CNN: ממשל ביידן לא יכפה תנאים על הסיוע הצבאי לישראל

בכירים אמריקאים אמרו כי הממשל של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אינו מתכנן כיום להטיל תנאים על הסיוע הצבאי שהוא מספק לישראל, למרות הקריאות הגוברת של מחוקקים דמוקרטים וארגוני זכויות אדם להפסיק לספק לה נשק, אלא אם ישראל תעשה יותר כדי להגן על אזרחים בעזה.

CNN ציטטה גורמים אמריקאים שאמרו כי לוושינגטון אין תוכניות לשנות את עמדתה ולמתוח קווים אדומים כלשהם בנוגע להעברת נשק ותחמושת לישראל.

הם ציינו כי הבית הלבן כבר מצפה מבעלי בריתו ושותפיו להשתמש בציוד מתוצרת אמריקאית, בהתאם לעקרונות המשפט ההומניטארי הבינלאומי.

הגורמים ציינו כי ישראל משלבת עורכי דין צבאיים עם יחידות צה"ל, שם הם קובעים מראש אם התקיפה תהיה מידתית וחוקית.

ביידן אמר בחודש שעבר כי הטלת תנאים על סיוע ארה"ב לישראל היא "רעיון מעניין".

 

אבל בכיר אמריקני אחד אמר לרשת כי ביידן מאמין בסופו של דבר שהאסטרטגיה של ללחוץ בשקט על ישראל לשנות את הטקטיקה שלה יעילה יותר מהאיום של מניעת נשק.

ארה"ב מטילה תנאים על הציוד הצבאי שהיא מספקת לאוקראינה, המחייבת אותה לא להשתמש בנשק זה כדי לצאת לתקיפות בתוך שטח רוסיה.

אבל ב-CNN אומרים שאין קווים אדומים כאלה בנוגע לסיוע לישראל. 

הרשת ציטטה גורמים רשמיים שאמרו כי ארצות הברית המליצה לישראל לא לפתוח חזית נוספת במלחמה על ידי התקפה רחבת היקף על חיזבאללה, אך לא איימה לנתק את הסיוע אם תעשה זאת.

בכיר אמריקני אחד הסביר, "ארה"ב אינה רואה בהרג של אזרחים כתוצאה ממבצע צבאי בפני עצמו הפרה של חוק הסכסוך המזוין. במקום זאת, היא שופטת את הלגיטימיות של פעולות ישראל על סמך השאלה האם התקיפות שלה הן מידתיות ומבקשים להשיג מטרה צבאית לגיטימית". 

 

הרשת מראה כי גורמים רשמיים מודים שהם לא עורכים הערכות בזמן אמת של כל תקיפה ישראלית, באיזה נשק נעשה שימוש וכמה אזרחים נהרגו כתוצאה מכך.

שני גורמים רשמיים הסבירו שזה כך, לפחות בחלקו, משום ש"כמעט בלתי אפשרי" לעשות זאת באזור מלחמה שבו מתנהלים קרבות בעוצמה כה גבוהה.

משרד החוץ האמריקאי אמר ביום שני כי ישראל אינה פטורה ממדיניות ארה"ב המחייבת כל מדינה, לה וושינגטון מספקת נשק, לעמוד בחוקי המלחמה, לאחר שוושינגטון מכרה לישראל כ-14 אלף פגזי טנק מבלי לבדוק אם הקונגרס מאשר.

הפנטגון אמר ביום שבת כי ממשל ביידן השתמש ביום שישי בסמכויות חירום במסגרת חוק בקרת ייצוא הנשק כדי לאפשר מכירת נשק בשווי 106.5 מיליון דולר.

דובר מחלקת המדינה האמריקאית, מתיו מילר, אמר כי ארה"ב מצפה מכל מדינה שהיא מספקת לה להשתמש בהם "בהתאמה מלאה למשפט ההומניטארי הבינלאומי ולחוקי המלחמה, וישראל אינה יוצאת דופן".

 

מילר נשאל על ידי עיתונאים איך וושינגטון מעריכה את מידת המחויבות של ישראל למדיניות העברת הנשק הקונבנציונלי, שאושרה על ידי ממשל ביידן בפברואר 2023.

זה מחייב את מחלקת המדינה לקבוע שלא סביר שנשק זה ישמש לרצח עם, פשעים נגד האנושות, הפרות של אמנות ז'נבה או הפרות חמורות של החוק הבינלאומי.

מילר אמר כי משרד החוץ לא קיבל החלטה כזו, וחזר על העמדה האמריקנית לפיה ישראל יכולה לעשות מאמצים נוספים לצמצם את הפגיעה באזרחים במלחמה בעזה.

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה:  רשתות חברתיות