גם מרוקו מביעה עניין בכור גרעיני

העניין של מרוקו , כיום, מתמקד בכור גרעיני קטן בשם Linglong-1, שפותח על ידי חברה ממשלתית סינית.

מרוקו הביעה עניין בכור Linglong-1, הכור המודולרי הקטן המסחרי הראשון (SMR) שעבר סקירת בטיחות של סבא”א.

נציגים ממרוקו השתתפו בביקור בתחנת הכוח הגרעינית צ’אנג-ג’יאנג בהיינאן, יחד עם נציגים ממדינות נוספות כמו טורקיה, תאילנד וירדן.

 

“ACP100 הוא בהחלט אופציה עבור מרוקו. אנו מתמודדים עם האתגרים המשפטיים והטכניים של שילוב אנרגיה גרעינית בתמהיל האנרגיה שלנו. ההחלטות הסופיות עדיין תלויות ועומדות”, אמר אלחמר אלמרבט, מנכ”ל הסוכנות המרוקאית לביטחון ובטיחות בשדה הגרעיני והרדיולוגי.

הכור יכול לייצר כ-125 מגה וואט של חשמל, המתאים לאזורים מרוחקים או לאיים.

מרוקו שוקלת אפשרות זו כחלק מהאסטרטגיה שלה לגוון את מקורות האנרגיה ולהפחית את התלות בדלקים מאובנים.

למרוקו יש גם הסכם שיתוף פעולה עם רוסיה בתחום השימוש באנרגיה גרעינית למטרות שלום, הכולל הקמה ופיתוח של תשתית גרעינית ותכנון ובנייה של כורים גרעיניים.

 

מדינות מתפתחות רצות לסין כדי לבחון כורים גרעיניים קטנים יותר

נציגי תעשיית החשמל הגרעינית הבינלאומית מחפשים ליישם כורים מודולריים קטנים (SMRs) כדי לעמוד ביעדי שינויי אקלים ולגוון את מבנה מקורות האנרגיה במדינותיהם, כאשר רבים מעדיפים טכנולוגיה שמגיעה מסין.

ליו הואה, סגן המנהל הכללי וראש המחלקה לשיתוף פעולה טכני בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, ציין בנאומו בסדנה הבין-אזורית לפיתוח טכנולוגי ויישומים של כורים מודולריים קטנים, המתקיימת כעת בסניה, שבמחוז היינאן, בדרום סין , שפרויקטים של כורים קטנים ובינוניים הם “משני משחק”. זה יכול לאפשר לאזורים ומדינות לפרוס אנרגיה גרעינית במהירות למטרת הפחתת שינויי האקלים.

ליו אמר כי אנרגיה גרעינית מספקת מקור אנרגיה דל פחמן, יציב וידידותי לסביבה.

SMRs הם כורים גרעיניים מתקדמים עם קיבולת הספק של עד 300 מגוואט ליחידה, שהם כשליש מכושר הייצור של כורי כוח גרעיניים רגילים. כורים קטנים ובינוניים מסוגלים לספק חשמל לרשתות חשמל קטנות, חימום עירוני, אספקת קיטור תעשייתית, התפלת מי ים וייצור איזוטופים. הכור גמיש בפריסה ומספק סטנדרטים גבוהים של ידידותיות לסביבה ובטיחות.

לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, בשנת 2022 ישנם יותר מ-80 כורים קטנים ובינוניים שונים בשלבי פיתוח שונים ברחבי העולם. ל-Global Times נודע כי נכון לעכשיו, ישנם פרויקטים רבים של הדגמה לארגונים קטנים ובינוניים ע”י מדינות כמו סין וארגנטינה, ומדינות כמו ארצות הברית, צרפת ודרום קוריאה עדיין נמצאות בעיקר בשלב התכנון.

מרוקו מביעה עניין בכור הגרעיני לינגלונג-1 הסיני
קרדיט: ערביכ דפנס