עזמי בשארה: חיזבאללה ביצע את “טעות חייו” בכניסה לסוריה

מנכ”ל המרכז הערבי לחקר מחקר ומדיניות, עזמי בשארה, טוען כי חיזבאללה עשה טעות גדולה כשהסתבך במלחמה בסוריה, מה שהחליש את מעמדו וחשף אותה בפני ישראל.

בשארה אמר בראיון ל”טלוויזיה הערבית” לרגל יום השנה למבצע “מבול אל-אקצא” כי מלחמת ישראל בעזה נחשבת לאירוע מרכזי בעל השפעות גלובליות, וכי דברים שאחרי המלחמה הזו לא יהיו  כפי שהיו לפניו, תוך ביקורת על ההסתגלות של העולם להיקף ולסוג הפשעים.

באשר למלחמה בלבנון ציין בשארה כי נתניהו וצוותו ניצלו את המצב הבינלאומי והערבי החלש כדי להרחיב את פעילותם בגדה המערבית ובלבנון. הוא סבור כי הרחבת הפלישה הקרקעית ללבנון היא חלק מתוכנית ישראלית ישנה שמטרתה להחליש את חיזבאללה, מה שמעיד על כך שתוכנית זו עשויה להוות הקדמה לעימות עם איראן.

عزمي بشارة │ حرب غزة .. تداعيات الانحياز الأميركي وأداء المقاومة وهجمات الحوثيين على مسار الحرب

בנוגע לחיזבאללה, בשארה סבור שהאירגון עשה טעות גדולה כשהתערב במלחמה בסוריה, שכן בכך הפך לתנועה עדתית  הפועלת בשטח שמעבר לגבול מדינתה  וביצע שם פשעים, מה שהחליש את מעמדו ותרם לחשיפתו בפני ישראל. הוא הוסיף כי ייתכן שישראל העריכה יתר על המידה את כוחו של חיזבאללה, ואולי חיזבאללה עצמו העריך יתר על המידה את כוחו.

בנוגע לזירה הפוליטית הלבנונית, בשארה הדגיש כי ניסיון לכפות נשיא במהלך המלחמה יהיה ניצול של המצב הנוכחי, והדגיש את הצורך לעצור את המלחמה לפני נקיטת צעדים מדיניים. הוא גם ציין כי ניצחון ישראל במלחמה פירושו ניצחון לא רק על איראן, אלא על כל הערבים.

العربي الجديد‎ | ‎. أبرز ما لخّصه المدير العام لـ"المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات" عزمي بشارة حول الوضع الفلسطيني والانتخابات الأميركية، إضافةً إلى...‎ | Instagram

בשארה קרא לחשוב מחדש על יחסי ערב עם איראן, והדגיש כי המצב הנוכחי אינו משרת את האינטרסים של הערבים. הוא סבור כי דיאלוג עם איראן על בסיס אינטרסים משותפים יכול לסייע במניעת סכסוכים אזוריים נוספים שישראל מנצלת לטובתה.

בנוגע ליחסים בין ישראל לארה”ב, בשארה הסביר כי ישראל אינה מזוהה עם אמריקה, אלא יש לה פרויקט משלה שארה”ב תומכת בו כשהיא מצליחה. אמנם ישראל לא יכולה לעמוד ללא תמיכה אמריקאית, בשארה מאמין שאמריקה יכולה לכפות על ישראל מהלכים, אך היא לא רוצה לעשות זאת בהיעדר לחץ ערבי או תנאים ברורים ביחסי ערב-אמריקאים.

العربي الجديد‎ | ‎. أبرز ما لخّصه المدير العام لـ"المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات" عزمي بشارة حول الوضع الفلسطيني والانتخابات الأميركية، إضافةً إلى...‎ | Instagram

הערה: עזמי בישארה היה בעל אזרחות ישראלית, שכיהן כחבר כנסת כשנודע שהוא בוגד במדינה ומסייע לחיזבאללה בזמן מלחמה. בישארה הצליח להימלט מהדינה , ויש אומרים כי קיבל התראה מראש מגורמים ישראלים רישמיים כדי שיוכל להימלט מהמדינה בגלל ערפל משפטי האם מעצרו יהיה חוקי לאור החסינות מפני מעצר ממנה נהנה כל חבר כנסת.

לִצְעוֹק

קרדיט: סוריה טי וי    קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות