חג נבי סבלאן
יום העלייה לרגל לקבר הנביא סבלאן
היום – בעשירי בספטמבר, מציינים אחינו הדרוזים את חג הנביא סבלאן ( النّبيّ سبلان), בעלייה לרגל (زِيارة = זיארה = ביקור באתר קדוש) השנייה בחשיבותה של הדרוזים.
* הזיארה הראשונה בחשיבותה היא כמובן העלייה לרגל למתחם מקדש הנביא שועייב (مقام النبي شعيب) ליד קרני חיטין בגליל, שעל פי המסורת הדרוזית מזוהה עם יִתְרוֹ, חותנו של משה רבנו.
הנביא סבלאן
אבו אלח’יר סלאמה בן עבד אלוהאב אלסאמרי, חכם דת זרוזי (עאקל) שהגיע ממצרים בניסיון לשכנע את תושבי חברון, לקבל את האמונה באל אחד, אנשי חברון דחו את ניסיונו, והוא נאלץ לנוס על חייו, וכך הגיע לגליל, אל הר זבול, שעל פי האגדה מצא מערה והתיישב בתוכה, ושם למד ופירש את ספרי הקודש, ואגדה נוספת מספרת כי לאנשי חברון נודע מקום הימצאו, וכשהגיעו אל מול הר זבול, גאו מי נחל כזיב, ומנעו מהם להגיע אל ההר, ואגדה נוספת אומרת שהנביא סבלן בנה בית קטן מעל המערה, שם גר, למד ולימד אחרים, ולפי המסורת, שם נקבר.
סביב חדר מגורים – קבר זה, נבנה המתחם של מקדש נבי סבלאן, ליד הישוב הדרוזי חורפיש שבגליל.
במורד הר זבול ניצבת חורשת עצי אלון המקודשת לדרוזים. לפי האמונה נהג נבי סבלאן לשבת בצל עצי האלון ולשאת תפילה.
האגדה מספרת שבאחת המלחמות פרצה שרֵפה בהר, ואולם עצי האלון לא נפגעו בזכות שהיה הנביא סבלאן מתפלל בצילם.
המסורת הדרוזית העניקה לחמשת הנביאים החשובים, צבע המסמל אותו, הצבע הכחול נבחר להיות הצבע של הנבי סבלאן, הנביא הקדוש האומר אמת.
אסיים בברכה לאחינו הדרוזים – زيارة مقبولة = זיארה מקבולה.
קרידט: אביעד, קבוצת נציב, ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון