אוזלת יד אמריקאית איפשרה גנבת נשק וציוד רגיש מבסיסים בעיראק וסוריה

האתר האמריקאי “The Intercept” אישר כי נשק, טילים וציוד “רגיש” רב נגנבו מבסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק. 

האתר מסר כי הוא השיג מסמכים המאשרים את הגניבות מהבסיסים הצבאיים האמריקאים בעיראק ובסוריה, לרבות גניבות נשק וציוד.

האתר גם מאשר כי חקירות צבאיות שהחלו בתחילת השנה הגיעו למסקנה כי בין הפריטים הגנובים היו “מספר רב של כלי נשק וציוד רגיש”. ציוד זה כולל מערכות שיגור טילים מונחים וכן מל”טים, ולפי האתר, חלקים אלו נגנבו בעיראק.

באתר נכתב כי התקריות הללו הגיעו לאחר גניבת בשווי מאות אלפי דולרים של ציוד צבאי השייך לכוחות האמריקאים בעיראק ובסוריה בין השנים 2020 ל-2022.

לפי האתר, מסמכי החקירה הפלילית שהשיגה מוכיחים שארצות הברית לא יכולה אפילו לאבטח את הציוד שלה בסוריה ובעיראק, שלא לדבר על להגן על כוחותיה.

פרטים על הגניבות בעיראק, שמעולם לא דווחו על ידי הצבא האמריקני, נמצאו בתיקי חקירה פלילית שהושגו באמצעות חוק חופש המידע.

 

גניבות בשווי מאות אלפי דולרים

בפברואר האחרון קיבלו חוקרים צבאיים הודעה כי 13 מל”טים, בשווי של כ-162,500 דולר, נגנבו ממתקן אמריקאי בארביל, עיראק, מתישהו בשנה שעברה. הסוכנים לא זיהו אף חשוד, ולא דווח על התקדמות בתיקי החקירה.

חקירה נפרדת גילתה גם כי “נשק וציוד רגישים רבים”, כולל יחידות ראיית לילה ומשגרי טילי “ארו”, טיל מונחה שנורה מהכתף ונצמד למטרות, נגנבו מבסיס בבגדד.

ההפסדים שנגרמו לממשלת ארה”ב עקב הגניבות נאמדים בכ-480,000 דולר, לפי המקור.

 

מי מואשם בגניבת מבסיסים אמריקאים בסוריה ובעיראק?

“החוקרים לא מאמינים שהגניבות היו עבודה פנימית, ושללו כל מעורבות של עובד אמריקאי בגניבות”, לפי תיק החקירה הפלילית.

במקום זאת, החוקרים מצביעים על פעילים מקומיים כחשודים פוטנציאליים, והמסמך קובע כי “ארגוני פשע ומיליציות עיראקיות הם ככל הנראה מאחורי הגניבות. 

יתרה מכך, החקירות אומרות: “היו בעיות עם גניבת מכולות ציוד אמריקאיות על ידי קבוצות אלה ופעילים מקומיים מחוץ לבסיסים בגלל חוסר אבטחה”.

 

זו אינה התקרית הראשונה מסוגה בסוריה ובעיראק

מוקדם יותר השנה, The Intercept חשף לפחות ארבע גניבות גדולות ואובדן אחד של נשק וציוד אמריקאי בעיראק ובסוריה מ-2020 עד 2022, כולל פצצות 40 מ”מ, מחסניות עם כדורים חודרי שריון, כלים וציוד של יחידות ארטילרית שדה.

שניים מהתקריות הללו התרחשו בבסיסים בסוריה, ושלושה בעיראק, בעוד שאף אחת מהגניבות לא התרחשה בבסיס בבגדד.

באתר נכתב כי מספר הגניבות שהתרחשו אינו ידוע, אולי אפילו לפנטגון, ולאחר יותר מחודשיים, גם כוח המשימה המשותף המפקח על הפעולות בעיראק ובסוריה, וגם פיקוד המרכז של ארה”ב, סירבו לענות על השאלות הקשורות לגניבות הנשק.

 

מה שנסתר גדול יותר

האתר מאמין שהגניבות והאבידות שחשף “הם רק חלק קטן מהבעיות האחרונות מהם סובל הצבא האמריקני בעיראק ובסוריה”.

הוא מציין כי חקירה משנת 2017 של המפקח הכללי של הפנטגון הצביע על כך שנשק בשווי של 20 מיליון דולר בכווית ובעיראק עמד “בסיכון לאיבוד או לגניבה”.

הסקירה של 2020 גם מצאה שכוח המשימה המשותף למבצעים מיוחדים (Operation Inherent Resolve), היחידה המרכזית שעובדת עם בעלות ברית של ארה”ב בסוריה (SDF ) , לא איבטח כראוי 715.8 מיליון דולר בציוד שנרכש עבור הכוחות בסוריה .

קבוצות כמו אמנסטי אינטרנשיונל ו-Conflict Armament Research מצאו גם כי חלק ניכר מהארסנל של דאעש מורכב מנשק מתוצרת ארה”ב או שנרכשו על ידי ארה”ב ונתפסו, נגנבו או הושגו בדרך אחרת מהצבא העיראקי ומלוחמים סורים.