הסולטאן ארדואן ומתנת העם הטורקי

מילה על קידום מכירות נשיאותי

אני מניח שכולכם ראיתים דיווחים על ביקור הסולטאן הטורקי ארדואן במדינות המפרץ, ועל הסכמים שנחתמו בין טורקיה למדינות המארחות בתחומי מסחר והשקעות (המפרציות קונות מוצרים טורקים ומשקיעות בטורקיה) ואחד מהסממנים לקידום המכירות הנשיאותי של התוצרת התעשייתית הטורקית, היה המכוניות החשמליות מתוצרת חברת TOGG הטורקית.

הסולטאן הטורקי יצא לסיבוב קידום מכירות ותחנוני השקעות במדינות המפרץ, לא מאהבתו לראשי המדינות, אלא מהצורך הנואש של טורקיה בהסכמים מסחריים והשקעות, שיסייעו לטורקיה לצאת מהמשבר הכלכלי אליו הסולטאן ברוב חוסר כישרון, הצליח לדרדר את המדינה אותה הוא מנהיג אל מעבר לפי התהום הכלכלית.

נוסף למאמצי הסולטאן ארדואן למכור למפרציות כל מה שיסכימו לקנות (ממזון וטקסטיל, ועד לאמל”ח וציוד צבאי, כולל כמובן כטב”מים) בולט המאמץ לדחוף לרוכשים הפוטנציאלים מהמפרץ, גם את הביבי של ארדואן, המכונית החשמלית המוזכרת.

Turkey presents prototypes in $3.7 billion car project | Automotive News Europe

 

מילה על הרכב
במסגרת התוכנית הכללית לייצור עצמי של כל מה שניתן בטורקיה, ארדואן תמך ביוזמה להקמת חברה חדשה שנוסדה בחסות משרד התעשייה והטכנולוגיה, בהתארגנות של חמש חברות טורקיות ואיגוד הלשכות ובורסות הסחורות של טורקיה (TOBB) לייצור רכב חשמלי טורקי חדיש ומתקדם שיהווה עוד מקור לגאווה הטורקית הכה חשובה לסולטאן ארדואן.

במסגרת הסימבוליות שכה חשובה לסולטאן, חנוכת המפעל הראשון לייצור רכבי TOGG בעיר Gemlik הייתה ב 29 באוקטובר 2022, יום השנה ה 99 להכרזת הרפובליקה הטורקית, בו גם יצאה מכונית TOOG ראשונה מפס הייצור, רכב מדגם T10X שכמובן היה בצבע אדום. היו בטורקיה מי שטרחו לציין שהצבע הוא לא סתם אדום אלא אדום אנדלו = Anadolu red (אזכיר שאנדלו בטורקית זה אנטוליה – אסיה הקטנה = החלק האסיאתי של טורקיה (כבר אמרתי שלסולטאן ארדואן יש חיבה לסימבוליות?).

מאז שירד הרכב הראשון מפס הייצור, שכמובן נמסר לבעלותו של הסולטאן הגאה, שאמר במעמד המרגש והמתוקשר “היום אנחנו עדים יחד להגשמת חלום 60 השנים של האומה שלנו” (לא כולם הבינו על איזה חלום דיבר הסולטאן, אבל זה תמיד משמח שחלומות מתגשמים…) וכן הוסיף הסולטאן ואמר כי “TOGG נולד כסמל להתפתחות הטכנולוגית, הפיתוח הכלכלי והמוניטין העולמי של ארצנו”.

הרכב השני שירד מפס הייצור הפך להיות “רכב רשמי” בארמון הנשיאות הענק של הסולטאן, והיה בצבע “כחול ג’מליק” (Gemlik blue) שקיבל את שמו בגלל צבע המים הכחולים שמוצלים בצל עצי הזית, שבעיר Gemlik בה כאמור נמצא המפעל (כבר אמרנו היום סמליות?).

Turkey's Togg to put 'digital device' on market before electric car | Daily Sabah

 

הרכב כמתנה – כלי לחיזוק קשרים ולקידום מכירות
מאז הספיק הסולטאן הטורקי הפעלתן, לחלק את הרכב כמתנה, חלק במסירה אישית של ארדואן וחלק הסולטאן שלח משלחת מכובדת למסירת מתנת העם הטורקי בשמו של הסולטאן (כבר הזכרתי קידום מכירות לביבי של ארדואן?) למנהיגי המדינות הטורקמניות, בהם אילהם אלייב, נשיא אזרבייג’ן שקיבל את הרכב האדום, ושבקט מירזייאיב, נשיא אוזבקיסטן, שקיבל את הרכב הכחול, גורבנגולי ברדימוחמדוב הנשיא הקודם של טורקמניסטן ולאחר שבנו – סרדאר ברדימוחמדוב, ירש אותו כנשיא טורקמניסטן גם הוא קיבל רכב לבן חדש משלו.

במסעו במפרץ הביא איתו ארדואן את הרכב הנחשק כמתנה למוחמד בן סלמן MBS, יורש העצר הסעודי, שקיבל רכב לבן, וסולטאן הטורקי דאג להביא איתו רכב נוסף כמתנה למלך הסעודי, ומוחמד בן זאיד MBZ, אמיר אבו דאבי ונשיא איחוד האמירויות, שגם קיבל רכב לבן, ותמים בן חמד אל ת’אני, אמיר קטר שקיבל רכב כחול ג’מליק.

אציין שבחלק מהמקרים הסולטאן ארדואן דאג להביא יחד עם הרכב, גם מתנה קטנה נוספת, שאולי תעזור להמתיק את המו”מ על העסקאות העתידיות עליהן הוא מבקש לחתום עם מקבלי הרכב הטורקי. והמתנה הנוספת הגיע בדמות קופסת ערמונים מסוכרים (Bursa Chestnut Candy) שהם הקינוח המייצג את מחוז בורסה, בו מיוצרת המכונית. יש שאומרים שארדואן נוהג להגיד למנהיגים מקבלי מתנת המכונית וממתק הטורקים, “המכונית הזו מיוצרת בבורסה. הקינוח המפורסם ביותר של בורסה הוא ערמונים מסוכרים. אנו מגישים לך אותם כמתנה מאנשי בורסה”.

President Erdoğan officially becomes 1st owner of Türkiye's Togg car | Daily Sabah

קרדיט לתמונה: דיילי סבאח

 

ביקורת ולעג טורקי על ארדואן
חלק מהמבקרים את ארדואן אמרו שהדחיפה של ארדואן להאיץ את ייצור הרכב ולהתחיל במכירות במאי השנה, וכך גם מסע יחסי הציבור במלווה את מסירת הרכב כמתנה לראשי מדינות, נועדו להבטיח את זכייתו של ארדואן לכהונה נוספת כנשיא. (אודה על האמת, שאין לי מושג אם תחילת הייצור הסדרתי במאי, או מסירת המתנות המתוקשרת, הייתה פקטור בניצחונו של הסולטאן בבחירות במאי האחרון)

יש בטורקיה מי ששואלים את הסולטאן, מה כל כך טורקי ברכב החשמלי שהוצג לציבור בדצמבר 2019, ושהחלו לייצרו באוקטובר 2022, במפעל שתוכנן לייצר עד 175 אלף מכוניות בשנה, שפותח בשת”פ הדוק עם חברת הייעוץ ההנדסי הבריטית Horiba Mira (לשעבר איגוד המחקר של תעשיית הרכב הבריטית) הנמצאת בבעלות חברת Horiba היפנית, שהייתה אחראית על פיתוח השילדה ומערכת המתלים, עם סוללה סינית של חברת Farasis Energy, עיצוב איטלקי של חברת Pininfarina ויש מי שאומר שהעיצוב נלקח מרכב הקונספט Pininfarina K350 Concept, ודומה גם לרכב החשמלי של חברת VinFast המיוצר בוייטנאם, וגם הם נעזרו בעיצוב הרכבים בחברה האיטלקית.

 

כמיטב המסורת הטורקית לזרות מלח, מוסיפים הציניקנים ומזכירים שלפי הנתונים הרשמיים של החברה, 49% מהחומרים והרכיבים המשמשים להרכבת הרכב, מיובאים לטורקיה, ובאותה הזדמנות חלקם מטילים ספק בנתון זה וטוענים שאחוז הרכיבים המיובאים גבוה יותר. זה המקום לציין שבתוכניות החברה להעלות ל65% רכיבים מתוצרת מקומית בשנים הקרובות.

לסיום אוסיף שתעשיית הרכב הטורקית היא תעשייה ענפה ומפותחת, וכוללת מפעלי ייצור והרכבת רכבים, מרכבי נוסעים (מעל 800 אלף מכוניות נוסעים יוצרו בטורקיה בשנת 2022) דרך משאיות ועד ורכבים צבאיים כולל רכבים משוריינים, והרכב החשמלי של מותג TOG החדש, הוא רכב הנוסעים הראשון החשמלי הראשון המיוצר בטורקיה, ולמרות השת”פ המשמעותי בתכנון הרכב, והאחוז הנכבד ברכיבים מיובאים לייצורו, מבחינת הטורקים הוא נחשב לרכב טורקי מא’ ועד ת’.

TRT World on Twitter: "TOGG has introduced two models of Turkey's first domestically developed electric car. We head to the ceremony to see the big unveiling https://t.co/Oy3rGBxUaz" / Twitter

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונות: חברת TOGG