כיצד משפיעה התכווצות הסיוע המערבי לאוקראינה על שדה הקרב?

גורמים רשמיים בקייב מחזקים במהירות את היכולות הצבאיות של ארצם ופועלים להעמקת הקשרים עם בעלות ברית אחרות שנותרו איתן בתמיכתן, לאור “ההשלכות הקשות” שיעמדו בפני אוקראינה אם ארה”ב לא תמצא דרך להמשיך לספק סיוע צבאי, לפי הניו יורק טיימס האמריקאי.

ראש המועצה לביטחון לאומי ולהגנה של אוקראינה, אולקסי דנילוב, אמר ביום חמישי: “לא נפסיק להגן על המדינה שלנו, ולא נוותר על אף פיסה מאדמתנו”. 

הוא הוסיף כי המטרה היא להפוך את הצבא האוקראיני ל”חזק מאוד”, כדי שהאוקראינים לא יהפכו ל”בני ערובה של מצב פוליטי משתנה”.

זה קרה שעות לאחר שהרפובליקנים בסנאט האמריקני חסמו צעד שמטרתו לספק סיוע נוסף של עשרות מיליארדי דולרים לאוקראינה.

ביום רביעי חסמה האופוזיציה הרפובליקנית בסנאט האמריקני בקשה שהגיש הבית הלבן לאשר חבילת סיוע חירום בשווי 106 מיליארד דולר, שתועיל בעיקר לאוקראינה וישראל, משום שהיא לא כללה רפורמות בהגירה.

הרפובליקנים הצביעו על המשך הטיפול באישור החבילה הזו, שיכללו רפורמות במדיניות ההגירה שנוקט הממשל הדמוקרטי.

נשיא ארה”ב ג’ו ביידן הזהיר את הקונגרס שעות לפני ההצבעה כי “אם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ינצח במלחמתו באוקראינה, צבאו לא יעצור בגבולות המדינה הזו, מכיוון שהוא עלול להיכנס לעימות עם נאט”ו”. 

 

ארצות הברית כבר סיפקה סיוע ביטחוני של 40 מיליארד דולר לאוקראינה מאז הפלישה הרוסית בפברואר 2022.

“אי הוודאות לגבי זרימת נשק נוסף לאוקראינה היא סוגיה שתהדהד בשדה הקרב”, אמר מייקל קאופמן, עמית בכיר בתוכנית רוסיה ואירוסיה בקרן קרנגי לשלום בינלאומי.  “הסיוע הצבאי האמריקני לאוקראינה מתאדה כעת, וזה בא לידי ביטוי במחסור המוחשי בתחמושת בחזית– הוסיף.

חבילות סיוע אירופיות ואמריקאיות נוספות עומדות בפני מספר מכשולים, שהובילו לירידה בהבטחות הסיוע החדשות (צבאיות, הומניטריות ופיננסיות) לרמתן הנמוכה ביותר מאז תחילת הפלישה הרוסית, על פי נתונים שפורסמו עד סוף אוקטובר על ידי מכון המחקר הגרמני “Kiel”.

החל מסוף ספטמבר, ערך הנשק שנשלח לאוקראינה על ידי ממשל ביידן מהמלאי הצבאי שלו או שנרכש מקבלנים מטעם קייב ירד למאות מיליוני דולרים, ירידה משיא של 2.8 מיליארד דולר במהלך התחייבות בודדת בתחילת הדרך, לפי נתוני הפנטגון.

הפנטגון אמר לאחרונה כי נותרו לו כ-4.8 מיליארד דולר להוציא על סיוע צבאי לאוקראינה, וכי סכום זה עשוי להספיק עד החורף.

חבילות סיוע מופחתות כדי לספק לאוקראינה מערכי נשק חיוניים, כגון אמצעי לחימה להגנה אווירית ותחמושת ארטילרית, הצטמצמו, אמר מקס ברגמן, מנהל תוכנית אירופה, רוסיה ואירוסיה במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים.

ברגמן הוסיף, “אי הוודאות לגבי המימון האמריקני העתידי הורסת את התכנון הצבאי האוקראיני. אוקראינה לא תדע כיצד לתכנן את החודשים הקרובים כי היא לא תדע אם ישאר לה תחמושת להילחם איתה”.

خيارات الغرب تتقلص إلى النصر أو الهزيمة في أوكرانيا - صوت الخليج

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: קול המפרץ