מבזקי חדשות ליום 17-6-2023. מתעדכן

*- ארדואן “נשבר” ומשנה כיוון כלכלי, מי ומה שכנעו אותו?
טורקיה משנה כיוון כלכלי. לפי הצהרות רשמיות המדיניות של הורדת הריבית שכפה הנשיא ארדואן בשנים האחרונות תיפסק והריבית תוכפל לסביבות 17%. כמו כן, הבנק המרכזי יפסיק לשרוף מיליארדי דולר בחודש כדי לנסות לייצב את שערה של הלירה שנמצאת כרגע בשפל של 23.67 ל-1 דולר.

זהו מהפך מדהים של ארדואן ובימים האחרונים מתפרסמים פרטים כיצד זה קרה. לפי הדיווחים, הבחירה של ארדואן לשר האוצר מחמט סימסק ישב אתו שעות והציג לו את המצב העגום של המשק הטורקי. גם כשארדואן התעקש שריבית גבוהה מנוגדת לאסלאם, סימסק ענה לו שצריך להסתכל על המציאות ולהתמודד אתה בכלים כלכליים.

אבל נראה שמה שהכריע בסופו של דבר את הכף הייתה ההתערבות של משפחת בירקדר. סלצ’וק בירקדר הוא איש עסקים בולט בטורקיה ונשוי לבתו של ארדואן והוא ביחד עם אחיו הבכור חאלוק השקיעו שעות כדי לשכנע את הנשיא הטורקי שהמדיניות הכלכלית שלו שגויה, גורמת לסחרור מחירים ופוגעת ביצרנים הטורקים. יצוין שמשפחת בירקדר היא בעלת המפעל לכטב”מים ויצואנית מובילה של אמל”ח.

*- סקר עדכני בקרב הציבור הפלסטיני מציג עמדות ברורות כלפי ארגוני טרור “עצמאיים” כמו גוב האריות וכן כלפי הרשות הפלסטינית. לפי הסקר שנערך על ידי המרכז הפלסטיני למחקרים מדיניים עולה כי 71% מהפלסטינים תומכים בהקמת ארגונים חמושים כמו גוב האריות שאינם נתונים למרות הרשות וגם אינם חלק ממנגנוני הביטחון שלה. עוד עולה ש-80% מהציבור הפלסטיני מתנגד לכך שאנשי גוב האריות יסגירו עצמם לרשות הפלסטינית. 58% מהנסקרים צופים כי ארגוני טרור כמו גוב האריות יוקמו בעוד אזורים מעבר לג’נין, שכם וטולכרם. נתון נוסף הוא ש-51% מהפלסטינים מעריכים כי תהיה הסלמה ואינתיפדה שלישית.

 

*- מדאיג: מיליארדי דולר “מופשרים” ממשיכים לזרום לאיראן
אתמול הגיע נגיד הבנק המרכזי של איראן מוחמד רדא פרזין (בתמונה) לביקור בדוחה בירת קטר. לכאורה ביקור תמים ומקצועי, אבל לא כך הם פני הדברים. לפי דיווחים בלתי רשמיים, במקביל להגעתו של האורח מטהראן הועברו מדרום קוריאה לקטר 7 מיליארד דולר – נכסים איראנים שהופשרו באישור ארה”ב. הנגיד האיראני בא לדון עם מארחיו בשימוש בכספים הללו שמיועדים לתשלום חובות ורכישת סחורות בסיסיות. יצוין כי בתחילת השבוע שוחררו לאיראן כ-2.7 מיליארד דולר מעיראק וזאת כחלק מהתקדמות המגעים בין ארה”ב לאיראן לקראת הסכם חדש.

שחרור הכספים מסייע במעט לריאל האיראני שמתחזק קלות גם היום ונסחר סביב 488,000 ל-1 דולר.

