מבזקי חדשות ליום 18-11-2023. מתעדכן

*- הירדנים לא רוצים מים מישראל?
על רקע המשך הלחימה בעזה, בירדן גוברות הדרישות העממיות מהממשלה להימנע מחתימה סופית על הסכם האנרגיה והמים, או מה שמכונה בעמאן עסקת “המים תמורת חשמל”. יוזכר ששר המים הירדני ושר האנרגיה הישראלי חתמו על “הצהרת כוונות” בחסות אמריקאית-אמירותית, במהלך 2021, ולפיה ירדן תייצא לישראל כ-600 מגה וואט של חשמל המופק מאנרגיה סולארית, בתמורה לאספקת מים מותפלים מישראל. ההסכם אמור להיחתם בוועידת האקלים בדובאי בהמשך החודש הנוכחי.

אתמול נערכה הפגנה מול משרד המים הירדני בעמאן, במסגרתו קראו המפגינים, בין השאר: “אתם שמדברים על השקעה, (דעו ש)המים של האויב הם קולוניאליזם, והנורמליזציה היא הבושה הגדולה ביותר.” הם גם נשאו כרזות שעליהן נכתב “דם לא הופך למים”, “עצרו את הסכם המים” ו”המים של האויב הם כיבוש.”

*- “לבנון לא רוצה מלחמה”
בימים האחרונים החלו להיתלות בצדי הכבישים המרכזיים בלבנון שלטים בגנות מלחמה אפשרית נגד ישראל שמפעילים עוד לחץ מבפנים על חסן נסראללה. על השלטים נכתב: “כל האפשרויות פתוחות, אבל אנו לא רוצים לחזור לאפשרות של שחזור העבר. לבנון לא רוצה מלחמה”.

ססמה זו הייתה נפוצה בעיקר ברשתות החברתיות אך עתה החלה להופיע כאמור בשלטי חוצות. חברת פרסום מהמפרץ היא שעומדת מאחורי הקמפיין. החברה מסרבת לגלות מי מממן את הקמפיין וטוענת שזו עבודה של לבנונים מכל גווני החברה.

 

*- דווקא עכשיו??
לפי דיווחים בלתי רשמיים, ממשל ביידן צפוי להודיע בקרוב על הפשרת 10 מיליארד דולר השייכים לאיראן ומוקפאים בעיראק. לפי הדיווחים, ארה”ב תאפשר לעיראק להעביר את הכספים לחשבונות איראנים בעומאן ובאירופה. מדובר בכספים שעיראק חייבת לאיראן בעבור חשמל.

אם הדברים נכונים, מדובר בעיתוי אומלל למדי כשהפרוקסים של איראן מחוללים טרור באזור לא רק מול ישראל אלא גם מול ארה”ב עצמה.

*- האם זה מה “שירגיע” את החות’ים?
לפי דיווחים בעיתונות הערבית, ארה”ב שיגרה אזהרה חמורה לחות’ים בתימן לפיה עליהם להפסיק את ירי הטילים והכטב”מים לעבר הכוחות האמריקאיים באזור ודרום ישראל. לפי הדיווחים, את המסר המאיים העביר הנשיא ג’ו ביידן ביום שישי במהלך שיחתו עם סולטאן עומאן היית’ם בן טארק. עומאן, שכנתה של תימן, מקיימת קשרים עם החות’ים ומעורבת בניסיונות לההביא להסדר בין החות’ים לסעודיה. לפי הדיווחים, ביידן דרש שהחות’ים יפסיקו מיידית את הירי. האם המסר הזה נקלט בצנעא? את זה נראה בימים הקרובים…

*- ארה”ב מפסיקה לממן את חיילי צבא לבנון?
בצעד שיכול להיות דרמטי, ארה”ב כך לפי מקורות לבנוניים החליטה להפסיק לממן את משכורות חיילי צבא לבנון. הממשל האמריקאי הקצה לפני ששה חודשים סכום של 72 מיליון דולר כדי לשלם משכורת של 100 דולר בחודש לחייל עקב שחיקת המשכורות בשל קריסת הלירה המקומית. הסכום הזה ייגמר בסוף החודש הנוכחי וארה”ב אינה מתכוונת להמשיך להעביר כסף למטרה זו אך כן תמשיך לממן רכישת ציוד לצבא לבנון.

חלק מהמקורות בלבנון טוענים כי ארה”ב בסך הכול מאיימת כדי לנסות לשכנע גורמים פוליטיים להאריך את כהונתו של מפקד הצבא, הגנרל ג’וזף עון. מקורות אחרים טוענים כי ייתכן שקטר תממן את המשכורות לפחות בחודשיים הקרובים.

ההשקעה של ארה”ב בצבא לבנון מאז סיום מלחמת לבנון השנייה הייתה אדירה. האמריקאים סברו כי צבא לבנון יוכל לשמש משקל נגד לחיזבאללה והזרימו לו 3 מיליארד דולר לאורך התקופה, כולל 180 מיליון דולר השנה.

 

*- ביקורת נגד הנהגת חמאס

יש יותר ויותר זעם בעולם הערבי כנגד הנהגת חמאס. בעיקר מופנים החיצים כנגד הנהגת חו”ל שחיה חיי פאר ולא ממש מחוברת למציאות הנוכחית של העזתים. לא כולם יכולים להביע את הדעות הללו בפומבי, אבל יש כמה אמיצים.
אחד מהם הוא ואא’ל ע’נים, פעיל פוליטי מצרי ומי שבעבר שימש כמנהל גוגל האזורי. הוא לא פחד בסוף השבוע לתקוף במילים קשות את מנהיגי חמאס, איסמאעיל הנייה וח’אלד משעל שביקרו באחרונה בקהיר. חשוב לקרוא מה שאמר כדי להבין שבעולם הערבי ישנה ביקורת חריפה על התנהלות צמרת חמאס.
וכך הוא אמר: “אתם מגיעים בטיסה מאיסטנבול לקהיר כדי להגן על הבעיה (הפלסטינית) ועל הרווחים (ממנה), ואתם עכשיו בקהיר, ליד עזה. לכיבוש הישראלי לא אכפת שתיכנסו ותצדיעו לעמידה האיתנה של הפלסטינים, בהתחשב בעובדה שאתם המנהיגים של ההתנגדות הפלסטינית. במקום זאת, אתם יוצאים דרך התקשורת בקטר להצדיע לעם הפלסטיני. אני אעזור לאבטח לכם את הדרך להגיע לעזה כדי שתוכלו להילחם עם הפלסטינים נגד התוקפנות הישראלית.”

ועוד הוא הוסיף: “אין דבר קל יותר מאשר לסחור ברגשות של אנשים ולהכניס אנשים למצוקה הנוכחית. אם הייתם גברים הייתם נכנסים לעזה.” והוא תהה: “אם היו תוקפים את עמו של הנביא, הוא היה נשאר בקטר, מנהיגי חמאס? האם זה גברי שאתם בטורקיה בזמן שעמכם נפגע מטילים, ובסוף אתם יוצאים ואומרים: ‘אני מצדיע לעמידתו האיתנה של העם הפלסטיני.’ מיליונים משלמים עכשיו את המחיר. זה לא חכם להכות את האויב שלך ואחרי שהוא מגיב בכוח אתם מחפשים עזרה מאחרים. זה היה סביר שזו תהיה התגובה שלו כי זו הגישה שלו ודרך ההתמודדות שלו כבר 75 שנים.”

 

*- אומדן לגבי הנזק ברצועת עזה
אם להאמין לנתונים שמוציאה ממשלת חמאס בעזה אז למעלה מ-50% מיחידות הדיור ברצועת עזה ניזוקו מאז ה-7 באוקטובר. במסגרת זו, 40,000 יחידות דיור נהרסו לחלוטין. הפלסטינים אומדים את הנזק רק ליחידות הדיור בכ-2 מיליארד דולר. הנזק לתשתיות מוערך בכ-1 מיליארד דולר לפחות.

עיתוי פרסום האומדן אינו מקרי – הוא נעשה בטרם התכנסה הוועידה ערבית – אסלאמית בריאד במטרה לעודד את קצב התרומות….

*- משפיענית רשת בצרפת בשם וורדה אנוואר (בתמונה) נעצרה ביום חמישי על ידי המשטרה בחשד ל”האדרת טרור”, כך לפי דיווחים בצרפת. היא העלתה ווידאו שלה לאינסטגרם בהתייחס לדיווחים כי מחבלי החמאס הכניסו תינוק ישראלי לתנור במהלך מתקפת הטרור ב-7 באוקטובר וכך אמרה: “מעניין אם הם הוסיפו קודם מלח ופלפל, האם הם הוסיפו טימין?” ועוד הוסיפה: “מה היתה התוספת?”

בעקבות תגובות חריפות ברשתות החברתיות לסרטון שהועלה בשבוע שעבר, שר הפנים ג’רלד דרמנין אמר ביום שישי שהוא הגיש תלונה פלילית נגד אנואר. התביעה בצרפת מסרה שאנוואר נחקרת בגין “האדרת הטרור” ונלקחה למעצר בפריז בתחילת יום חמישי. שגרירות ישראל בצרפת כינתה את דבריו של אנואר “מגעילים”.

 

*- מיסתורין סביב “מטוסים צבאיים” בשדה התעופה של ביירות…
עיתון “אלאח’באר” הלבנוני המקורב לחיזבאללה טוען כי יום מאז החלה המלחמה בעזה, קרי 8 באוקטובר ועד 8 בנובמבר נחתו בשדה התעופה של ביירות 32 מטוסי הובלה צבאיים “גדולים”. לפי העיתון, מדובר בפעילות חריגה ולא ברור את מי משרתים המטוסים הללו. העיתון טוען שחוגים שונים מנסים לספק הסברים אך הוא שולל את האפשרות שמדובר במטוסים שהגיעו לחלץ עובדי שגרירויות זרות.

אני אוסיף שמאחר שידוע שחיזבאללה שולט בכל מה שקורה בשדה התעופה של ביירות סביר שאנשי ארגון הטרור יודעים למה משמשים מטוסים אלה…

Israel-Alma on X: "(1/4) The last time the international airport of #Beirut  (Rafic Al-Hariri) was attacked by Israel was in July 2006. Direct flights  from Iran to Beirut have been taking place

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות