דו"ח: בסוריה תופעת עקירת תושבים מבתיהם היא הנרחבת ביותר בעולם

המרכז הבינלאומי להערכת עקירה פנימית – المركز الدولي لتقييم النزوح الداخلي אישר כי סוריה היא המדינה המושפעת ביותר מתופעה זו, והדגיש כי העקירה הביאה לשינוי בדמוגרפיה שלה.

בדו"ח של המרכז נאמר כי מלחמה וטרור הם הגורמים העיקריים לעקירה, עקב האלימות שהם מפעילים נגד האוכלוסייה האזרחית והרס בתים ותשתיות.

הוא הוסיף כי סוריה היא עדיין המדינה המושפעת ביותר מתופעה זו, שכן 6.5 מיליון אנשים נותרו עקורים בשנת 2019, בנוסף ל- 5.6 מיליון פליטים סורים המתגוררים בחו"ל.

"מחצית מהאוכלוסייה הסורית לפני המלחמה נעקרה לפחות פעם אחת, ומשפחות מסוימות עברו מקומות 25 פעמים תוך עשר שנים", אמרה אלכסנדרה בלק, מנהלת המרכז הבינלאומי להערכת עקירה פנימית.

על פי הדיווח, הסורים ברחו מהפצצות משטרו של בשאר אל-אסד, שעוד התגברו כאשר רוסיה החלה אף היא להפציץ מטרות בסוריה החל משנת 2015, ומאימת דאעש, מה שהביא לכך שאזורים מסוימים נותרו שוממים מאדם, כפי שקרה במחוז א-רקה במזרח סוריה.

למרות הירידה בעוצמת הלחימה, המרכז לפיקוח על עקירה פנימית אינו רואה אפשרות שאזרחים סורים יחזרו לאזורים המקוריים שלהם, על פי הדיווח.

ויסנטה אנזליני, ראש הצוות שאסף נתונים לדיווח, מסבירה ואומרת כי "כשבשאר אסד החזיר לעצמו את השליטה על שטחים בסוריה, הוא תפס בתים רבים, וקשר בין חזרתם של הסורים לשורה של חוקים המעמידים בספק את זכות קניין, בכך שהם דורשים מהם להציג מסמכים שאבדו לעתים קרובות. במהלך עשר שנים של מלחמת האזרחים".

החוקרת ציינה כי רוב האנשים רוצים לחזור לבתיהם אם הלחימה תיפסק, אך "כאשר תנאי החיים נראים טובים יותר בסביבת בו הם חיים לאחר העקירה, ההחלטה קשה עוד יותר."