ישראל, חמאס וחיזבאללה והתקשורת הסעודית

עד כמה המלחמה בחמאס ובחיזבאללה מעניינת את הסעודים?
מדי פעם עולה בתקשורת ידיעה הקשורה ליחסי ישראל-סעודיה, ועל הסיכוי לחתימה על הסכם נורמליזציה עם הסעודים, ועל דברי יורש העצר או שר החוץ הסעודי, שללא פתרון לסוגיה הפלסטינית / הקמת מדינה פלסטינית, לא תהייה נורמליזציה וכד’.

היו מי שבעבר שמעו את דעתי שלא ייחתם הסכם בתקופת ממשל ביידן, והיום זה נשמע כמו חוכמה בדיעבד. אזכיר שבשכונה המזרח תיכונית צריך לראות את התמונה הגדולה ללא פילטר של התרבות והחשיבה “העסקית” המערבית, אלא בראי התרבות והלכי החשיבה הנהוגים באזורנו, ושצריכים סבלנות ואורח רוח, כי הדברים בשכונה מתנהלים בקצב משלהם, השונה מהקצב המערבי לסגירת עסקאות.

ברור שלמתרחש בשנה האחרונה יש השפעה על התנהלות והתבטאות דוברים סעודים, ועל דעת הקהל הסעודית, והתמונות היוצאות מהמלחמה ברצועת עזה, ולאחרונה לתמונות היוצאות מלבנון, משפיעות הן על התבטאות מנהיגים והן על התבטאות הציבור הסעודי.

 

אבל שוב אזכיר – ישראל אינה מרכז העולם, ואפילו לא במרכז תשומת הלב של הסעודים. אנחנו בהחלט מהווים מוקד עניין (ולא רק בנוגע למלחמה בארגוני הטרור הפלסטינים והשיעים, אלא בתחומים שונים ומגוונים) אבל לא אנחנו ובטח שלא חמאס או חיזב-זבאללה, הדבר העיקרי שמעניין את הסעודים.

אנסה להראות לכם על קצה המזלג, מה אפשר למצוא כשמנסים לראות עד כמה באמת מעניין את הסעודים מצבם של הפלסטינים בעזה, או מצבם של חיזב-זבאללה שחוטפים מכה אחר מכה מידי ישראל, צריך לסרוק את הרשתות החברתיות ואת העיתונות הסעודית.

ממה שאני רואה, יש מטבע הדברים כתבות על כיסוי למתרחש ברצועת עזה, ויש עיתונים שבכתבה על חיסול מחבלי חמאס שהתמקמו בתוך בית ספר, ישתמשו בטרמינולוגיה הפלסטינית וידברו על “טבח”, ויש עיתונים שבמקום הדהוד תעמולה פלסטינית וכתיבה אנטי ישראלית, יכתבו בצורה יותר עניינית ויספקו דיווח עיתונאי למתרחש כולל במקרים כאלה.

 

מעניין לראות התבטאויות של סעודים ברשתות החברתיות וכמובן הדברים סוערים יותר מאשר בכלי התקשורת, ויש תערובת מעניינת של אנשים שמעלים דיווחים, שאומרים את דעתם, וחלקם “לוקחים צד”. יש כאלה שמבקרים בחריפות את ישראל, ויש מי שמבקרים בחריפות את חמאס, יש מי שמצדדים בפלסטינים, ויש אחרים שמצדדים בישראל, ובתערובת הזו תמצאו לא מעט בוז ולעג מופנה לפלסטינים.

אותו דבר תוכלו לראות גם לגבי המלחמה מול חיזב-זבאללה, גם בעיתונות וגם ברשתות החברתיות יש חלוקה לצדדים שונים, אבל במקרה זה אפשר לראות שברוב המקרים אין כל הזדהות עם חיזב-זבאללה, אלא רק עם הלבנונים ועם מדינת לבנון, ולצד זה יש ביקורת רבה וחריפה על חיזב-זבאללה.

