וושינגטון פוסט: הנייה מנהל רשת פיננסית ענקית הרחק מעזה

בדיווח של העיתון האמריקאי “וושינגטון פוסט ” נכתב כי ראש הלשכה המדינית של תנועת חמאס הפלסטינית, איסמעיל הנייה, “מפקח על רשת פיננסית עצומה… בעודו חי במרחק מאות קילומטרים מהכאוס והאלימות בעזה”. 

הנייה (בן 61), הנתון לסנקציות כלכליות של ארה”ב מאז 2018, עומד בפני סנקציות כלכליות קשות מהמערב כחלק ממלחמה רחבה יותר נגד חמאס, במיוחד מאז הפיגוע העקוב מדם שפתחה התנועה, אותו מגדיר וושינגטון כטרור על ישראל ב-7 באוקטובר האחרון, והותיר כ-1,400 הרוגים, רובם אזרחים.

בכירים אמריקאים התחייבו לנקוט צעדים נוקשים נגד הרשת הפיננסית של חמאס, בדיוק כפי שישראל התחייבה לחסל אותה צבאית.

 

בכירים במשרד האוצר האמריקני נסעו לאחרונה לקטאר, ערב הסעודית ואירופה כחלק מקמפיין מתואם לשפר את מקורות המימון של חמאס.

בכירים במשרד האוצר האמריקני מאשימים את בכירי חמאס שהם חיים “במותרות”, כולל הנייה, המתגורר בקטאר, שהיא בעלת ברית של ארצות הברית ומנסה כעת לתווך בשחרור של יותר מ-200 בני ערובה המוחזקים על ידי חמאס בעזה.

מארק וואלאס, מנכ”ל United Against Nuclear Iran ובכיר לשעבר בממשלו של הנשיא ג’ורג’ וו. בוש, אמר בראיון לעיתון, “הניה הוא באמת חשוב, שכן הוא אחד מהאנשים כמו בן לאדן בסיפור הזה”.

 

הוא הוסיף, “זה לא בסדר מבחינתו לחיות בקטאר בפאר. דוחא חייבת להסגיר אותו”.

למרות שהתנועה ומנהיגיה מתמודדים עם סנקציות אמריקאיות מאז 1995, משרד האוצר הודיע ​​לאחרונה על סנקציות חדשות נגד קבוצה של בכירי הנהגת חמאס “בניסיון לערער את זרם הכספים שהזינו את התקפתה על ישראל”, כך מדווח העיתון האמריקני.

משרד החוץ הישראלי טען כי הונו האישי של הנייה מוערך במיליארדי דולרים, אם כי מומחים בלתי תלויים טוענים כי אין ראיות התומכות בטענה זו. 

הכספים של חמאס עומדים בניגוד מוחלט לעוני הקשה שחווים תושבי עזה, עוד לפני שהצבא הישראלי פתח בהפצצות הרסניות על הרצועה בתגובה לפיגוע של חמאס.

ראוי לציין כי לא ברור אם הנייה ידע מראש על התקפת הדמים הזו, שכן מומחים חלוקים במידת השליטה של ​​הזרוע המדינית של תנועת חמאס בהנהגתה הצבאית הפועלת בעזה.

בשבוע שעבר אמר וולי אדיימו, סגן שר האוצר האמריקני, “היום, משרד האוצר מתמקד באופן אינטנסיבי בפירוק הרשתות הפיננסיות של חמאס”. 

 

הוא הוסיף כי חמאס שואף זה מכבר להשמיד את ישראל ולתקוף את מי שאינם שייכים לאידיאולוגיה שלו.

הוא המשיך והדגיש, “הקבוצות הללו זקוקות למשאבים פיננסיים כדי לעזור לתדלק את שנאתן, וכדי לעשות זאת, הן פיתחו דרכים לגשת למערכות הפיננסיות שלנו או לעקוף אותן”.

לדברי מתיו לויט, פקיד לשעבר במשרד האוצר שכיום מנהל תוכנית ריינהרדט ללוחמה בטרור, חמאס ,על ידי הטלת מיסים על פלסטינים בעזה, עם מכסים של עד 20% על יבוא, מגייס עד 400 מיליון דולר בשנה”. 

 

“תיק השקעות ענק”

גורמים אמריקאים מעריכים, לפי אותו דיווח, כי חמאס מחזיק גם בתיק השקעות ענק “בשווי יותר מ-500 מיליון דולר, ואולי אף מיליארד דולר, עם נכסים בסודן, טורקיה, ערב הסעודית, אלג’יריה ואיחוד האמירויות הערביות וכן במדינות אחרות.”

בנוסף, העיתון האמריקני מצטט את רוט, מנהל ארגון “איחוד נגד איראן הגרעינית”, שאמר כי חמאס “מקבל עד 450 מיליון דולר מדי שנה דמי הברחה בשוק השחור”.

בהקשר זה אמר משרד החוץ האמריקני כי איראן מספקת עד 120 מיליון דולר לקבוצות פלסטיניות, כולל חמאס, בעוד מומחים מעריכים שהיא מקבלת מאות מיליונים גם ממקורות מימון בינלאומיים אחרים, כולל קטאר. 

 

“בסך הכל, חמאס מוציא כ-1.6 מיליארד דולר על פעולות ממשלתיות בעזה”, אמר רוט.

ישראל ומצרים הטילו מצור קפדני על עזה מאז השתלטות חמאס על הרצועה ב-2007 לאחר סכסוך עם פתח, המפלגה הפוליטית השולטת ברשות הפלסטינית בגדה המערבית.

הגבלות אלו פגעו באזרחים הפשוטים בעזה, וניתקו את הפלסטינים מהמערכת הכלכלית הבינלאומית.

הדיווח של העיתון חוזר ואומר, “עם זאת, לערוצים הפיננסיים הבינלאומיים האסורים של חמאס היה תפקיד מכריע במימון הפיגוע ב-7 באוקטובר, שדרש ממנו לשלם עבור חיילים, תחמושת וכלי נשק אחרים כדי לחדור את קווי צה”ל ואת מערכת המעקב הטכנולוגית על הגבול”.

ב-18 באוקטובר הודיע ​​משרד האוצר על סנקציות על תומכי חמאס ו”מסייעים פיננסיים” המדווחים ללשכה המדינית של התנועה, שעליה מפקח הנייה. 

 

מי זה הנייה?

הנייה נולד במחנה הפליטים שאטי, במערב רצועת עזה, להורים פליטים ממלחמת ערב-ישראל ב-1948.

הוא נעצר על ידי הרשויות הישראליות בשל השתתפותו בהפגנות במהלך האינתיפאדה הראשונה ב-1987, ולאחר מכן נכלא שוב ב-1988. 

הנייה עלה במהירות בשורות חמאס, בעוד הדיווחים אמרו שהוא נפצע בתקיפה אווירית ישראלית בספטמבר 2003 על מתחם מגורים בעיר עזה.

הנייה נבחר למנהיג חמאס על ידי מועצת הבכירים של התנועה, שרשימת חבריה המלאה אינה ידועה.

 

מועצה זו קידמה את הנייה לתפקיד ראש הלשכה המדינית ב-2017 ושוב ב-2021, והעניקה לו כהונה נוספת של ארבע שנים.

בווידאו קליפ שפורסם זמן קצר לאחר הפיגוע ב-7 באוקטובר, הופיע הנייה במשרד עם קבוצה של כעשרה גברים, שהביטו בתמונות בטלוויזיה של  חמושי התנועה מסתערים על ישראל.

“בכירי משרד האוצר האשימו, במספר הזדמנויות, את הנהגת חמאס בכך שהיא נהנית מאורח חיים מפואר מחוץ לעזה בעוד פלסטינים רגילים סובלים מההשלכות של פעולות הארגון החמוש”, נכתב בעיתון.

المقابلة - مع إسماعيل هنية رئيس المكتب السياسي لحركة المقاومة الإسلامية  (حماس) - YouTube

קרדיט לתמונה: אלג’זירה