סעודיה קוראת לארה”ב (וישראל) להגיב באיפוק על תקיפות החות’ים בים האדום

רויטרס ציטטו שני מקורות יודעי דבר שאמרו כי סעודיה ביקשה מארה”ב איפוק בתגובה להתקפות של החות’ים בתימן על ספינות בים האדום, בתקופה שבה ריאד מכילה כבר את ההשלכות של המלחמה בין חמאס לבין ישראל.

החות’ים, בעלי ברית של איראן, התערבו בסכסוך שהתפשט ברחבי המזרח התיכון מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, תקפו ספינות בנתיבי שיט חיוניים ושיגרו מל”טים וטילים לעבר ישראל עצמה.

המיליצייה השולטת ברוב תימן אומרת שהתקיפות שלה מטרתן להפגין תמיכה בפלסטינים, והתחייבה להמשיך בהן עד שישראל תפסיק את התקפותיה על רצועת עזה, שנמצאת יותר מאלף קילומטרים מהמפקדה שלהם בצנעא.

החות’ים נמנים עם מספר קבוצות ב”ציר ההתנגדות” בעלות הברית עם איראן, שתוקפת מטרות ישראליות ואמריקניות מאז תחילת הסכסוך ב-7 באוקטובר, כאשר חמאס תקף את ישראל.

العاصمة | مسؤولان: البحرية الأمريكية تسقط طائرة مسيرة انطلقت من اليمن

בעצם פעילות זאת הם הגדילו את הסיכונים בהרחבת היקף הסכסוך לרמה האזורית, שכן הם מאיימים על נתיבי הים שדרכם עובר חלק גדול מסחר הנפט העולמי, וכן מאיימים עם טילים ומל”טים מתאבדים על ישראל.

ריאד, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, צופה בדאגה בשיגור הטילים החות’ים מעל שטחה.

כשהחות’ים הסלימו את התקפותיהם על ספינות במהלך השבועות האחרונים, שני מקורות הבקיאים בחשיבה הסעודית אמרו שמסר האיפוק ששלחה ריאד לוושינגטון נועד למנוע הסלמה נוספת. הם הוסיפו כי ריאד מרוצה עד כה מהדרך שבה ארצות הברית מתמודדת עם המצב.

אחד המקורות אמר: “הם הפעילו לחץ על האמריקנים בהקשר הזה וכן הסבירו להם מדוע יש לעצור את הסכסוך בעזה”.

הבית הלבן סירב להגיב. ממשלת סעודיה לא הגיבה לבקשת דואר אלקטרוני של רויטרס להגיב על הדיונים.

القيادة المركزية الأميركية الوسطى: مدمرة أميركية أسقطت طائرات مسيّرة عدة  بالبحر الأحمر - YouTube

 

בעוד סעודיה לוחצת להפסקת אש כדי לסיים את מה שהיא מכנה “מלחמה אכזרית” בעזה, הדיפלומטיה שלה משקפת מדיניות רחבה יותר שמטרתה לקדם יציבות אזורית לאחר שנים של עימות עם איראן ובעלות בריתה.

עם התמקדותה בהרחבת וגיוון הכלכלה, ריאד נרמלה השנה את היחסים עם טהראן ומבקשת לצאת מהמלחמה שהיא מנהלת נגד החות’ים בתימן כבר כמעט תשע שנים.

המקורות אמרו כי סעודיה מבקשת לקדם את תהליך השלום בתימן למרות פרוץ המלחמה בעזה מחשש שתתפשט לכל האזור. תימן נהנתה משקט יחסי במשך יותר משנה לאור שיחות שלום ישירות בין ערב הסעודית לבכירים החות’ים.

התקפות החות’ים במהלך המלחמה בין חמאס לישראל חיזקו את מעמדם בציר בעלי הברית של איראן, הכולל גם את חמאס, חיזבאללה הלבנונית וארגונים חמושים הנתמכים על ידי איראן בעיראק.

החות’ים הופיעו ככוח צבאי מרכזי בחצי האי ערב עם עשרות אלפי לוחמים וארסנל עצום של טילים בליסטיים ומל”טים חמושים.

מקורות יודעי דבר אמרו כי הציר הנאמן לאיראן אמר לרויטרס כי התקפות החות’ים היו חלק מניסיון ללחוץ על וושינגטון לדחוף את ישראל להפסיק את התקפותיה על עזה, שהיא מטרה משותפת לאיראן, סעודיה ומדינות נוספות באזור.

 

מקור אחד בטהרן אמר כי נציגי החות’ים דנו בהתקפותיהם עם בכירים איראנים במהלך פגישה בטהראן בנובמבר והסכימו ליישם צעדים “מבוקרים” שיסייעו לסיים את המלחמה בעזה. כך המקור עודכן בעניין.

מקור אחר אמר כי טהראן אינה מחפשת “מלחמה כוללת באזור”, שעלולה להוביל לכך שהיא תימשך ישירות אליה.

דובר החות’ים לא הגיב לבקשת רויטרס לקבל תגובה. איראן מכחישה את מעורבותה בפיגועים שהחות’ים הוציאו כבר לפועל. גורמים איראנים לא הגיבו לבקשת תגובה על התקפות החות’ים.

 

משחתת מפילה מל”טים מתאבדים

ארצות הברית ובריטניה גינו את ההתקפות על הספינות, והאשימו את איראן בתמיכה בחות’ים. טהראן אומרת שבעלי בריתה מקבלים את החלטותיהם באופן עצמאי.

באחת התקיפות האחרונות הותקפו ביום ראשון שלוש ספינות מסחריות במים בינלאומיים. החות’ים אמרו שהם תקפו , לדבריהם, שתי ספינות ישראליות. ישראל הכחישה את הקשר שלה לשתי הספינות.

המשחתת של הצי האמריקני “קרני” הפילה שלושה מל”טים לאחר שהגיבה לקריאות מצוקה של ספינות שלדברי צבא ארה”ב קשורות לארבע עשר מדינות.

משרד ההגנה האמריקני אמר ביום שני כי “קרני” הגיבה לאחר שמל”ט פנה לעברה, אך לא בטוח אם ספינת המלחמה היתה המטרה בא הכטב”ם היה אמור לפגוע.

 

סברינה סינג, דוברת משרד ההגנה האמריקני, נמנעה מלהשתמש במילים שעלולות להצביע על כל תגובה אמריקנית קרובה נגד החות’ים. בתגובה לשאלה האם ארצות הברית עשויה להגיב, אמרה סינג: “אם נחליט לפעול נגד החות’ים, זה כמובן יהיה בזמן ובמקום שנבחר”.

דיפלומט איראני אמר כי טהראן וושינגטון החליפו מסרים באמצעות מתווכים בנוגע לתקיפות החות’ים מאז פרוץ המלחמה בין חמאס לישראל. הדיפלומט שהשתתף בחילופי המסרים אמר כי שני הצדדים שואפים לאיפוק.

ביום שלישי הכחישה איראן כל תפקיד בהתקפות או בתנועות נגד כוחות אמריקאים.

مدمرة أمريكية تسقط طائرة مسيّرة أطلقت من اليمن - YouTube

קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות