סוריה מודה: מייבאים חיטה שנגנבה במקור מאוקראינה

ממשלת סוריה אישרה כי היא מקבלת חיטה שמקורו באוקראינה, לאחר האשמות קודמות רבות של אוקראינה נגד רוסיה כי היא גונבת חיטה ומייצאת אותה לסוריה.

המשטר הסורי טען בעבר כי החיטה שהוא מייבא היא ממקור רוסי.

בהצהרה לעיתון הממשלתי ” אל-ת’ורה “, ביום רביעי, 2 באוקטובר, אמר מנהל החקלאות בטרטוס, עלי יוניס, כי מרכז “הסגר הצמחים” בנפה דחה משלוח של חיטה רכה השייכת לקרן הדגנים של סוריה , שמקורו באוקראינה , בגלל שהוא אינו עומד בתקן הסורי.

לטענת יוניס, כמות המשלוח שנפסל הסתכמה ב-8,728 טון, והוא הסביר כי הסיבה לדחייתו נעוצה בכך שהוא הפר את המפרט הסטנדרטי והימצאות עובש בו, שכן ננקטו האמצעים הנדרשים לייצאו מחדש אל מחוץ למדינה.

מזה שנים שממשלת סוריה מיבאת חיטה מרוסיה בדרכים ובשיטות שונות, בין היתר באמצעות הסכמים דו-צדדיים שפרטיהם נחשפים רק לעתים נדירות, או באמצעות מכרזים שהוציא “ארגון הדגנים הכללי” בסוריה לקניית חיטה, או באמצעות כמויות שרוסיה שולחת ומכנה “סיוע”  הומניטרי של מוסקבה של חיטה אוקראינית ושליח חלק ממנה לסוריה, על פי מה שחשפו אישים וסוכנויות ידיעות אוקראיניות, למרות הכחשת סוריה לכך.

 

עקב הירידה בתמיכה הממשלתית בשלב הזריעה והקציר של חיטה באזורים הנשלטים על ידי המשטר, בנוסף לקביעת מחיר שאינו תואם את העלויות, מאלצת את החקלאים מדי שנה למכור את היבול שלהם מחוץ לאזורים שבפיקוח, שבהם מחיר המכירה גבוה יותר.

זה יוצר שוק מקביל לחיטה, בנוסף לחוסר הרצון של חלק מהאנשים לגדל חיטה בעונות הקרובות, וההסבה לגידולים אחרים וגידולים עם תשואה טובה יותר.

בתמורה לחוסר העניין של ממשלת סוריה בגידול האסטרטגי במונחים של תמיכה בשלבי הזריעה, הקציר ולאחר מכן המכירה, הממשלה מייחסת חשיבות לייבוא ​​החומר מ”בעלת בריתה הרוסי” באמצעות מספר שיטות כדי לפצות על מחסור בכל שנה.

בדצמבר 2022 אמרה רויטרס כי שימוש בצי של ספינות קטנות הכפופות לסנקציות אמריקאיות, החיטה שנשלחה לסוריה גדלה פי 17 מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022.

לפי הנתונים, כמות החיטה שנשלחה באותה עת עלתה על 500 אלף טון, המהווה כשליש מסך יבוא התבואה של סוריה.

לאור הסנקציות המסבכות עוד יותר את הסחר באמצעות תובלה ימית וביטוח ימי, הן רוסיה והן סוריה מסתמכות על ספינות פרטיות להובלת תבואה, כולל שלוש ספינות סוריות הכפופות לסנקציות אמריקאיות, על פי  הסוכנות .

קרדיט: עינב בלדי     קרדיט לתמונות: ערבי 21  ורשתות חברתיות