מבזקי חדשות ליום 29-7-2023. מתעדכן

*- האם גם נתניהו יזכה לסיבוב עם ארדואן על המכונית החשמלית?
בשבוע החולף ביקר נשיא טורקיה ארדואן במדינות המפרץ וחתם שם על הסכמים בשווי עשרות מיליארדי דולרים. אבל קשה היה להתעלם מהמחווה הבלתי שגרתית כאשר העניק “במתנה” ליורש העצר הסעודי ולאמיר קטר את המכונית החשמלית מתוצרת טורקית Togg. מה פשר הצעד הזה? ובכן נראה כי זו הדרך השיווקית הטובה ביותר עליה חשבו הטורקים כדי לקדם את המכונית שלהם. השוק במפרץ הוא שוק חשוב עבור המכונית הזו בייחוד כשבשנת 2025 אמור להתחיל הייצוא שלה. לפי הצהרות קודמות, הטורקים מתכננים לייצר עד 2030 כ-1 מיליון יחידות.

האם ראש הממשלה נתניהו בביקורו בטורקיה ביום שישי יזכה אף הוא לסיבוב על הרכב החשמלי הטורקי ביחד עם ארדואן בעת ביקורו? התשובה קשורה כנראה כמה השוק הישראלי הוא שוק יעד מבחינת היצרנית….

*- גם ההייטק הערבי בצרות
זמנים קשים עוברים לא רק על ההייטק הישראלי אלא גם על ההייטק שבמדינות מסביבנו. לפי דו”ח שפורסם באחרונה, גיוסי ההון של סטארטאפים בעולם הערבי הסתכמו בין ינואר ליוני השנה בכ-1.6 מיליארד דולר, ירידה של 22% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022. ברבעון השני, הואצה מגמת ירידת הגיוסים (82% על בסיס שנתי) וזאת כחלק מהשפעת העלאת הריבית בשווקי העולם.

הירידה בגיוסים מעודדת את הסטארטאפים הערביים לקחת הלוואות ששוויין צמח במחצית הראשונה של השנה הנוכחית ל-644 מיליון דולר לעומת כ-250 מיליון דולר בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

*- דה ז’וו לטורקים מפברואר
מקבץ סרטונים מהבוקר בעת שרעידת אדמה בעוצמה של 5.5 התרחשה באזור אדאנה שבטורקיה, לא הרחק מהגבול הסורי. מוקד הרעש היה בעומק 12 ק”מ. תושבים דיווחו ברשתות החברתיות על כך שהרגישו ברעידת אדמה “חזקה”. לפי המדווח, היום אין נפגעים בנפש. כזכור בפברואר השנה שתי רעידות אדמה באותו האזור קטלו למעלה מ-53,000 בני אדם בטורקיה.

*- ממשלת מצרים בהכחשה…
בתקשורת הערבית בכלל והמצרית בפרט נושא הפסקות החשמל במצרים בימים האחרונים, במקביל לגל חום קשה, אינו יורד מסדר היום. הרבה אצבעות מאשימות מופנות כלפי הממשלה המצרית. בין השאר נטען כי הממשלה לא נערכה היטב למשבר בייחוד לאור ידיעות כי התפוקה בשדה הגז הענק זוהור שבים התיכון נמצאת בירידה. לפי דיווחים בתקשורת המערבית, הירידה בתפוקת השדה נובעת מחדירת מים והצפי הוא שהדבר יביא לירידת התפוקה הכוללת של מצרים השנה בתחום הגז הטבעי.

נוכח הביקורת, נאלצה ממשלת מצרים לפרסם הכחשה וטענה כי ההפקה משדה זוהור נמשכת כרגיל. עוד התחייבה מצרים להשקיע בשלוש השנים הקרובות כ-3 מיליארד דולר בפיתוח השדה מה שיעלה את ההשקעות בו לכ-15 מילארד דולר. יוזכר כי שדה זוהור התגלה בשנת 2015 והעתודות בו מוערכות בכ-30 טריליון רגל מעוקבת. ההפקה ממנו החלה בשנת 2017.

*- ארה”ב חוללה מהומה בעיראק…
הפגנות מחאה דווחו השבוע בעיראק והסיבה היא צניחת ערכו המהירה של המטבע המקומי. מי שחוללה את המשבר הנוכחי היא ארה”ב. בשבוע שעבר היא הודיעה על סנקציות נגד 14 בנקים בעיראק ובכלל זה אי יכולתם לסחור בדולר. צעד זה ננקט אחרי שהשלטונות בארה”ב גילו כי הבנקים הללו הפרו את הסנקציות על איראן והעבירו אליה דולרים. בעיראק יש 72 בנקים ועל 22 מהם מוטלות סנקציות אמריקאיות.

מאז ההחלטה האמריקאית שער הדינאר בשוק השחור ירד ב-17% בהשוואה לשער הרשמי ולכן העיראקים דורשים שהשלטונות יעשו משהו.

*- הלבנת השם: נחשף הסכום האדיר אותו משקיעה סעודיה בספורט
ההשקעה של סעודיה בספורט אינה מקרית אלא נועדה להלבין את שמה ברחבי העולם. נראה שהממלכה לא חוסכת בהקשר זה. לפי הגארדיאן, הממלכה הוציאה לפחות 6.3 מיליארד דולר בעסקאות ספורט מאז תחילת 2021, יותר מפי ארבעה מהסכום שהוציאה בין השנים 2014 ל-2020.

המיליארדים שהושקעו על ידי קרן ההשקעות הציבורית הסעודית, זרוע ההשקעות של הממשלה בריאד, חוללו שינוי אדיר הן בענף הגולף העולמי והן בשוק ההעברות הבינלאומי לכדורגל.

חיסול העיתונאי הסעודי ג’מאל חשוקג’י בקונסולייה הסעודית באיסטנבול בשנת 2018 הפך את סעודיה ויורש העצר שלה מוחמד בן סלמאן ל”מצורע” מדיני. זה השפיע גם על החלטות של ספורטאים שלא ששו לקשור גורלם בסעודיה. אבל נראה שההשקעות הסעודיות האדירות שינו את “הערכים המוסריים” של אותם ספורטאים, מועדונים או ענפים שנהנים מהכסף הגדול…

*- איחלה לנתניהו בריאות וזה מה שקרה לה..
משטר הטרור והדיכוי של האייתולות באיראן לא עוצר. השבוע נעצרה השחקנית שהרה קמר בעוון “הפצת חוסר ביטחון פסיכולוגי בחברה” לאחר שאיחלה בחשבון האינסטגרם שלה (4 מיליון עוקבים) לראש ממשלת ישראל נתניהו החלמה בעקבות השתלת הקוצב בליבו. לפי סוכנות הידיעות “תסנים” המקורבת למשמרות המהפכה היא נעצרה בגין “פרסום תכנים התומכים במעוררי אי הסדר הציבורי, העלבת פקידים, בתמיכה בישות הציונית והסתה לכאוס ברחוב”.

שר המודיעין האיראני, איסמעיל חטיב, התייחס באופן כללי לנושא ואמר “מערכת המשפט האיראנית בוחנת מספר תיקים הקשורים לביטחון הפסיכולוגי בתחום האינטרנט”. השר נשאל אם הוא עוקב אחר הפעילות באינטרנט בעצמו, ואמר: “אם אני לא אעשה זאת, אני לא יכול להיות שר”.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: משרד הנפט המצרי