רוסיה העבירה בחשאי עשרות סורים לסיביר למשימה לא ידועה

רוסיה ממשיכה לגייס צעירים סורים, מאזורים שבשליטת משטר אסד, להילחם לצד כוחותיה באזורים שונים בעולם, בתמורה להצעות כספיות והבטחות להעניק להם אזרחות רוסית.

לפני מספר ימים הגיעה קבוצה גדולה של לוחמים סורים לשדה התעופה במוסקבה, ולאחר מכן הועברו במטוס צבאי לאזור סיביר, אשר נחשב לאחד המקומות הקרים ביותר על פני כדור הארץ, למשימה לא ידועה.

רשת החדשות הסורית – “Suwayda 24″  ציטטה מקורות שתיארה כ”פרטיים”,שאמרו כי הכוחות הרוסים הפעילו לפני מספר ימים טיסה מנמל התעופה לטקיה לנמל התעופה של מוסקבה, שעליה היו עשרות צעירים סורים, חלקם ממחוז סויידה, לאחר שהם חתמו על חוזי גיוס צבאיים עם חברת אבטחה רוסית חדשה.

הצעירים הללו נרשמו לטיול הזה באמצעות אדם המכונה “המגייס”, שעבד בעבר בגיוס צעירים סוריים לחברות אבטחה רוסיות שנלחמו בלוב, לפי רשת “סויידה 24”.

מה הסיבה להעברת לוחמים סורים לסיביר?

הטיסה יצאה מנמל התעופה לטקיה, במטוס אזרחי, לנמל התעופה של מוסקבה בשבוע שעבר. מיד עם הגעת הנוסעים לשדה התעופה במוסקבה, העביר אותם מטוס צבאי מדגם “איליושין” לעיר באזור סיביר.

הצעירים התכנסו במבנים בתוך העיר שאליהם הועברו, מבלי שידעו עדיין מה אופי המשימות שיוטלו עליהם, שכן האזור אליו נשלחו היה רחוק מכל אזור לחימה.

חוזים עם פרטים לא ידועים ותהליכי התאזרחות ללוחמים

רשת “סויידה 24” הסבירה כי הנסיעה לרוסיה הייתה דרך “מגייס” ידוע, שביקש מכל נוסע מראש לשלם סכום שנע בין שלושה לארבעה מיליון לירות סוריות (כ-250 דולר).

המגייס ביקש מהרשומים אצלו סט תעודות זיהוי, לרבות דרכון בתוקף לשנה אחת לפחות, מסמך שאינו מועסק, אישור נסיעה או הצהרת סטטוס מאגף הגיוס של המשטר.

הרשת הוסיפה כי הנוסעים חתמו על חוזים ברוסית, והמקור הטיל ספק בכך שהנוסעים ידעו את תוכנם של אותם חוזים, ולאחר הגעתם למוסקבה העבירו אותם השלטונות הרוסיים לסיביר.

הרשת אישרה כי חלק מהמטיילים השיגו דרכונים רוסיים, אשר הוענקו להם על ידי רשויות האזור שאליו הגיעו.

באמצע מאי חתם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על צו המקל על הענקת אזרחות רוסית לזרים שחתמו חוזים עם הצבא הרוסי במהלך המבצע הצבאי באוקראינה.

“חוזים אזרחיים”

רשת As-Suwayda 24 התקשרה עם המגייס שפיקח על הנסיעה (הוא העדיף שלא להזכיר את שמו) והוא טען שהחוזה היה אזרחי ו”אין לו שום קשר לפעולות צבאיות”. אבל הוא לא נתן תשובות לגבי הענקת דרכונים רוסיים לנוסעים, או לגבי אופי החוזה והמטלות הספציפיות של הנוסעים.

והוסיף: “הדאגה שלנו היא להתאים את מצבנו ולכסות את המצב שלנו, לא יותר, כי בתקופה הקרובה יושקו טיסות רבות, שיכללו מאות נוסעים ממחוזות שונים בסוריה, לשטח רוסיה.

פרטים חשובים על תהליך הגיוס האחרון

עדיין לא ברור אם רוסיה תטיל את הסורים הללו לחזיתות הלחימה המשתוללות כבר קרוב לשנתיים עם אוקראינה, ואשר גרמו לאבדות כבדות לשני הצדדים. אבל בנסיעות האלה יש הרבה פרטים מדהימים, שכן זו הפעם הראשונה שסורים נוסעים לטיולים אזרחיים מאורגנים במספרים כאלה לרוסיה.

מה שעוד יותר מדהים הוא שהנוסעים השיגו מסמכים רוסיים רשמיים, ושחלקם אמרו שהם מחזיקים כעת באזרחות רוסית.

רשת As-Suwayda 24 הצליחה להשיג תמונה של דרכון רוסי שניתן לאחד המטיילים,אך נמנע מלפרסם את פרטי האיש.

דרכון רוסי שנאמר שייך ללוחם סורי שהגיע לאחרונה לסיביר - "סואידה 24"

דרכון רוסי שנאמר שייך לאחד הלוחמים הסורים שהגיעו לאחרונה לסיביר – קרדיט “סואידה 24”

כמו כן, חוסר הידע של הנוסעים על אופי המשימות שיוטלו עליהם, התכנסותם באזור אחד ונסיעותיהם באמצעות מגייס שעבד כמתווך עבור חברות אבטחה רוסיות, מעידים שאפשר והם יישלחו מאוחר יותר לאזורי לחימה כחיילים רוסים.

במהלך השנים האחרונות  גייסו כוחות רוסים  – באמצעות  מיליציית “ווגנר”  – ובעזרת משטר אסד מאות סורים ללחום בלוב ובאוקראינה תוך ניצול התנאים הכלכליים הגרועים והאבטלה של רוב הצעירים ממדינות העולם.

קרדיט: סוריה טי וי  קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות