הטלגרף: ישראל עשויה להשתמש בפצצות ספוג בלחימה נגד מנהרות עזה

כפי שהודיעו קציניו הבכירים מספר פעמים, צה”ל נערך לביצוע מתקפה קרקעית על רצועת עזה בתקופה הקרובה, במטרה “להרוס” את הפלגים הפלסטינים ברצועה, בראשות תנועת “חמאס”, אשר, על פי מה שנאמר בדיווחים רבים, יש לו רשת נרחבת של מנהרות המשתרעת לאורכה של הרצועה.

בעוד שבימים האחרונים נעשו ניסיונות חדירה קרקעית שביצע הצבא הישראלי למרחקים מוגבלים ולפרקי זמן קצרים, דיווחים טענו כי צה”ל מתכונן להשתמש בנשק כימי חדש המכונה “פצצת הספוג” כדי לחסל את המנהרות של חמאס.

פצצת ספוג:

 

העיתון הבריטי ” הטלגרף” מסר לפני מספר ימים כי הצבא הישראלי קיבל הכשרה על שימוש בפצצה זו במהלך אימונים בשנת 2021, כאשר הקים מערכת מנהרות חיקוי בבסיס צבאי ליד הגבול עם עזה.

הדו”ח הצביע על כך שהפצצה מהווה סכנה גדולה למי שמשתמש בה, והסביר כי כמה חיילים ישראלים איבדו את ראייתם עקב טיפול לא נכון בתערובת שבתוכה.

 

לפי ה”טלגרף”, ישראל מתכוונת להשתמש בפצצה כדי להתעמת עם רשת המנהרות של חמאס ברצועת עזה, שתוארה כבעיה הקשה ביותר בסכסוך, ואורכה מוערך במאות קילומטרים, המקשרת בין ערים ואזורים שונים של הרצועה עם מה שנודע כרשת “מטרו עזה”.

 

פצצה כימית

“פצצת הספוג” היא פצצה כימית שאינה מכילה חומר נפץ. היא משמשת למילוי חללים או כניסות למנהרות שמהן יוצאים חמושים. היא מורכבת ממיכל המכיל שני נוזלים המופרדים על ידי מחסום מתכתי ומתערבבים בעת הסרת המחסום. החומר בפצצה מגיב והפעלתו מביאה לפיצוץ קצף שמתרחב ואז קופא כדי למלא את החללים הגדולים.

השימוש בפצצות מסוג זה מעלה סוגיות הנוגעות להפרות זכויות אדם, לאור השפעתה על הבריאות, שכן הוא עלול להוביל ,במקרים מסוימים, לעיוורון זמני או קבוע.

 

מנהרות חמאס

ייתכן שצה”ל ישתמש ברובוטים שיסייעו בסריקת המנהרות לפני הכניסה והתנועה בהן, בתנאי שחלק מהרובוטים הללו יהיו תחת שליטה באמצעות חוטים או מרחוק, באמצעות גלי רדיו. מזל”טים קטנים בגודל כף היד עשויים לשמש לסיור בתוך המנהרות כדי לזהות מה היה בתוכו לפני שנפגע בפצצה מסוג זה.

צה”ל מצדו לא התייחס לכוונתו להשתמש בפצצות ספוג בעזה, בעוד נמשכים עימותים חמושים בינו לבין מחבלי הפלגים במספר חזיתות ברצועה.

 מאז ה-7 באוקטובר האחרון, הצבא הישראלי מנהל מלחמה בעזה, והרג בסך הכל יותר מ-8,525 פלסטינים, בהם 3,542 ילדים ו-2,187 נשים, ופצע כ-21,543. כמו כן, נהרגו 126 פלסטינים ונעצרו כ-2,000 באיו”ש, לפי מקורות פלסטינים רשמיים.

קרדיט: אוריינט ניוז    קרדיט לאיור: הטלגרף