*- הבית היקר ביותר באזור מוצע למכירה בדובאי וזה מחירו…
“ארמון השיש” הוא הבית היקר ביותר באזור המזרח התיכון, כך מדווחת התקשורת באמירויות והוא מוצע למכירה בימים אלה. המחיר הנדרש עבור הנכס כ-204 מיליון דולר.

זהו אחד הנכסים הגדולים בשכונת “אמירייטס הילס” האקסקלוסיבית של דובאי ומשתרע על פני שטח של למעלה מ-70,000 רגל מרובע. מאפייני העיצוב שנבחרו בקפידה הם בהשראת תקופות הרנסנס והבארוק. הבית כולל 5 חדרי שינה בלבד אך יש אפשרות להוסיף נוספים.

בקומת הקרקע יש חדרי אוכל ובידור וכן חניון המיועד ל 15 מכוניות, 19 חדרי רחצה, בריכות שחייה חיצוניות ופנימיות ועוד.

בבניית הנכס נעשה שימוש באבני שיש שיובאו ממספר מדינות, כולל איטליה, בשווי מוערך של בין 22 ל-27 מיליון דולר. בניית “ארמון השיש” נמשכה 12 שנים והיא הושלמה ב-2018.

 

*- חיזבאללה ספג מכה בזירה הפוליטית לאחר שהמועמד שלו לנשיאות שוב כשל ואף קיבל פחות קולות מיריבו, אבל בתחום הצבאי הוא ממשיך להתכונן ולהכשיר גורמים פרו איראנים בסוריה. לפי דיווחים בלבנון, חיזבאללה העביר בימים האחרונים אימונים בתפעול כטב”מים לכוחות הנתמכים על ידי איראן במזרח סוריה.

בנוסף, מדווח כי אנשי חיזבאללה ואנשי מיליציה פרו איראנית ביצעו תמרון צבאי במרכז סוריה. לפי המקורות בלבנון, כ-100 חמושים השתתפו בתרגיל ליד העיר תדמר שכלל שימוש ברקטות, כטב”מים וארטילריה מתוצרת איראן.

*- קטר לא מתכוונת לעצור במנצ’סטר יונייטד
בעוד התקשורת בבריטניה מעריכה כי קרובה השלמת עסקת הרכישה של מועדון הכדורגל הענק מנצ’סטר יונייטד על ידי משקיעים מקטר, נראה שהתיאבון הקטרי רק בתחילתו. אם לשפוט לפי דבריו של יו”ר רשות ההשקעות הקטרית, זרוע ההשקעות של ממשלת קטר, הרי שהיא מתכננת בליץ של השקעות ברחבי העולם.

מנסור אל מחמוד, בראיון נדיר לסוכנות הידיעות בלומברג, הצהיר כי לצד ההשקעות באירופה קרן ההשקעות של המדינה המפרצית מתכוונת להתמקד בעיקר בשוק האמריקאי וכן באסיה (בדגש על סין והודו). לדבריו של אל מחמוד, הקרן תתמקד בהשקעות בתחום הטכנולוגיה, התשתיות, המאבק בשינוי האקלים והרפואה.

קרן ההשקעות של קטר הוקמה בשנת 2005 והיא מדורגת כיום עשירית בעולם מבחינת שווי תיק ההשקעות שלה.

 

*- הטרור הגיע לנוטינגהאם?
“תקרית חמורה” בעיר נוטינגהאם באנגליה. מרכז העיר סגור ומסוגר משעות הבוקר. לפי הדיווחים, שלושה אנשים נרצחו בשתי זירות שונות וקרובות. בסרטון מתועד ככל הנראה מעצר החשוד במעשה. זהותו לא נמסרה למעט העובדה שמדובר באדם בן 31. חלק מהדיווחים טוענים כי ברשותו היתה סכין.

התקרית שפרטיה עדיין אינם ברורים מעוררת סערה ברשתות החברתיות כשמשתמשים רבים מעלים את האפשרות שמדובר במעשה טרור על ידי פליט מהמזרח התיכון או מוסלמי, כמו שאירע בשבוע שעבר בצרפת (שם היה מדובר בסורי נוצרי). כאמור, אין שום מידע מאומת מהרשויות הבריטיות שמאשש את העובדה שמדובר בפיגוע טרור של פליט מהמזרח התיכון אבל הרשתות כבר גועשות.

*- דו”ח זר חדש “חושף” את שווי ההוצאה של ישראל על נשק גרעיני בשנת 2022?
מחקר חדש של ICAN “הקמפיין הבין לאומי נגד הגרעין” טוען כי ההוצאות של תשע המדינות הגרעיניות על ארסנל הנשק הקטלני שברשותן גדלו בשנה שעברה. בסך הכול, הגיעו ההוצאות על הנשק הגרעיני בעולם בשנת 2022 לכ-83 מיליארד דולר. לפי הארגון, מדובר ביותר מ-157,000 דולר הוצאה על הנשק הגרעיני בדקה אחת בודדת, עלייה של יותר מ-5,000 דולר לדקה בשנת 2021.

ארה”ב מובילה את ההוצאה על הנשק הגרעיני שלה עם 43.7 מיליארד דולר בשנה שעברה. סין ניצבת במקום השני עם 11.7 מיליארד דולר בעוד שרוסיה מדורגת שלישית עם כ-9.6 מיליארד דולר.

לפי הדו”ח, בשנת 2022 הוציאה ישראל על הנשק הגרעיני שלה כ-1.2 מיליארד דולר או כ-2,200 דולר בדקה והיא מדורגת במקום השביעי כשהיא מקדימה את פקיסטן וצפון קוריאה.

 

*- ימים לא קלים עוברים על מגזר התיירות המצרי. אחרי שתייר רוסי מצא את מותו בשבוע שעבר לאחר מפגש קטלני עם כריש בחופי ע’רדקה, הגיעה אתמול עוד תאונה קשה. יאכטה ועליה תיירים מבריטניה עלתה באש לאחר פיצוץ ככל הנראה עקב קצר חשמלי. שלושה תיירים נעדרים. התיירים הבריטים היו בשיט שנמשך שבוע בים סוף והפיצוץ אירע באזור מרסא עלם.

גם תקרית הכריש וגם התאונה של היאכטה זוכים לכותרות בתקשורת העולמית. זה קורה דווקא כשמצרים זקוקה נואשות לעוד ועוד תיירים שיכניסו מט”ח לקופתה המדולדלת.

*- הודנה ארוכת טווח תמורת גז טבעי?
ישנם יותר ויותר דיווחים בתקשורת הערבית כי מצרים מנסה לכנס את כל הצדדים להודנה ארוכת טווח ברצועת עזה. לפי המדווח, מדובר על הסכם של 5 עד 7 שנים. פרטי הסכם זה נדונו בשבוע שעבר על ידי משלחות חמאס והג’יהאד האסלאמי בקהיר. כמו כן, ראש ממשלת הרשות הפלסטינית ביקר בקהיר.

לפי הדיווחים, מצרים הזהירה את ראשי הג’יהאד כי ישראל לא תהסס לחסל את ראשיו אם ינקוט בפעולה כלשהי משטח הרצועה. המצרים האיצו בחמאס לוודא כי השקט יישמר בקרוב עד שיושג הסכם כולל.

תמורת ההודנה, המצרים מציעים לפלגים בעזה תמורות כלכליות מגוונות. במוקד עומד פיתוח שדה הגז “מארין” מול חופי עזה על ידי חברה מצרית. לפי מקורות ערביים, מצרים העלתה מספר הצעות “יצירתיות” כדי לפוגג את החשש הישראלי שהכנסות הגז יגיעו בסופו של דבר לכיסו של החמאס בעזה. המו”מ עם ישראל בנושא הגז יימשך בתקופה הקרובה, כך לפי הדיווחים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון