חצי מילה על מה שמספרים לנו על תימן, ומילה על מה שלא – חלק ב’

 

התימנים כועסים ומוחים

עוד אספר לכם שבינתיים לתימנים גם נמאס ולא רק מהחות’ים, מהמלחמה ומהשיטפונות, אלא גם מההידרדרות המשמעותית בתנאי החיים, מאובדן שלטון החוק במקומות רבים, והקריסה של הריאל התימני לשפל חדש, שהביא את החיים בתימן למצב עוד יותר גרוע מהמצב הרע אליו הם כבר רגילים, ואזרחי תימן החלו לדרוש את התפטרותו של אחמד עוואד בן מובארק, ראש ממשלת תימן, והסוחרים במחוזות שונים הכריזו על שביתה במחאה על קריסת הריאל והשמועות על אחריות הממשלה לקריסת המטבע.

ואספר לכם לדוגמה על מקרה שמסעיר את התימנים, והם דורשים מהממשלה ומבית המשפט צדק, ולהביא למשפט מהיר של פדופיל מתעז, שנעצר לאחר שאנס ביום שישי האחרון ילד באחת משכונות העיר, ובחקירתו הודה שאנס ילדים נוספים בעבר, ואף צילם את מעשי האונס בטלפון, ולאחר שאנס, הוא גם סחט את הילדים. תושבי תעז יצאו להפגין מול בניין מושל המחוז בדרישה לפסק דין מהיר לפי חוקי השריעה, אוסיף שהאנס היה בעבר שומר בית ספר בתעז, ושהוא פוטר מעבודתו לאחר שהתברר שהוא אנס והטריד מינית חלק מהתלמידים.

באזורים של שליטת החות’ים, מצבם של התימנים אף גרוע יותר, והאזרחים הפשוטים מנסים לשרוד, ומי שלא עבר שטיפת מוח חות’ית ולא הפך לתומך עיוור של הקנאות החולה וההרסנית של החות’ים, מסתכל בקנאה במצבם של שאר התימנים, שחיים תחת ממשלה שמנסה בדרכה לשפר את חייהם, בעוד שהמשטר החות’י רק מערים עוד ועוד קשיים, כגון הטלת אגרות על סוחרים, כולל אגרות נמל ומכסים, גם אם הנמל נמצא בשליטת ממשלת תימן, והסוחרים משלמים היטלי נמל ומכסים לממשלת תימן המוכרת.

ואם כבר דיברנו על סוחרים, אספר לכם גם על שהחות’ים החליטו להעלות את המכס על בגדים מיובאים ב 100% באמתלה של הגנה על היצרנים המקומיים, אפילו שבתימן כמעט אין מפעלי בגדים, והבודדים שישנם, מספקים כ 2% מהצריכה המקומית, וכשסוחרי הבגדים ניסו למחות, הממשלה החות’ית פשוט התעלמה.

ואספר לכם גם על שהחות’ים החליטו לעשות תיקון קטן בחוק, שמאפשר להם למנות את מי שהם רוצים למערכת המשפט, וכמובן גם להעניש עורכי דין סוררים שמעזים להפריע לחות’ים, וכשאחד מחברי לשכת עורכי הדין העז להביא התנגדות, הוא הושעה לשלוש שנים…

 

באזורי השליטה של החות’ים, לא רק שנאכפים חוקי השריעה בפרשנות החות’ית, אלא גם מצירים את צעדי כל מי שלא מביע נאמנות מוחלטת ועיוורת לחות’ים, וזה בא לידי ביטוי באלף ואחת דרכים שונות ומשונות, וכדוגמה למה שגורם לכעס אספר לכם שבאוניברסיטת דמאר (ذمار = Dhamar = מאוית גם Thamar) הממשלה החות’ית החליטה להכניס מפקחים לאוניברסיטה, שתפקידם לוודא שהסטודנטים נרשמים לקורסי תרבות המקדמים את הדרכה של הרפובליקה האסלאמית של איראן, לסמינרים דתיים, ולקורסים צבאיים המתקיימים במחנות מחוץ לאוניברסיטה. ולא רק שהסטודנטים נרשמים, אלא גם נוכחים בשיעורים והקורסים הכל כל “חשובים” מבחינה אקדמית למקצועות האזרחיים אותם הם לומדים. המפקחים החות’ים החביבים נפגשו עם הנהלת האוניברסיטה והבהירו את חשיבות נוכחות התלמידים בקורסים והסמינרים האמורים, והנהלת האוניברסיטה (שמונתה ע”י החות’ים) מחייבת את הסטודנטים להירשם ואת המרצים להוסיף לבחינות המחייבות לקבלת תעודה, את הבחינות החשובות לקורסים והסמינרים החדשים. הסטודנטים לא ממש מרוצים מהחידוש האקדמי החות’י ומוחים נמרצות. (למיטב ידיעתי, בינתיים ללא הרוגים ופצועים מקרב המוחים)

ואספר לכם שאיגוד הבנקים המסחריים בתימן באזורים שבשליטת החות’ים, פנו בשבוע שעבר במכתב דחוף אל עבדול ג’באר אל-ג’רמוזי (عبد الجبار الجرموزي = Abdul Jabbar Al-Jarmouzi) שר האוצר בממשלת החות’ים, ובו ביקשו פתרון לקשיי נזילות חמורים בבנקים בצנעא ובשאר האזורים שבשליטת החות’ים. בינתיים אין פתרון ולא נראה באופק פתרון כלשהו למצב שנגרם בין היתר לאחר השעיית הנפקות אג”ח מדינה בתימן כבר ב 2015, והחמיר למצב קריטי לטענת האיגוד, לאחר שהממשלה החות’ית חוקקה את “חוק איסור עסקאות ריבית” שמצד אחד מצמצם משמעותית את מקורות ההכנסה של המערכת הבנקאית, ומצד שני הלקוחות לא יכולים לקבל ריבית על פיקדונות, דבר שגרם להחמרה באבדן אמון הציבור במערכת הבנקאית, והתגברות משיכת כספי פיקדונות, שהבנקים באזורים בשליטת החות’ים, לא יכולים להתמודד איתה ללא סיוע ממשלתי דחוף.

 

אוסיף שבחודשים האחרונים חלה עלייה בחדלות פרעון ופשיטות רגל של חברות ועסקים בתימן, במיוחד באזורים בשליטה חות’ית, כולל של בנקים, חברות בורסאיות, סוחרים, ועסקים קטנים, גם בעקבות הקטנת כוח הקנייה של הציבור, שנובע בעיקר מעליות המחירים המסחררות, ומקשיי הגופים העסקיים בעקבות מיסים גבוהים, כפל מיסים, היטלים ומכסים (לממשלה התימנית המוכרת ולממשלת החות’ים) וגביית מסי מעבר ודמי חסות ושאר תשלומי “אני לוקח ממך כסף כי אני יכול” של המיליציות החות’יות. ואוסיף שבתי המשפט בתימן עמוסים בתביעות נגד בעלי עסקים שלא עמדו בפירעון חובותיהם.

בשביל הקוריוז אספר לכם שהחות’ים מכנים את ממשלתם שהורסת את תימן בשם המלבב: “ממשלת השינוי והבנייה” (حكومة التغيير والبناء) ואספר לכם שבשבוע שעבר עבדול ג’בר מיודענו, שר האוצר החות’י, חנך בטקס מרגש את חדר המבצעים לבקרה חזותית במכס החות’י, והסביר לעם התימני הנאנק תחת עולה של הממשלה הרקובה והרצחנית שהורסת להם את המדינה, שחדר הבקרה החדש יתרום להקלת הליכי המכס ולשיפור השקיפות בעבודת מחלקות המכס, ושהוא והממשלה החות’ית הנפלאה, “שואפים לעשות כל מאמץ לשפר את השירותים עבור משלמי המסים הנפלאים שלנו.”

 

התימנים כועסים ומוחים, והעולם “הנאור”? שותק!

ולסיום אומר, שאמנם התימנים כועסים ומוחים, אבל אומר ואחזור בפעם המי יודע כמה, שהעולם “הנאור” ממשיך להתעלם על פשעי החות’ים, וממשיך להתעלם מגיוס ילדים למיליציות החות’יות, והפיכתם לבשר תותחים בשירות החות’ים, בדיוק כשם שהעולם “הנאור” ממשיך להתעלם מכך שארגוני הטרור הפלסטינים מגייסים ומנצלים ילדים.

והעולם “הנאור” ממשיך להתעלם מכך שהחות’ים שודדים חלק ניכר מהסיוע ההומניטרי, בדיוק כפי שהעולם “הנאור” מתעלם מכך שמחבלי חמאס שודדים חלק ניכר מהסיוע ההומניטרי שממשלות העולם “הנאור” , מדינות ערב, והאידיוטים השימושיים שולחים לרצועת עזה.

והעולם “הנאור” ממשיך להתעלם שהחות’ים מרעיבים עושקים ומרוששים את בני עמם, ומחבלי ארגון הפשע והטרור החות’י מתעשרים על חשבונם ומוכרים בשווקים את מה שדדו והיה אמור להגיע לבני עמם בחינם, בדיוק כמו שהעולם “הנאור” מתעלם מכך שארגון הפשע והטרור הפלסטיני – חמאס, גוזל ועושק ושודד את הפלסטינים, ומכניס לכיסו ולכיסי בכיריו את כספי הסיוע הבינ”ל ומוכר בשווקים את מה שדדו והיה אמור להגיע לבני עמם בחינם.

 

והעולם “הנאור” מנסה לדבר עם החות’ים, לנהל איתם מו”מ, להגיע איתם להבנות והסכמות, בדיוק כמו שהעולם “הנאור” מנסה לדבר עם ארגוני הטרור הפלסטינים, לנהל איתם מו”מ, להגיע איתם להבנות והסכמות, בדיוק כמו שהעולם “הנאור” מנסה לדבר עם ארגון הפשע והטרור השיעי מלבנון, לנהל איתם מו”מ, להגיע איתם להבנות והסכמות, בדיוק כמו שהעולם “הנאור” מנסה לדבר עם משטר המולות של הרפובליקה האסלאמית של איראן…
וזה גורם לי לתהות, האם העולם “הנאור” באמת נאור? או אולי פשוט לא מבריק במיוחד…?

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות