בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 25-1-2024. חלק א'

עוד שבוע קשה במיוחד, עם קרבנות יקרים, ולואי נהיה ראויים להם, ברצועת עזה, לצד לחימה בלתי פוסקת בחזית הצפונית, שעדיין מוגדרת כ"לחימה בעצימות נמוכה", אבל נראה בהחלט שהשבוע הנוכחי מסמן סוג של נקודת מפנה.

הנה העיקרים:
*- ברצועה ככלל – צה"ל משחרר עוד ועוד יחידות לוחמות, ומכריז על מעבר לשלב חדש, מה שיוצר תחושה של כוונה לחתור להפסקת אש ועסקת חטופים נוספת.
*- בגזרת ח'אן יונס- צה"ל מעמיק את השליטה במרחב העיר, כמו גם באזור גוש קטיף. במקביל, מתפרסמות תמונות על מנהרה, בה הוחזקו חטופים עד לאחרונה.
*- במרכז הרצועה – צה"ל מכתר את המחנות, ופועל בפאתיהם, ומבצע במקביל, הליך ביתור של הרצועה, אך ללא השתלטות מלאה על השטח, וללא הצלחה למנוע חלק מחזרת התושבים לצפון הרצועה. במסגרת זו, בלט האסון בו נהרגו 21 חיילים בקריסת מבנים שהוכנו לפיצוץ בפאתי מחנה מע'אזי, לאחר ירי טיל RPG, לעבר האתר.
*- צפון הרצועה – למרות השתלטות צה"ל על האזור וההרס, מתחדשת שם יותר ויותר נוכחות של תושבים, ואיתם מגיעים גם לא מעט מחבלים למרבה הצער.
*- רפיח – צה"ל עדיין נמנע מתמרון קרקעי בגזרה, שבה מצאו מקלט למעלה ממליון איש, מכלל הגזרות, כולל לאחרונה מח'אן יונס. ברור שכל תמרון קרקעי חייב להיפתח בהשתלטות על מרחב הגבול עם מצרים (ציר פילדלפי), אך אזהרה מצרית מפורשת, מונעת זאת כנראה, למרות המשך הזרמת אמצעים ואנשים דרך תוואי המנהרות שעודנו פעיל (בניגוד לטענת מצרים, שהיא השמידה את כולו).
*- יהודה ושומרון: הפגיעה הקשה במחבלים באזור בשבוע שעבר, הביאה לירידה מסויימת במפלס האלימות, והירי לעבר כוחותינו במרחב. מנגד, ניכר שגם צה"ל מצמצם את היקף הפעילות במרכזי הערים, ובמקביל, גדל היקף התעסוקה של פועלים בתחומי ההתיישבות, תוצאה של אילוץ כלכלי, לצד דחיפה מאחרי הקלעים של גורמי הבטחון, שמביעים חשש מהשלכות העמקת המשבר הכלכלי ברש"פ.
*- בגזרה הצפונית: הלחימה במה שמכונה עצימות נמוכה, מתגברת, למרות מגעים בתיווך אמריקאי וצרפתי, להביא להסדרת המרחב, מיד לאחר שתושג הפסקת אש ברצועה.

 

ובהרחבה-

צה"ל ממשיך בלחימה ברצועה, במיקוד על גזרת ח'אן יונס, בעוד ביתר הגזרות, המאמץ (שלא תמיד מצליח) הינו לשמר את ההישג. לאחר תקופה ממושכת, בה הלחימה במרחב ח'אן יונס, התמקד באזורים המזרחיים והצפוניים, השבוע כותרה העיר גם מדרום וממערב. צה"ל הגיע לשטחי גוש קטיף לשעבר, ובראש וראשונה לוניברסיטת אלאקצא, שהוקמה על חורבות המרכז המסחרי של נווה דקלים לשעבר. כן כותר מרחב בית החולים הממשלתי, ואזור בית החולים אלאמל, שהיוו מוקדי השליטה של החמא"ס במרחב. חמא"ס ניצלה את היות אזורים אלו מקום מקלט לאלפי אזרחים שנטשו את בתיהם מחמת הקרבות. זאת, בהמשך ללחימה הבלתי פוסקת במרחב התת קרקעי.

