כיצד מתכננת ישראל “לחסל את חמאס” בעזה?

צה”ל מתכונן למתקפה קרקעית אפשרית על עזה, לאחר שהורה לעשרות אלפי חייליו לחסל את הנהגת חמאס בעזה, כך לפי שלושה קציני צבא ישראלים בכירים שסיפקו ל”ניו יורק טיימס” פרטים לא מסווגים על תוכניות הצבא הישראלי .

צה”ל הודיע ​​כי מטרתו הסופית במבצע היא לחסל את הנוכחות המדינית והצבאית של הנהגת חמאס, הקבוצה הפלסטינית השולטת בעזה ושהובילה בשבוע שעבר מתקפת פתע באזורים ישראליים, שהביאה להרג של 1,300 בני אדם, רובם אזרחים, כולל ילדים ונשים.

התקיפה הפוטנציאלית צפויה להיות המבצע הקרקעי הגדול ביותר של ישראל מאז המלחמה בלבנון ב-2006, לפי ה”ניו יורק טיימס”.

העיתון, המצטט את שלושת הקצינים, מצביע על כך שהמבצע יהיה הראשון שבו ישראל תנסה לשלוט באדמות ולהיאחז בהן, לפחות לתקופה קצרה, מאז המלחמה עם עזה ב-2008.

צילום: דובר צה"ל - YouTube

 

“התקפה שכולה כרוכה בסיכונים”

בעיתון מסבירים כי המתקפה הקרקעית, שישראל נמנעת ממנה מזה זמן רב, היא “רצופה סיכונים” משום שהיא כרוכה בלחימה באזור גיאוגרפי צר וצפוף.

ה”ניו יורק טיימס” מתייחס לאזהרות של גורמים ישראליים כי חמאס עלול להרוג “בני ערובה” ישראלים ולהשתמש באזרחים כמגן אנושי, בנוסף להטמנת מלכודות נפץ. 

צה”ל אמר בשבת כי במדינה מצפים ל”שבועות קשים” עם הסלמה של הפעולות הצבאיות והוצאה לפועל של מתקפה קרקעית מקיפה על רצועת עזה בתגובה לפיגוע חמאס.

דובר צה”ל דניאל הגרי הצהיר: “המטרה שלנו היא להרוס לחלוטין את השלטון והיכולות הצבאיות של חמאס”.

צה”ל גייס אלפי חיילי מילואים וריכז עשרות טנקים בגבול הרצועה, בצירוף דרישות מתושבי צפון הרצועה להתפנות ולצאת דרומה.

על פי ההערכות, עשרות אלפי חמושים של חמאס נמצאים בתוך מאות קילומטרים של מנהרות ובונקרים מתחת לעיר עזה והחלקים הסובבים אותה מצפון. 

מפקדי צה”ל מצפים מחמאס לנסות לחסום את התקדמותם על ידי פיצוץ חלק מהמנהרות הללו כשהישראלים מתקדמים מעליהן, וגם על ידי פיצוץ מטענים שהוטמנו בצידי הכבישים ומבנים ממולכדים.

על פי מה שדיווח העיתון האמריקני מקצין חמאס, שלא היה מורשה לדבר עם התקשורת, החמאס מתכנן גם לארוב לכוחות ישראליים מאחור על ידי יציאה לפתע ממנהרות הפרוסות ברחבי צפון עזה.

לדברי קצינים ישראלים, יוקלו כללי הפתיחה באש של צה”ל על מנת שחיילים יוכלו לירות ביתר קלות בחשודים, מבלי למסור פרטים נוספים בעניין זה.

חרבות ברזל": "חרבות ברזל": יומן אירועים - כל העדכונים והדיווחים האחרונים | את"צ

 

תוכניות תקיפה

מצה”ל נמסר כי כוחותיו פרוסים ברחבי הארץ, תוך הגברת ההיערכות המבצעית לשלבים הבאים של המלחמה, “בדגש על פעולות קרקעיות גדולות” וכי “התוכניות עשויות לכלול תקיפות מתואמות מהאוויר, מהים ומהיבשה” ברצועת עזה.

בגלל הנזק הנרחב שנגרם לעזה מהתקיפות האוויריות האחרונות של ישראל, חיילים קיבלו בימים האחרונים הכשרה נוספת כדי לסייע להם להילחם בסביבות עירוניות הרוסות, לדברי קצין רביעי ששוחח עם העיתון, אלוף-משנה גולן בך.

הקצינים אמרו כי התקיפה הקרקעית הייתה אמורה להתרחש בתחילה בסוף השבוע, אך נדחתה בכמה ימים לפחות בחלקה בשל תנאי מזג האוויר שהיו מקשים על טייסים ומפעילי רחפנים ישראלים לספק כיסוי אווירי לכוחות הקרקע. .

הקצינים הוסיפו כי בנוסף לחיל הרגלים, “כוח התקיפה הישראלי יכלול טנקים, חבלנים וקומנדו”.

כוחות היבשה יתוגברו גם עם “הגנה מפני מטוסי קרב, מסוקים, מל”טים וארטילריה שישוגרו מהיבשה ומהים”.

דובר צה״ל דניאל הגרי - Daniel Hagari on X: "במהלך היממה האחרונה ביצעו כוחות צה"ל פשיטות מקומיות בשטח רצועת עזה להשלמת מאמץ טיהור המרחב ממחבלים ומאמצעי לחימה. בפעולות אלו נעשה גם מאמץ

 

גורם מדובר צה”ל, ריצ’רד הכט אמר: “הכוחות יתמקדו במיוחד בהריגת מנהיג חמאס, יחיא סינוואר”.

“הבחור הזה נמצא על הכוונת שלנו, הוא אדם מת מהלך, ואנחנו הולכים להגיע לבחור הזה”, הוסיף הכט.

לפי ה”ניו יורק טיימס”, עדיין לא ברור מה ישראל תעשה לעיר עזה, למעוז חמאס ולמרכז העירוני הגדול ברצועה, אם תצליח לכבוש אותו, או למה מתכוונים גורמים ישראלים ספציפית כשהם מדברים על השמדת ההנהגה של תנועת חמאס, שארה”ב והאיחוד האירופי רואים בה כארגון טרור.

לפי העיתון, חמאס נותרה “מיליציה המושרשת עמוק בתוך החברה העזתית”.

כמו כן, עדיין לא ברור אם חיזבאללה, המיליציה הלבנונית הגדולה יותר הנתמכת על ידי איראן ,בעלת ברית עם חמאס, המחזיקה במגוון רחב של כוחות קרקע וטילים המכוונים בדיוק לעבר ישראל, עשויה להגיב לפלישה לעזה בפתיחת חזית קרב שנייה לישראל בגבול לבנון.

חרבות ברזל": "חרבות ברזל": יומן אירועים - כל העדכונים והדיווחים האחרונים | את"צ

קרדיט: אלחורה  קרדיט לתמונות: דובר צה”ל