NYT: עסקה בין ישראל לחמאס "אפשרית תוך שבועיים"

העיתון האמריקני " הניו יורק טיימס ", המצטט גורמים אמריקאים לא מזוהים, דיווח ביום שבת כי קרובה השלמת עסקה שתשהה את מלחמת ישראל ברצועת עזה. 

העיתון דיווח כי המשא ומתן בראשות ארצות הברית קרובים להגיע להסכם לפיו ישראל תשהה את מלחמתה בעזה למשך חודשיים בתמורה לשחרורם של יותר מ-100 בני ערובה שנחטפו על ידי חמאס.

לפי העיתון, עסקה כזו יכולה להיסגר "בתוך השבועיים הקרובים".

מנהלי המשא ומתן ניסחו טיוטת הסכם כתובה המשלבת את ההצעות שהציגו ישראל וחמאס, בעשרת הימים האחרונים ,למסגרת בסיסית שתהיה נושא השיחות בפריז ביום ראשון, לפי העיתון.

בעוד ש"יש עדיין חילוקי דעות חשובים שצריך לפתור, העוסקים במשא ומתן אופטימיים שהסכם סופי נמצא בהישג יד", על פי מה שציטט העיתון גורמים אמריקאים שהתעקשו לא להזדהות עקב השיחות הרגישות.

קרדיט: דובר צה"ל

 

הגורמים אמרו כי הצעת ההסכם החדשה תהיה רחבה יותר בהיקפה מההסכם הקודם, לפי העיתון, שדיווח על פרטי העסקה הפוטנציאלית.

בשלב הראשון, הלחימה תיפסק למשך כ-30 יום בזמן שחמאס ישחרר נשים, קשישים ופצועים החטופים שאצלו. 

במהלך אותה תקופה, שני הצדדים יעבדו את פרטי השלב השני, שיפסיק את הפעולות הצבאיות למשך כ-30 יום נוספים בתמורה לשחרור חיילים ואזרחים ישראלים. 

על שיעור הפלסטינים שישוחררו מבתי הכלא הישראליים עדיין יש צורך במשא ומתן, אך העיתון מציין כי הנושא נתפס כפתיר. 

טיוטת ההסכם החדשה תאפשר גם סיוע הומניטרי נוסף להיכנס לעזה, שנחרבה מהקרבות המשתוללים.

המלחמה בין ישראל לחמאס פרצה באוקטובר כתוצאה מתקיפה חסרת תקדים שביצעה חמאס, המסווגת כארגון טרור, על ישראל מרצועת עזה, שהביאה להרג של 1,140 בני אדם, רובם אזרחים. וכולל נשים וילדים, לפי הרשויות הישראליות.

במהלך התקיפה נחטפו כ-250 בני אדם, מתוכם 132 עדיין עצורים ברצועת עזה, לפי הרשויות הישראליות. סביר להניח שלפחות 28 מתו.

מנגד, ישראל הגיבה למתקפה הקשה ביותר בתולדותיה במערכה אווירית וקרקעית על עזה, והתחייבה "לחסל" את חמאס. 
המתקפה הישראלית הביאה למותם של 26,257 בני אדם ברצועת עזה, לפי משרד הבריאות שבשליטת חמאס.

בנובמבר האחרון הגיעו שני הצדדים להפוגה קצרת מועד בתיווך של וושינגטון, קהיר ודוחא, שהביאה להפסקת הלחימה למשך 7 ימים בתמורה לשחרורם של יותר מ-100 בני ערובה שבידי חמאס וכ-240 אסירים פלסטינים עצורים שהוחזקו בישראל. 

 

"חלון" לפתרון הסכסוך הפלסטיני-ישראלי

ההצעה החדשה מגיעה כאשר מנהל ה-CIA, וויליאם ג'יי ברנס, נפגש ביום ראשון בפריז עם ראש ממשלת קטאר, השייח' מוחמד בן עבדול רחמן אל-תאני, ומנהלי משא ומתן מסוכנויות הביון המצריות והישראליות, שקיימו שיחות שמטרתן לסיים את המלחמה, לפי גורמים המכירים את התוכנית וסיפרו לוול סטריט ג'ורנל .

לפי ה"וול סטריט ג'ורנל" , המתווכים מציעים להגיע להסכם להבטחת שחרור כל בני הערובה הנותרים בעזה בתמורה להפסקת אש למשך כ-4 חודשים.

ההצעה קוראת להפסקה ראשונית של הלחימה למשך 6 שבועות כדי לאפשר שחרור של ילדים, נשים וקשישים הזקוקים לטיפול רפואי דחוף. 

גורמים מצריים, שלא זוהו על ידי הוול סטריט ג'ורנל, אמרו כי בתמורה, ישראל תשחרר מספר רב של אסירים פלסטינים ותגביר את זרימת הסיוע לעזה. 

גורמים אלו אמרו כי בשלבים הבאים ישחרר חמאס חיילות ישראליות, לאחר מכן חיילים ושרידי החוטפים ההרוגים.

הגורמים אמרו כי ישראל וחמאס טרם הגיבו באופן רשמי להצעה החדשה, שהוצגה בימים האחרונים ולניסיונות לגשר על הפער בין שני הצדדים בנושאים מרכזיים, לפי אותו עיתון.

קרדיט: דובר צה"ל

 

ביום שישי, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח בטלפון עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ואמיר קטאר, השייח' תמים בן חמד אל-ת'אני, כדי "לצמצם את חילוקי הדעות שנותרו", לפי הניו יורק טיימס. 

לפי העיתון, ברנס יקיים שיחות ביום ראשון עם גורמים ישראלים, מצרים וקטארים. אם ברנס יתקדם מספיק, ביידן עשוי לשלוח שוב את מתאם המזרח התיכון של הבית הלבן ברט מקגורק לאזור כדי לעזור לסיים את ההסכם.

ההסכם אמנם לא ישמש הפסקת אש קבועה שחמאס דרש כדי לשחרר את כל בני הערובה, אך גורמים המקורבים לשיחות סבורים כי אם ישראל תפסיק את המלחמה למשך חודשיים, היא ככל הנראה לא תחדש אותה באותה דרך שעשתה עד כה. ."

הפסקת האש הפוטנציאלית תספק "חלון" למאמצים דיפלומטיים נוספים שיכולים להוביל לפתרון רחב יותר לסכסוך הפלסטיני-ישראלי.