WSJ טוען כי רוב המנהרות בעזה שרירים וקיימים: כותרות לחוד, ומציאות לחוד

ראיתי שמדברים על שהיו כתבות בעיתונות הישראלית והרבה קשקשת ברשתות החברתיות, על כתבה ב”וול סטריט ג’ורנל” שבה נאמר רוב מנהרות חמאס ברצועה לא נפגעו, אז הלכתי לקרוא את הפרסומים בעיתונות הישראלית וראיתי בכותרת של רבים מהפרסומים ש 80% מרשת המנהרות של חמאס נותרה ללא פגע, ויש שהוסיפו בכותרת או בכותרת המשנה שהתוכנית להצפת המנהרות לא יעילה.

בחלק מהפרסומים מוסיפים בכותרת המשנה או בגוף הכתבה שמדובר בהערכות שבין 20% ל 40% מהמנהרות נפגעו ברמות שונות עד להשמדתן, וברוב הפרסומים מוסיפים שמדובר בהערכה של “גורמים ישראלים ואמריקאים”, ויש פרסומים שמוסיפים ש”גורם ישראלי” שאמר ל WSJ שהחטופים הישראלים נמצאים במנהרות הפיקוד של חמאס ושהשאלה האמיתית היא “האם ישראל רוצה להוציא את החטופים מעזה כשהם בחיים” שאם לא כן ישראל הייתה פועלת בתקיפות רבה יותר.

מנהרות טרור

 

אמנם ראינו בעבר ונראה בעתיד, כתבות בעיתונות האמריקאית שיוצאות בעיתוי המתאים לממשל האמריקאי ובמיוחד כשגורמים שונים במשרד החוץ האמריקאי ו/או בבית הלבן רוצים להפעיל לחץ על ממשלת ישראל לעשות דברים שאולי מתאימים לאמריקאים, אבל לא למדינת ישראל, וכלי התקשורת הישראלים מצוטטים לא פעם כלי תקשורת אמריקאים בהתאם לאג’נדה זו או אחרת.

היות ואמרתי לכם פעמים רבות שתמיד צריך לבדוק אמינות ידיעה ואמינות מקור, כמובן שהלכתי לאתר של WSJ לקרוא את הכתבה המקורית () שכולם מדברים עליה, ונתחיל מהכותרת: “Israel Struggles to Destroy Hamas’s Gaza Tunnel Network” כלומר שישראל מתקשה להרוס את רשת מנהרות חמאס בעזה, ובכותרת המשנה נאמר: “System’s complexity, Israel’s war aims and lack of manpower hinder effort” ובעברית פשוטה: מורכבות המערכת (מערכת המנהרות, א.א.) מטרות המלחמה של ישראל, ומחסור בכוח אדם, מעכבות את המאמץ.

 

הכותרת וכותרת המשנה ב WSJ שונות מאשר בעיתונות הישראלית, ומעבירות רושם (ומסר) ראשוני שונה מאשר בכלי התקשורת הישראלים, וגם בגוף הכתבה היו דברים שכלי התקשורת בארץ בחרו שלא לצותת כפי שמופיע במקור, כגון זה שלפי WSJ גורם מצה”ל אמר שישראל “מפרקת ביסודיות ובהדרגה את רשת המנהרות”.

50 מטר מתחת לקרקע: בתוך מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה. תיעוד מיוחד מבטן האדמה | את"צ

 

כמה נקודות למחשבה
לאחר שקראתי את הנאמר בתקשורת הישראלית ובכתבה המקורית ב WSJ, תרשו לי להוסיף מילה קטנה לכל פרשני הרשת ו/או פרשני האולפנים שבאים בטענות לצה”ל ולממשלה גם בנושא מנהרות חמאס.

לא אתייחס לסוג הפעילות הנבחר מתחתם תת קרקע זה או אחר בעקבות מידע או חשד שיש בו בני ערובה ישראלית שמוחזקים ע”י חלאות ארגוני הטרור הפלסטיני, אלא לאספקט אחר, שאולי יעמיד דברים בפרופורציות, וייתן למקטרגים והמבקרים עוד נקודת מבט.

אם נדבר רק על כ 500 ק”מ של מנהרות(למרות שישנן הערכות שמדובר במעל ל 700 ק”מ), ועל אלפים רבים (מאוד) של פירים, ולזה יש להוסיף בתת הקרקע = עזה תחתית, מאות רבות אם לא אלפי חדרים / חמ”לים / בתי מלאכה / מחסנים וכד’, ואומרים לנו עכשיו שצה”ל הרס “רק” 20-40 אחוז, אבל מה זה למעשה אומר?

בכיר ישראלי: "כרגע אין מו"מ להשבת חטופים" | צפו בתיעוד: השמדת מנהרות חמאס - מקור ראשון

 

אנחנו לא באמת יודעים בכמה ק”מ מנהרות וכמה פירים צה”ל כבר חשף, והגיע בהם לשליטה ברמה המאפשרת פיצוץ מערך תת קרקע זה או אחר.

אף אחד לא מספר לנו בכמה חומר נפץ נעשה שימוש לפוצץ את מערכי תת הקרקע שטופלו (אין לי מושג מה הכמות בה נעשה שימוש עד היום, אבל מדובר בכמות גדולה מאוד – חסרת תקדים, בארץ ובעולם) ואף אחד לא חושף את חישובי החבלה שמהם גוזרים את כמות החנ”מ (והיכן להניח אותו) שנדרש לפוצץ את מה שכבר חשפו.

אף אחד לא מספר לנו שכמות החנ”מ הכוללת לסוגיו השונים, הפתיל הרועם, והשאר הרכיבים הנדרשים לפוצץ את מערך תת הקרקע של עזה תחתית, פשוט לא קיימת במחסנים בארץ, וכמה זמן יידרש ליצרנים בארץ ובחו”ל לייצר ולשנע את מה שצריך.

 

ולכל זה נוסיף את מה שנאמר בכתבה ב WSJ – שהיות ומדובר בהיקף כל כך גדול, שפשוט חסר כוח אדם לביצוע הנדרש, וזה שעיצבו את צה”ל בתבנית של “צבא קטן וחכם” לא ממש עוזר לנו לבצע את הנדרש בפרק זמן שאולי נראה לפרשנים השונים “סביר” כפי שמשתקף באחד מכלי התקשורת שלנו שכותב בכותרת המשנה: “גם לאחר 3 חודשים של תמרון קרקעי ברצועה, נראה שהיעד הישראלי להשמדת המנהרות עדיין רחוק ממימוש”

אז שיסלחו לי הפרשנים וגיבורי המקלדת, כשמדברים על מלחמת אוקטובר 23 בעזה, לא מדובר בסרט הוליוודי.
בחיים האמיתיים, אם הצליחו חיילי הסדיר והמילואים שפועלים ברצועה, להרוס כ 20% ממערכי תת הקרקע של המחבלים בעזה, בפרק הזמן שחלף מאז שהחל התמרון הקרקעי, זה הישג משמעותי, שאין לו תקדים בעולם.

אז כותרות לחוד, ומציאות לחוד, ולא יזיק לפרשנים בתקשורת ולגיבורי המקלדת ברשתות החברתיות, לפרגן לחיילי צה”ל, ולומר מילה טובה על העבודה האדירה שהם עושים למען כולנו, ולעיתים משלמים בחייהם כשהם מגינים על ישראל.

כביש 6 של המנהרות": המחבלים תכננו לבצע תקיפה גדולה נגד ישראל - המחדש | כל החדשות והעדכונים

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון         קרדיט לתמונות: דובר צה”ל