הנה תמונות מהגעת צה"ל למרחב גוש קטיף:

 

עם זאת, ניכר שבתחום זה, צה"ל פועל כמעט ב"עלטה מודיעינית", ומייצר את המודיעין תוך כדי פעילות. הכשלון המודיעיני של ערב 07 אוקטובר, נמשך גם כעת, ומערך המודיעין של שב"כ ואמ"ן לא מצליחים לספק מידע רלבנטי, אלא באמצעות חקירת שבויים, ואמצעי תצפית או "רגליים בשטח". נראה שזו הסיבה העיקרית לכך שכמעט 4 חודשים, וטרם הושג מידע רלבנטי שמאפשר שחרור של החטופים. בלט בהקשר זה הפרסום של דובר צה"ל על המנהרה בה הוחזקו חטופים בכלובים, אך מה שברור הינו שצה"ל הגיע למקום, לאחר שהחטופים כבר פונו ממנו, כלומר: "מאוחר מדי".
ועדיין הלחץ הצבאי הישראלי אפקטיבי, במידה כזו, שבקרב האוכלוסיה ברצועה נשמעים כבר (מעט) קולות הקוראים להיכנע, ולחתור להפסקת אש, בכל מחיר, ובכלל זה תוך שחרור החטופים. קולות אלו, הם הבסיס שהביא לחידוש המגעים לעסקה מחודשת, שטרם הבשילה, בתיווך קטרי.

הנה דוגמא של הפגנה בח'אן יונס, וסרטון של תושב עזה, שקורא לחמאס להיכנע מיידית:

 

את הלחץ המופעל על החמא"ס ניתן לראות גם בסרטונים וחוברת הסברה מדוע ביצענו את פעולת 7 אוקטובר , המכונה ע"י הארגון "מבול אלאקצא". מי שמנצח לא זקוק להסברים.

הנה דוגמא לאחד הסרטונים הללו:

 

עם זאת, בצמרת החמא"ס ממשיכים להציב תנאי סף גבוהים, ובראשם הפסקת אש מלאה, שתאפשר לארגון לחדש את הלחימה בעתיד בתנאים עדיפים, וכמובן לשמר חלק מהחטופים בידי הארגון כ"ערובה" לכך שישראל לא תפגע בראשיו. עמדה זו מקבלת חיזוק ככל שמתגברת מחאת מה שמכונה "משפחות החטופים", למרות שרק חלק מהמשפחות של החטופים שותפים לה, אך היא זוכה לגיבוי נרחב מצד החוגים שהובילו את המחאה נגד הממשלה לפני 7 אוקטובר. לא בכדי, מחאות אלו מקבלות הדהוד נרחב בכל ערוצי התקשורת של החמא"ס, הן ברשת "אלג'זירה", והן ברשתות החברתיות.

חשוב לציין, שחלק ניכר ממשפחות החטופים אינו שותף למחאה, וקורא בעיקר להגברת הלחץ, הצבאי והאזרחי, בדגש על עצירת שיירות הסיוע ה"לא הומניטארי", המוזרם לרצועה, בהסכמת הממשלה ובלחץ בינלאומי.

השבוע דווח שישראל אישרה הכנסת כמויות גדולות של קמח מנמל אשדוד לרצועה, דרך מעבר כרם שלום. כן נכנסו לרצועה עד אתמול, למעלה ממאתיים משאיות סיוע ביום. ועדיין, התקשורת מדווחת על רעב ברצועה, ועל הכנת לחם מתערובת לבהמות. זאת, משום שחלק ניכר מהמזון ושאר המוצרים, מגיע ישירות למנהרות אנשי החמא"ס.

הנה תמונות מחסימת מעבר כרם שלום ע"י משפחות החטופים. את סרטוני המבקשים עסקת כניעה בכל מחיר אני משאיר לערוצי התעמולה של החמא"ס.

 

 

בתפילה להצלחת חיילי צה"ל הגיבורים ונצחונם על אויבינו, לרפואת הפצועים ולשחרור החטופים- שבת שלום וט"ו בשבט שמח

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: מתן רחמני