איראן מפסיקה הדרכות על כטב”מים לרוסים בשדה תעופה סורי מחשש לתקיפה ישראלית

בסוף חודש ינואר חשף אתר החדשות הסורי ” פוליטיקל קי” בכתבה מצולמת נרחבת כי איראן מקיימת קורסי הדרכה בהפעלה כל סוגי הכטב”מים שהיא מייצרת בשדה התעופה הצבאי הסורי – אלשעיראת ,שבמרכז סוריה.

על פי אותו דיווח במקום איראן גם מאמנת יחידות מגייס 5 של צבא סוריה שהוקמה במימון רוסי ועברה הכשרות צבאיות נרחבות על ידי הפיקוד הרוסי בשדה התעופה חמיימים שבצפון מערב המדינה וחלק מיחידותיה אף עברו אימונים צבאיים על אדמת רוסיה, בהפעלת סוגים שונים של כטב”מים מתוצרתה.

כמו כן איראן מאמנת בשדה התעופה אלשעיראת לוחמים מחטיבת אלקודס הפלסטינית הפועלת כבר שנים יחד עם צבא סוריה בדיכוי המרד האזרחי שפרץ במדינה בשנת 2011 ונמשך כבר יותר מ-12 שנה.

 

 בעקבות חשיפת האתר הסורי את הפעילות האיראנית האינטנסיבית במרכז סוריה הפסיקו האיראנים את פעילותם בשדה התעופה אלשעיראת והעבירו את כל הכטב”מים המשמשים אותם שם לקומפלקס המחסנים הצבאיים הסורים שבמוהין והנחשב לשני בגודלו המשרת את צבא סוריה. 

מרחב המחסנים האסטרטגי הסורי במוהין נמצא כבר זמן לא קצר בשליטה איראנית מוחלטת והם שומרים על האתר בעזרת אנשי חיזבאללה וסורים הידועים כנאמנים להם וכן הם לא מאפשרים לכל גורם מצבא סוריה להיכנס לאתר רק בליווי איראני או מי מטעמם.

הפסקת הפעילות , נעשתה לאחר התייעצות עם דרג הגבוה של הפיקוד הרוסי בסוריה , ובעקבות החשש כי ישראל תתקוף את סד”כ הכטב”מים האיראנים במקום . 

בעקבות ההדלפה לתקשורת את עובדת אימוני הרוסים על כטב”מים איראנים , פתחו הכוחות הרוסים בסוריה בחקירה מעמיקה של כל הגורמים בשדה התעופה הסורי על מנת לגלות את מקור הדליפה. במסגרת אותה חקירה ביקרו הכוחות הרוסים בבתיהם של כל הגורמים הסורים הנמצאים בשדה, אזרחים ואנשי צבא, וערכו שם חיפוש מקיף אחרי ממצאים מרשיעים . לא ידוע עד כה מה העלתה החקירה הרוסית.

האיראנים מנסים להסתיר את העובדה, שידועה כבר לכל , שהיא מוכרת  לרוסים כטב”מים מסוגים שונים שבהם נעשה שימוש נרחב בריסוק תשתיות אזרחיות באוקראינה, וכן היא מאמנת חיילים רוסים בהפעלת ותחזוקת הכטב”מים המיוצרים באיראן ונמכרים באלפיהם לרוסיה.