רויטרס: משמרות המהפכה וחיזבאללה מסייעים לחות’ים מתוך תימן

בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס הודיעו כמה מקורות אזוריים ואיראנים על נוכחות משותפת של מפקדים במשמרות המהפכה האיראנים ושל חיזבאללה מלבנון בתימן ועל הסיוע וההכוונה למבצעים של החות’ים בים האדום.

רויטרס לא הזכירה את זהות המקורות הללו, אך כתבה כי ארבעה מקורות אזוריים ושני מקורות איראנים סיפקו מידע זה לסוכנות הידיעות הזו.

לפי ארבעת המקורות האזוריים הללו, איראן, שחימשה, אימנה ותמכה כלכלית בחות’ים, הגבירה את הסיוע הצבאי שלה למיליציה החות’ית עם תחילת המלחמה בעזה.

לפי מקורות אלה, איראן סיפקה לחות’ים מל”טים מתקדמים, טילי שיוט נגד ספינות, טילים בליסטיים מדויקים וטילים לטווח בינוני, שהחלו לתקוף ספינות מסחריות מתוך הזדהות עם הפלסטינים בעזה.

מקור איראני אלמוני אמר לרויטרס: “משמרות המהפכה עוזרים לחות’ים באימונים צבאיים (על כלי נשק מתקדמים). “כמה מיליציות חות’יות היו באיראן בחודש שעבר ואומנו באחד מבסיסי משמרות המהפכה במרכז איראן שם למדו על טכנולוגיה חדשה ושימוש בטילים”.

מפקדים איראנים גם “נסעו לתימן והקימו מרכז פיקוד בבירה צנעא לתקיפות ים סוף, בניהולו של המפקד הבכיר של משמרות המהפכה האחראי על תימן”, אמר האדם.

כל ששת המקורות הללו אמרו כי גם מפקדי כוחות משמרות המהפכה מספקים מידע ומודיעין לחות’ים על עשרות ספינות השטות מדי יום בים האדום, וחלקן בדרכן לישראל.

וושינגטון הודיעה בחודש שעבר כי איראן מעורבת באופן פעיל בתכנון פעולות נגד ספנות בים האדום וכי המידע שמספקת המדינה הוא קריטי כדי לאפשר לחות’ים לתקוף ספינות.

בינתיים, נאסר כנאני, דובר משרד החוץ האיראני, הכחיש שוב ושוב את מעורבותה של טהראן במתקפות החות’ים בים האדום, במסיבות העיתונאים השבועיות שלו, ומשרד יחסי הציבור של משמרות המהפכה לא הגיבו לדיווח של רויטרס. 

דובר החות’ים, מוחמד עבד אל-סלאם, הכחיש כל מעורבות של איראן או חיזבאללה בסיוע לתקיפות בים האדום, ודובר חיזבאללה לא הגיב לבקשת רויטרס להגיב בנושא.

החות’ים, שצמחו בשנות ה-80 כקבוצה חמושה שהתנגדה להשפעה הדתית הסונית של ערב הסעודית בתימן, אומרים שהם תומכים בארגון הקיצוני חמאס על ידי תקיפת ספינות מסחריות שלדבריהם קשורות לישראל או שבדרכן לנמלים ישראלים.

הארגון הקיצוני חמאס מוגדר כקבוצת טרור על ידי אירופה וארצות הברית.

ההתקפות של החות’ים השפיעו על השיט העולמי בין אסיה לאירופה דרך מיצר באב אל-מנדב ליד תימן. זה גרם לתקיפות אוויריות של ארה”ב ובריטניה על מטרות חות’יות במדינה, ופתחה זירת סכסוך חדשה הקשורה למלחמה בעזה.

מלחמת עזה עוררה גם עימותים בין ישראל לחיזבאללה לאורך גבול לבנון, כמו גם התקפות של מיליציות הקשורות לאיראן על מטרות אמריקאיות בעיראק ובסוריה.

رویترز: فرماندهان سپاه پاسداران و حزب‌الله حوثی‌ها را در حمله‌های دریای سرخ کمک  می‌کنند | افغانستان اینترنشنال

קרדיט: רדיו פרדה   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות