בקצרה מול אויבינו – מעודכן עד ליום 18-1-2024

עיקרי הסקירה:
א. בחמא"ס שואבים עידוד רב, מהוצאת כוחות מהרצועה, ומהתגברות הקולות הקוראים להיכנע לדרישתם להפסקת הלחימה למען עסקה לשחרור החטופים, ומגבירים את מלחמת התעמולה, בין היתר באמצעות רצח של שניים מהחטופים בדם קר.
ב. הלחימה ברצועה נמשכת. בח'אן יונס, מתרחבת הלחימה לשכונות נוספות, אך עדיין ללא הפגיעה בליבה של בית החולים הממשלתי, וגם ברפיח ומחנות המרכז, עדיין נמנע צה"ל מתמרון מלא.
ג. ההסלמה בצפון, מחייבת את ישראל להיערך ללחימה בעצימות גבוהה בגזרה זו.
ד. מתגברת פעילות הטרור באיו"ש. צה"ל מפעיל בהיקף מוגבל כטב"מים לחיסול מחבלים, אך ממשיך בפעילות קרקעית.

הודעות דובר צה"ל | את"צ

ובהרחבה:
אחרי שהצבא האמריקאי מצא עצמו בקרבות גרילה בלתי פוסקים בוייטנאם ללא נצחון, הציע מי שהיה מזכיר המדינה האמריקאי בזמנו את הרעיון המבריק: "נגיד שניצחנו ונצא". קיסינג'ר היהודי לא היה הראשון שנקט בקו זה. הרבה לפניו הכריז מצטפא פאשה, הגנרל התורכי, שנכשל בניסיונו לכבוש את מלטה למרות מצור ימי והפצצות כבדות: "מלטה יוק"- מלטה איננה עוד, ולכן אין טעם להמשיך ולהילחם.
דברים אלו מזכירים קצת את התנהלות קברניטי הלחימה ברצועה, שמכריזים "על סיום התמרון הצבאי" בחלקים מהרצועה, ומוציאים כוחות, כהכנה לקרב הבא, טרם שגמרו לנצח את הקרב הנוכחי. הנה תמונות מיציאת חיילי גולני הגיבורים מהרצועה, לאימון והתרעננות, סרטון שהערוצים הפלסטינים מציגים כביטוי לתחושת התסכול בישראל מהישגי הלחימה עד כה.

חשוב לציין: מדינת ישראל הגדירה בתחילת הלחימה שני יעדים:
א. מיטוט היכולות הצבאות והשלטוניות של חמאס ברצועה – המהלומות שחטף הארגון לא הביאו למימוש יעד זה, כפי שניתן לראות, הארגון ממשיך לתפקד וגם להכאיב הן בירי רקטות והן בפגיעה בחיילינו.
ב. שחרור החטופים – עד כה שוחררה בפעילות צה"ל רק החיילת אורי מגידיש. כל שאר החטופים ששוחררו (ולמעלה ממאה טרם שוחררו), שוחררו בעסקת כניעה לטרור בתמורה למחבלים ומחבלות נתעבים/ות.
מצד שני, אין ספק שישראל הביאה לרצועת עזה הרג כבד, אלפי מחבלים חוסלו, וכמה מאות נעצרו ברצועה, ואלפים ביהודה ושומרון, רוב תושבי הרצועה נעקרו מבתיהם, אך עד כה אין בכך כדי להכניע את החמא"ס, למרות קולות גוברים של עייפות ויאוש, כמו של הילד הזה, האומר: "די, חיינו אינם חיים, ואנחנו רוצים לחזור לבתינו".

