כדור הארץ בסכנה? השמש תהיה פעילה יותר ב-2024

מדענים אמרו כי שיא מחזור השמש הנוכחי יהיה אינטנסיבי יותר מהקודם ויתרחש מוקדם יותר, לאחר שמרכז חיזוי מזג האוויר בחלל של המנהל הלאומי לאוקיאנוסים ואטמוספירה של ארה”ב, תיקן את תחזיותיו למחזור זה שהחל ב-2019 .

מחזור השמש הוא השינוי התקופתי בפעילות השמש, כולל שינויים ברמות הקרינה ובהופעת השמש, שיש לה השפעות ישירות על הכדור שלנו.

 

ביוני השנה, מגזין Live Science חזה שהאנרגיה המקסימלית שמשחררת השמש במחזור השמש הנוכחי תתרחש מוקדם מהצפוי, שהיה צפוי ב-2025.

באוקטובר פרסם המרכז לחיזוי מזג אוויר בחלל תיקון לתחזית שלו, אותה הוציא ב-2019 למחזור השמש הנוכחי, ואמר בתיקון כי האנרגיה המקסימלית תתרחש מוקדם מהצפוי, והתלקחויות השמש יהיו חזקות יותר.

השמש נמצאת במצב של שינוי מתמיד, ומחזור השמש מתרחש בערך אחת ל-11 שנים, כאשר הכוכב שלנו עובר מתקופת רגיעה, הידועה כמינימום השמש, לשיא פעילות השמש הידועה כאנרגיה המקסימלית כאשר הוא משחרר סופות שמש חזקות, ואז הכוכב חוזר שוב לגבול הנמוך ביותר.  

 

המחזור הנוכחי של השמש, (מחזור 25), החל רשמית בתחילת 2019. באותו זמן, המרכז, ועדת מומחים שהורכבה ממדענים ממנהל האוקיינוס ​​והאטמוספירה הלאומי ומ-NASA, ציפתה שהמחזור יהיה חלש, ויגיע לשיא ביולי 2025. 

אבל מדענים הטילו ספק בציפיות הללו, וביוני השנה, Live Science חשף שפעילות השמש גדלה מהר מהצפוי, וב-25 באוקטובר, הסוכנות האמריקאית ראתה את ההערכות הראשוניות שלה “לא אמינות מספיק”, מה שמצביע על כך ש”פעילות השמש תגיע שיאו.” ברמה גבוהה מהצפוי, מחזור השמש יגיע לשיאו בין ינואר לאוקטובר 2024, עם מספר מרבי של כתמי שמש בין 137 ל-173.

 

“השונות המגנטית הסולארית מווסתת את התדירות והעוצמה של אירועי מזג אוויר וסכנות בחלל, שעלולים להפריע לרשתות החשמל, לשבש את אותות ה-GPS ולהגדיל את הגרר המסלולי בלוויינים”, אמר מארק מיש, צוות מוביל במחזור השמש במרכז החלל. וכן מהווים סיכוני קרינה לצוותי חברות התעופה ולאסטרונאוטים. מחזורי שמש חזקים יותר מייצרים יותר סופות שמש בעוצמה רבה יותר, ובכך מהווים סיכון גדול יותר לטכנולוגיות ולשירותים חיוניים אלו”.

מומחי חיות בר גם הזהירו שפעילות מקסימלית של השמש עלולה לבלבל בעלי חיים המסתמכים על השדה המגנטי של כדור הארץ כדי לנווט, כמו ליוייתנים גדולים וציפורים נודדות.

عراق أوبزيرڤر | علماء أميركيون : الطاقة الصادرة عن الشمس ستكون "أكثر نشاطاً"  خلال العام المقبل #عراق_اوبزيرفر

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: אובזרבר עיראק