המטרות שהושמדו למעשה בתקיפה האחרונה על שדה התעופה הבין לאומי של דמשק

כוחות המשטר הסורי מבצעים התאמות בהיערכות מערכות ההגנה האווירית בדמשק ובאזורים הכפריים שלה, במקביל להישנות ההפצצות הישראליות הכבדות על עמדות משטר ושדות תעופה בינלאומיים במהלך הימים האחרונים.

טיל נ”מ פוגע בתחנת כוח

כלי טיס ישראלים תקפו אתמול, יום ראשון, שלושה אתרים של המשטר הסורי בדמשק, וכתוצאה מכך נמל התעופה הבינלאומי של דמשק יצא משירות והושמדו מערכות הגנה אווירית בנמל התעופה הצבאי של Mezzeh במרחב דמשק.

ההפצצות הישראליות חולקו לשלושה סבבים נפרדים: הראשונה כוונה למערכות ההגנה האוויריות בנמל התעופה הצבאי “מאזה” מדרום לדמשק, בעוד שיעף ההפצצות השני כוון למסלולי הנחיתה של נמל התעופה הבינלאומי של דמשק, מה שגרם לשדה לצאת משירות, ביעף השלישי הותקפה מטרה מדרום לדמשק.

אחד מטילי ההגנה האווירית של המשטר, שלא הצליח לפגוע בטילי השיוט הישראלים ששוגרו מהמטוסים התוקפים, נפל על גג תחנת הולכת החשמל המרכזית הממוקמת על כביש דעבול המקשר בין העיירות יילדא ודף אל-שוק (دعبول الواصل بين بلدتي يلدا ودف الشوك) באזור הכפרי של דמשק.

לפי אתר “סאוט אלאסימה” (קול הבירה), יחידת הנדסה צבאית הגיעה לתחנה ופעלה לפירוק הטיל ולאבטחת האתר מכל שרידי החימוש הצבאי שנפל במתחם התחנה ובמקביל זרוע הביטחון הצבאית סגרה את כל הדרכים המובילות לתחנה והזהירה את תושבי המבנים הסמוכים להתרחק מהמרפסות ומהחלונות מחשש להתפוצצות הטיל במהלך פירוקו.

הקצין האחראי על כוחות הביטחון הזהיר את תושבי הבניינים הצופים לתחנה מפני צילום תמונות או סרטונים, ואיים לעצור את כל מי שיצלם את הטיל או את תהליך פירוקו.

 

מיקום חדש של מערכות ההגנה האווירית

רשת  חדשות “סאוט אל-אסימה” ציטטה מקורות פרטיים שאמרו כי כוחות ההגנה האווירית של צבא סוריה פעלו מאז אמצע נובמבר על מנת למקם מחדש את כל מערכות המכ”ם, ההתרעה המוקדמת וההגנה האווירית, כולל מערכות קצרות טווח הנישאות על כלי רכב.

צעדים אלו באו בזמן שהמטכ”ל הסורי עבד על “גיבוש תוכנית צבאית ליצירת חומת מגן להגנה על המרחב האווירי הסורי מפני תקיפות ישראליות”. שינויים אלו כללו שינויים במיקומי מערכות ההגנה האווירית באזור הדרום, שהיו ממוקמים במתחמי היחידות הצבאיות באזור דמשק ובאזור ריף דמשק.

יחד עם זאת, השינויים בהערכות לא כללו מתקנים לוגיסטיים אחרים השייכים מערכות ההגנה האווירית, כמו צריפים, מתקני פיקוד או מחסני תחמושת ודלק.

 

חיבור המערכות למערכת מכ”ם מתקדמת

המקורות ציינו כי רוב המערכות המחודשות הן מערכות Pantsir, Buk m-2 ו-SAM הפועלות בצבא המשטר הסורי, והם קושרו לאחרונה למערכת מכ”ם מתקדמת.

רוב מערכות ההגנה האווירית לטווח הקצר והבינוני במערכת מקושרות למכ”ם של מערכת ההתרעה וההגנה האווירית בוואר 373 מתוצרת איראן, ומביאות את טווח החיבור הנוכחי של מערכות ההגנה האווירית לרדאר האיראני הסורק את אוויר למרחק של יותר מ-300 ק”מ, שם מופעל מצב ההתרעה למערכות אלו והן נכנסות למצב חירום. היערכות ומעקב אחר מטרות עד לכניסתן לטווח הכוונה במסגרת היכולות בהן פועלים טילי הגנתי.

טיל הגנה אווירית בסוריה - אקספרסיבי

קרדיט: סוריה טי וי  קרדיט לתמונות: סאנ”א