נראה שהביקורת, על תחושת הניסיון לסיים את התמרון הקרקעי ולעבור ללוחמה שוטפת נוסח יהודה ושומרון, הביאו חלק מבכירי צה"ל והממשלה בישראל, לצאת בהכרזות על כך שהלחימה ברצועה נמשכת, ותימשך עוד זמן רב. כאילו שזו תקוות הציבור בישראל שרוצה הכרעה, ולא לחימה בלתי פוסקת, הגם שהוא נכון לה, אבל ממש לא ברור שהיא הכרחית.
בנינו היקרים, כולל בנו של כותב שורות אלה, עודם ברצועה, על גבולות הרצועה וגבולות הצפון, וכן בעימות יום יומי מול הטרור ביהודה ושומרון. הפצת דמורליזציה, הינה הדבר האחרון שראוי לעשות בימים אלו. מצד שני, אנחנו אחרי ניסיון מר של טבח שמחת תורה. הנהגה צבאית ומדינית שלמה הוכיחה שאסור ללכת אחריה בעיניים עצומות, ואחרי הקורבנות הכבדים, עם ישראל זכאי לתבוע הוכחות לכך שהדברים נעשים באופן שונה. הימים האחרונים, מביאים בהחלט להטלת ספקות, ולוואי שיוכח ההיפך, אבל חשוב להגדיר מעכשיו שהלחימה ברצועה לא יכולה להסתיים לפני מימוש שני היעדים: חיסול ראשי החמא"ס הבכירים בדגש על מחמד דיף ויחיא סנואר (ורצוי גם את הכלב עם הכאפיה), ושחרור החטופים כולם, לא באמצעות שחרור אלפי מחבלים לרחובות.

דובר צהל - מידע, כתבות ועדכונים בזמן אמת - בחדרי חרדים

 

אז הנה תקציר תמונת המצב:
*- בעזה – צה"ל הכריז שהוא סיים להשתלט על החלק הצפוני, שיחרר חלק מהכוחות וגילה שעשרות אלפים מתושבי האזור שבו לחבלים אלו, בהם לא מעט מחבלים, ואלו חידשו בהיקף נרחב את ירי הרקטות לאזור עוטף עזה, כשבלט מטח לכיוון נתיבות ושדות נגב. את קני השיגור איתרו חיילינו כעבור מספר שעות. הנה תמונות מהשיגור.

*- בגזרת ח'אן יונס – לאחר קרוב לחודש וחצי של לחימה מסתמנת הכרעה בגזרת הכפרים המזרחיים, במקביל, החלה רק השבוע פעילות באזורים שעד כה רק הופצצו מהאוויר, ועדיין חלק מהשכונות נמצאים מחוץ לטווח התמרון הקרקעי, בדגש על אזור בית החולים נאצר, שעדיין נשלט באופן כמעט מלא בידי החמא"ס, שלא לדבר על המתחמים התת קרקעיים העצומים באזור זה.

*- מחנות המרכז ורפיח – גם שם צה"ל לא התחיל טיפול משמעותי בעומק השטח, למרות הפצצות מהאויר וכניסה לפאתים. ניתן לנחש את הסיבה, וברור שלא מדובר בחוסר יכולת. ועדיין, מלחמות צריך להכריע.

*- בגבול הצפוני – חזבאללה מגביר את האש, צה"ל מצידו מגיב בהפצצות והפגזות, אבל שני הצדדים מבינים שיש להם מה להפסיד ומנסים להמשיך לשחק במשחק מסוכן של עימות מתגבר, אך לא כולל, בתקוה שאחרי סיום הלחימה ברצועה יושג סוג של הסכם שיאפשר חזרת תושבי הצפון לבתיהם. השבוע הוכח שכרגע המגורים בצפון מסוכנים, כאשר אם ובנה מכפר יובל נהרגו מטיל שירו אנשי חזבאללה. הנה תמונות מפינויים במסוק לבית החולים.

*- יהודה ושומרון – אי אפשר להתעלם מההסלמה האמיתית שהתפתחה שם השבוע.

די אם נזכיר את הארועים הבאים:
א. פיגוע רעננה, בו נרצחה אישה ונפצעו נוספים, במתקפת דקירה ודריסה שביצעו שוהים בלתי חוקיים מהעיירה בני נעים שליד חברון. כאן בסרטון:
ב. חיסול חוליית מחבלים בני הכפר אידנא שניסו לבצע פיגוע ירי בישוב אדורה, כתוצאה ממנו נפצע חייל.
ג. חיסול שני מיידי בקת"ב ליד בית אל.
ד. סרטון חיסול מחבל, ומוות בנסיבות פחות ברורות של אשה, בעיירה דורא, במהלך עימותים מול כוחותינו. הנה סרטון:
ה. חיסול קצין בביטחון המסכל הפלסטיני, שאחיו ממשוחררי עסקת שליט חוסל בעזה לפני כחודשיים, וזאת כשניסה להימלט ממעצר סמוך לישוב ענב.
ו. סרטון חיסול באמצעות כטב"מ של חוליית טרור במחנה הפליטים בלאטה, ושל 6 מחבלים במחנה הפליטים טול כרם:

