה. בתמורה, ישראל תשחרר כמות גדולה של אסירים. בנושא הזה מצויין שישראל מסרבת ל”סיוד בתי הכלא” ורואה אותו כבלתי ניתן להשגה (כלומר: ישראל לא מעוניינת בשחרור מחבלים). 2. כמו כן, מצויין כי מטרת העסקה היא לספק ביטחון בכל הרצועה ובמהלכה יורשו התושבים לנוע ללא מחסומים צבאיים. 3. יש לאפשר לארגונים בינ”ל להכנס לכל אזורי הרצועה על מנת לסקור את המצב כדי לקבוע צרכים דחופים. במקביל: עליהם לדאוג לחלוקת סיוע בכל רחבי הרצועה.

ב. האופן הביצועי בעסקה מתחלק לשלושה שלבים, כך שהראשון יכלול שחרורם של שבויים ישראלים, לרבות קשישים, נשים וילדים שלא נכללו בעסקה הקודמת. ההערכה היא שמדובר בפחות מארבעים בני אדם. התנאי: ישראל תשחרר את כל המחבלים שנמצאים בכלא הישראלי מאז ה7/10. בנוסף למחבלים המוגדרים חולים, נשים וקטינים. עפ”י הטיוטה שמובאת בעיתון, ישנו וויכוח על מספר המחבלים שישוחררו פר חטוף. בארגוני הטרור דורשים מאה מחבלים פר שבוי.

 

ג. תחל הפסקת אש שתמשך שישה שבועות במהלכה תיתנן האופצייה לארגוני הטרור להרכיב מחדש את רשימת השבויים המוחזקים בעזה ע”י יותר מארגון טרור אחד ומאזור אחד. במהלך השבועות הללו, תיערך הפסקה מלאה של הלחימה ברצועה, לרבות טיסות מודיעין של מטוסי קרב או כטב”מים. בישראל עפ”י הנכתב, סירבו להפסיק גיחות מעל אזורים בהם נמצאים כוחות צה”ל ברצועה וכי לא תחשוף את הכוחות לסכנה.

ד. השלב הביצועי השני כולל את שחרורן של נשים שנעצרו בעת שירותן הצבאי או מועמדות לשירות בצבא. ישראל דורשת שהשלב השני יכלול גם שחרור של חיילים גברים שנחטפו. התנאי של ארגוני הטרור הוא שתשוחרר כמות רבה תמורתם, ויימחקו ההאשמות נגדם. בעיתון אומרים שלא ידוע מה התשובה לכך מכיוון שדווח שארגוני הטרור דורשים 150 מחבלים פר שבוי ישראלי ובמקביל יכנס סיוע והבטחת הפעלת המתקנים ההומניטרים ברצועה – בריאות, שירותי מים ומאפיות ברחבי הרצועה.

ה. בשלב הזה תחל גם הפסקת אש נוספת, למשך שישה שבועות נוספים במהלכה תינתן לארגוני הטרור האופצייה לאסוף את הגופות של השבויים שנרצחו בשבי או קודם לכן ונחטפו. צויין כי בחמאס הודיעו למתווכים שלא כל השבויים, בין אם חיים או מתים, בידי חמאס או גא”פ בלבד וששאר ארגוני הטרור המחזיקים בחטופים מראים את נכונותם לשתף פעולה עם המשימה הזו (איסוף גופות הנרצחים).

מיד לאחר מכן, יחל השלב השלישי, עפ”י הכתוב בעיתון, ישראל תשחרר את “רוב המחבלים” הנמצאים בכלא הישראלי ואת גופות המחבלים שחוסלו בפיגועים בירושלים או באיו”ש וכן את מחבלי חמאס שחדרו לארץ, ביצעו את מעשי הרצח וחוסלו ע”י ישראל. בארגוני הטרור דורשים בסופו של דבר את שחרורם של כל המחבלים מהכלא הישראלי – בארה”ב, ואפילו קטר ומצרים “מאמינות שאולי זה לא ייתכן” וישראל אותתה להן כמובן שזה לא יקרה.

 

המסגרת השלישית – מבוא לתהליך הסופי
עפ”י עיתון קיימת מחלוקת סביב דרישות ארגוני הטרור להפסקת אש מוחלטת ונסיגת כוחותינו מהרצועה בשל הדחייה של ישראל לעקרון זה. בארה”ב תומכים בישראל בנושא, וישנה הצעה שהועברה למתווכים מהאמריקאים כי הפעולות הצבאיות הישראליות יימשכו במשך כ-90 יום נוספים במקביל לשיקום ההומניטרי של הרצועה.

בעיתון כותבים כי זה ייתן למתווכים הזדמנות להפוך את הפסקת האש לארוכת טווח מבלי להשפיע על המצב בשטח ברצועה. ישנן הערכות כי צה”ל ירצה לעזוב את כל האזורים שלדעתו מהווים מקור לסכנה לכוחותיו. ישנו שיח על הוצאת הכוחות מהערים בשלב הראשון ולאחריו פינוי הכבישים הראשיים בין האזורים (לדוגמא ציר צלאח א-דין). כדי לשכנע את השאר, האמריקאים אומרים שאם העסקה תצליח, לישראל יהיה קשה לחדש את המלחמה כפי שהייתה קודם לכן ושישראל שוקלת לעבור לשלב שבו “פעולות גדולות”, לרבות תקיפות אוויריות – נעצרות.

מצד ארגוני הטרור, הנושא לא קל ועמדתם הסופית עוד צריכה לעבור התייעצויות הקשורות לעובדה שהם לא מאמינים שיאבדו את הקלף החשוב שבידיהם, השבויים מבלי לקבל ערבויות שהמלחמה לא תחודש.

הם הודיעו למתווכים שישראל תחזור למתקפה גדולה לאחר שחרורם של השבויים ולא תהיה “הרתעה” על ישראל. הסיבה, לדבריהם, היא שהלחצים הפנימיים בישראל, הקוראים לעסקה – יסתיימו. עפ”י המקורות של העיתון, בימים אלו ישנו סבב מגעים חדש בשני קווי תקשורת בהובלת ארה”ב עם ישראל במישור הצבאי ובמישור המדיני.

במקביל לפגישות, צפויה להיערך פגישה של מצרים וקטר עם חמאס וגא”פ – שר המודיעין המצרי כבר יצר קשר עם ראשי ארגוני הטרור להגיע למצרים.

שבויים בתחתונים: הדלפה של חייל או לוחמה פסיכולוגית? גלגולו של תצלום | העין השביעית

קרדיט לתמלול: ערוץ הטלגרם “אינטליניוז”    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות – מתוך סרטון ערוץ 2