 

אז בעיתונות הסעודית תוכלו לראות ידיעות על הצהרת ג’אסים אל-בודאיווי (جاسم البديوي = Jasem Albudaiwi) הכוויתי, מזכ”ל מועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC) על התמיכה הבלתי מעורערת של ה GCC בעם הלבנוני, ועל ריבונותה, יציבותה וביטחונה של לבנון, ושה GCC קוראת להימנע מהסלמה צבאית בגבול ישראל-לבנון, וקוראת להגן על אזרחים, ולהימנע מסכסוכים אזוריים, למנוע התפשטות האלימות באזור, וכן גם ה GCC קוראת להפעיל ריסון עצמי (רק לא נאמר בהצהרה למי מופנית הקריאה…).
באותה הזדמנות קורא מזכ”ל ה GCC ליישם את החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו”ם, ולממשלת לבנון “להרחיב את סמכותה על כל שטח לבנון” בהתאם להחלטות מועצת הביטחון, אבל גם בהתאם להסכם טאיף, וגם הוסיף מילה על חשיבות זירוז בחירת נשיא ללבנון, ויישום רפורמות כלכליות חיוניות, כדי שממשלת לבנון תוכל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הלבנונים…

וגם תוכלו לראות כתבות על המתרחש בעזה, ולצידן גם עולה מדי פעם ידיעה המדברת על הודעה / הכרזה, שלערב הסעודית יש “גישה עקבית בתמיכה בפלסטין ובפלסטינים”. יש מאמרי מערכת ויש מאמרי דעה ויש כתבות שונות שמעלות את הנושא, חלקן כדיווח יבש וחלקן מלאות ברגש, בהן יש גם מלאות רגש אנטי ישראלי.

 

מה יותר מעניין את התקשורת הסעודית?
אבל תשומת הלב העיקרית בתקשורת תהיה לעניינים פנים סעודים, לעניינים סעודים הקשורים לחזון 2030 (שעליו דיברתי לא פעם בערוץ, וגם בפודקאסט בנת חלאל ) ותראו כיסוי נרחב ומעמיק יותר על נושאים כמו העברת התקציב הסעודי לשנת 2025 (ושלמרות הגדלת הגירעון הפיסקאלי, בתקציב יש גידול בהוצאות לטובת השלמת פרויקטים גדולים הקשורים בהשגת יעדי חזון 2030, ותחילת התארגנות לקראת פרויקטים הקשורים לאירוח אקספו 2030 וגביע העולם בכדורגל לשנת 2034) וכן גם כתבות על פעילויות יריד הספרים הבינ”ל בריאד, ופעילויות תרבות ותירות אחרות, וגם על מעצר של קבצנים תימנים בטאיף (תוכלו לקרוא על תופעת הקבצנים התימנים בממלכה הסעודית , בפוסט שעלה בערוץ במרץ 23).

כמובן שתמצאו גם בכתבות על העולם הערבי, ובהן ידיעות על הגינוי הסעודי לתקיפת מגורי שגריר האמירויות בבירת סודאן, ובכתבות מהעולם ידברו על רעידת אדמה בסומטרה ועל מטפל בגן חיות בניגריה שנטרף ע”י אריה שאותו ניסה להאכיל, ועל השתתפותו של הנסיך הארי בטקס חלקות פרסים שנתי של ארגון WellChild בלונדון (הנסיך משמש כפטרון לארגון הצדקה המטפל בילדים חולים).

 

אז אין ספק שעוד נשמע מגורמים סעודים גינויים אלה ואחרים, ושיהיו עוד קריאות שונות להשגת רגיעה ולמניעת הסלמה ולקיום החלטות עבר, ולחתימת הסכמים שונים ומשונים, אבל גם אין ספק שישראל, הפלסטינים וחיזב-זבאללה, הם לא הדבר שהכי מעניין את הסעודים, ויש להניח שכאשר יגיע הזמן הנכון (מבחינת בית המלוכה הסעודי, ולאחר שהסעודים יקבלו את מבוקשם מהבית הלבן) והתנאים הגאופוליטיים האזוריים יאפשרו, אינשאללה נראה גם התקדמות לכיוון של חתימת הסכם נורמליזציה עם הסעודים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון      קרדיט לתמונות: ערוץ הטלגרם היוצרים AI