שחרור בני הערובה הרוסים משקף את 'המעמד החדש' של פוטין במזרח התיכון

"וושינגטון פוסט" מעריך כי היחס המיוחד לאזרחים הרוסים שנחטפו לעזה על ידי חמאס הוא ביטוי חדש למערכת הקשרים ההולכת ומתהדקת בין הקרמלין לתנועה המסווגת כטרוריסטית.

העיתון ציין כי מדובר במערכת יחסים שבה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מבקש להציג את עצמו כמנהיג  "הסדר עולמי הרב קוטבי" החדש, בעוד התנועה החמושה משיגה בדל של לגיטימציה בתקופה שבה מדינות רבות מגדירים אותם כטרוריסטים.

כאשר משלחת חמאס ביקרה במוסקבה בסוף אוקטובר, העבירו להם דיפלומטים רוסים רשימה של שמונה אזרחים רוסים-ישראלים המוחזקים כבני ערובה בעזה, שרוסיה רצתה לשחררם, וחמאס הודיע ​​מיד כי הרשימה תקבל תשומת לב מיוחדת, כך דיווחו כלי תקשורת ממלכתיים.

 

שלושה בני ערובה רוסים-ישראלים שוחררו, בהם רוני קריבוי, בן 25, מהנדס סאונד שעבד בפסטיבל המוזיקה שחמאס תקף, ביום הראשון למתקפתם, הפך לגבר הבוגר הראשון ששוחרר עם דרכון ישראלי, למרות שברוב החילופים היו נשים וילדים.

מוסקבה הדגישה כי שחרור  קריבוי והשחרור שלאחר מכן של שני ישראלים נוספים בעלי אזרחות רוסית, אלנה טרופנובה (בת 53) ואמה אירינה טאטי (בת 73), בוצעו ללא תלות בתיווך של ארצות הברית, קטאר ומצרים.

מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, בטלגרם ביום ראשון שעבר, ייחסה את שחרורו של בעל דרכון רוסי ל"הסכמים ישירים בין נציגי רוסיה לחמאס", אשר ציינה כי מוסקבה מתכוונת להמשיך ולקיים.

היא הוסיפה, "אנו אסירי תודה להנהגת תנועת חמאס על תגובתה החיובית לפניותינו הדחופות".

Putin's Hotline With Gaza Militants? Russia's Big Reveal; 'In Touch With  Hamas On Hostages...' | Hindustan Times

קרדיט: הינדוסטן טיימס

 

מאז ה-7 באוקטובר, כאשר חמאס ביצע תקיפה בתוך ישראל, פוטין ניסח בקפידה את עמדתו, ככל הנראה בהתחשב בתלות הגוברת של רוסיה באיראן, נותנת החסות הראשית של חמאס, כספקית של מל"טים וטילים למלחמת מוסקבה באוקראינה.

רוסיה הביעה תחילה "דאגה" מהתקיפה אך לא גינתה את חמאס. במקום להדגיש את תנחומיה ​​לישראל, מוסקבה הפנתה את האצבע כלפי ארצות הברית והמערב, והאשימה את וושינגטון בעשרות שנים של כישלון בפתרון הסכסוך הממושך במזרח התיכון, והצביעה על כך שרוסיה יכולה להיות מתווך ( טוב יותר)", לפי דברי הוושינגטון פוסט.

למרות שחמאס הפך במהרה ל"מוקצה מחמת מיאוס" ברוב חלקי העולם, לאחר הפיגוע באוקטובר, רוסיה פרסה את השטיח האדום עבור משלחת התנועה.

רוסלן סלימנוב, מומחה רוסי עצמאי לענייני המזרח התיכון, אמר לעיתון: "העובדה שמוסקבה הזמינה אותם בסוף אוקטובר היא חשובה ביותר, כי זו דרך להראות לחמאס שהם לא טרוריסטים ,לכאורה ,ושהם מוזמנים. לקיים שיחות רשמיות".

 

חמאס נהנה גם מתמיכה מדינית ודיפלומטית שסיפקה רוסיה בתפקידה כחברה קבועה במועצת הביטחון של האו"ם, שם נציגיו חסמו החלטות בראשות ארה"ב נגד חמאס.

אבל בעוד שהיחס הטוב של רוסיה כלפי חמאס עשוי להיות מתאים בטווח הקצר, הוא טומן בחובו גם סיכונים כי "זה דחף טריז בין רוסיה לישראל", לפי דברי העיתון.

הוושינגטון פוסט מציין כי בעוד שמוסקבה יצרה יחסים עם הזרוע המדינית של חמאס בקטאר, אליה מסרו הרוסים את רשימת חטופיהם, לרוסיה אין השפעה על הזרוע הצבאית של התנועה הפועלת בשטח בעזה, שתהיה בסופו של דבר זאת שתחליט מי ישוחרר כעת, לאחר שהפסקת האש הסתיימה.

 

לא רק שפוטין נמנע מלגנות את חמאס לאחר הפיגוע, אלא שהוא לא יצר קשר מיידי עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, הנחשב במשך שנים לאחד מחבריו הקרובים ביותר בקרב מנהיגי העולם.

כמה משקיפים לענייני רוסיה ראו בעמדתו של פוטין תגמול על היעדר תמיכה ברורה של נתניהו בפלישה של רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022, וגם סימן של טינה לישראל על מתן מקלט לאלפי רוסים שברחו מממשלת פוטין לפני שנתיים, לפי העיתון האמריקאי.

Putin Drops Big Hamas Bombshell After Attack On Israel; 'U.S. Weapons Sent  To Ukraine...' - YouTube

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות – הינדוסטן טיימס