ז. שורה של פיגועי ירי לעבר ישובים ישראליים, רכבים ישראליים, ולעבר חיילי צה"ל. כדרכו של ראש השב"כ, גם אני לא אפרט את אינספור פיגועי האבנים והקת"בים, ולא אלאה את הקוראים במאות תקריות הירי, ויידוי מטעני הנפץ שבוצעו לעבר חיילי צה"ל בפעילות ברחבי איו"ש, בדגש על גזרות ג'נין וטול כרם, אך ממש לא רק שם. סרטון מג'נין!

דובר צה"ל: "ימים קשים של שמחה מהולה בעצב - שום דבר לא סגור"

 

ברקע לכל אלה, מתחרים גורמים חתרניים בישראל בגיבוי גורמים באופוזיציה בהשמעת קריאות לממשלה להפסיק את הלחימה כדי לשחרר חטופים. בחמא"ס מבינים את זה, ומגבירים את מלחמת התעמולה סביב הנושא. אנשי הארגון שחררו השבוע סרטון של 3 מהחטופים: נעה ארגמני איתי סבירסקי הי"ד ויוסי שרעבי הי"ד, מתחננים מהממשלה להיכנע לדרישות החמא"ס. יממה לאחר מכן שודר סרטון נוסף, בו נועה ארגמני מודיעה שהיא בחיים, מי יודע לכמה זמן, בעוד שני האחרים נרצחו בידי החוטפים הארורים. כמובן שהסרטונים הללו לא יקבלו ביטוי כאן, אבל חשוב לדווח עליהם, משום שבישראל עדיין מפטירים כדאשתקד. במקום להוציא להורג 200 מחבלים בכירים ורוצחים בכלא ולהפסיק את זרימת מאות משאיות הסיוע הלא הומניטארי, אנחנו ממשיכים במדיניות שמתאימה לבני אנוש מול אויבים שמזמן איבדו כל צלם כזה.
יתר על כן, בתיווך קטרי, צרפתי ומצרי הושג הסכם לאספקת תרופות לחטופים החולים, שספק אם אפשר יהיה לודא שהוא יושם בשטח, בתמורה להיתר להכנסת כמויות גדולות של תרופות וציוד רפואי לידי החמא"ס, מוסא אבו מרזוק חבר הלשכה המדינית של חמא"ס הכריז שישראל התחייבה להימנע מבידוק התרופות, מה שהביא להנחייה לבצע בידוק מלא על התרופות, ועכשיו, נותר רק לקוות שהתרופות תגענה לחטופים.

ברמה המקומית: הרש"פ ממשיכה להפגין חולשה ציבורית: מעצר מבוקש איש הפת"ח במחנה הפליטים בלאטה נתקל בהתנגדות רבה, ולבסוף המבוקש הועבר למשהו שהוא יותר "מעצר הגנתי", מאשר כלא. המנגנונים ניסו לנטרל מטען חבלה בג'נין ונתקלו בהתנגדות רבה. הרש"פ עצרה גם בכיר ב"חזב אלתחריר" בחברון, אבל מול החמא"ס והגא"פ אין לאנשיהם אומץ לפעול. זאת בניגוד לפעילות מול צה"ל- לפחות 5 מהמחוסלים השבוע היו אנשי מנגנונים, אחרים פעילי פת"ח ובנים של אנשי מנגנונים. אחד המחוסלים היה פארס ח'ליפה, אל"מ במנגנון הבטחון המסכל בטול כרם, שאחיו, פורסאן היה ממשוחררי עסקת שליט וחוסל בהפצצה של חיל האויר ברצועה.

הנה סרטון המתעד הלוויה צבאית לאחד המחבליםי שחוסלו במחנה בלאטה.

דובר צה"ל: "מחבלי החמאס לא יהיו מוגנים מתחת לאדמה"

עד כאן להשבוע – שבת שלום, ניצחונות גדולים לחיילינו הגיבורים, רפואה שלמה לפצועים, שחרור מהיר לחטופים, ובשורות טובות.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות  קרדיט לתמונות השער: דובר צה"ל