מי הוא האשם צפאא’ א-דין, מחליפו של חסן נסראללה, מנהיגה החדש של חיזבאללה?

לאחר ההכרזה על נפילתו של מזכ”ל חזבאללה הלבנוני, חסן נסראללה, בתקיפה של צה”ל בפרבר הדרומי של ביירות, לאחר 32 שנים בראש הארגון, גברו השאלות בנוגע למחליפו המיועד.

האשם צפאא’ א-דין, #هاشم_صفي_الدين ,  בן דודו של נסראללה וחתנו של קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר במשמרות המהפכה האיראניים, הוא המועמד המוביל להנהגת הארגון, הנחשב לבעל ברית מרכזי של איראן.

צפאא’ א-דין דומה לבן דודו נסראללה הן במראהו והן באופיו, ואף לוקה באותה ליקוי הגייה של האות ר’. מאז 1994 הוכשר לתפקידו כמחליף, הגיע מקום לביירות וקיבל את ראשות המועצה המבצעת של חזבאללה, הנחשבת ל”ממשלת” הארגון. הוא פעל תחת פיקוחו של עימאד מורנייה, המפקד הביטחוני לשעבר של חזבאללה.

צפאא’ א-דין נחשב ל”צל” של נסראללה ולמספר 2 בארגון. במשך שלושה עשורים היה אחראי על כלל הנושאים הרגישים, מהניהול השוטף של מוסדות הארגון ועד לניהול הכספים וההשקעות בלבנון ומחוצה לה, תוך שהוא מותיר את התחום האסטרטגי בידיו של נסראללה.

צפאא’ א-דין, המופיע ברשימת הטרור של ארה”ב מאז 2017, נחשב לאחד הבכירים המקיימים קשרים הדוקים עם הזרוע הצבאית של חזבאללה, כמו גם עם הזרוע הביצועית של הארגון.

 

לצפאא’ א-דין קשרים מצוינים עם איראן, שכן הוא למד במשך שנים ב”חוזה” בקום, עד אשר נסראללה קרא לו לשוב לביירות ולקחת על עצמו אחריות בארגון. בנו, רזא, נישא ב-2020 לזיינב סולימאני, בתו של קאסם סולימאני.

אין הרבה מידע על צפאא’ א-דין, שכן במשך תקופה ארוכה נותר אלמוני בזירה הפוליטית הלבנונית, עד שההגבלות הביטחוניות הקפדניות שהוטלו סביב חסן נסראללה אילצו אותו להופיע במקומו באירועים של הארגון, בעיקר בלוויותיהם של בכירי חזבאללה וחבריו שנהרגו בלבנון, בסוריה, או באזורים אחרים כחלק מהתמיכה בתוכנית האזורית של איראן.

המידע המועט הקיים עליו מעיד כי צפאא’ א-דין נולד בשנת 1964 בעיירה דיר קאנון א-נהר שבאזור צור בדרום לבנון, למשפחה בעלת השפעה חברתית חזקה, אשר בין בניה נמנה גם מוחמד צפאא’ א-דין, שהיה אחד מחברי הפרלמנט הבולטים באזור בשנות ה-60 וה-70, לצד מספר אנשי דת בכירים.

תמונה

 

כשהיה צעיר יחסית, ביקש צפאא’ א-דין להינשא טרם נסיעתו ללימודים דתיים בעיר קום שבאיראן, אשר בתקופה זו חוותה עלייה במספר תלמידיה והשפעתה הפוליטית והדתית גדלה לאחר המהפכה האסלאמית של 1979, שהעמידה את קום כחלופה לבתי הספר הדתיים בנג’ף, שמעמדם נפגע תחת שלטונו של סדאם חוסיין בעיראק.

צפאא’ א-דין שאף להינשא למשפחה דתית וליצור קשרים משפחתיים עם אחד מאנשי הדת הבכירים, ולבסוף נישא לבתו של מוחמד עלי אל-אמין, חבר המועצה האסלאמית השיעית העליונה בלבנון.

מלבד ניהול השגרה היומיומית של הארגון, המועצה המבצעת שבראשה עומד צפאא’ א-דין מנהלת גם מערך השקעות עצום במטרה להבטיח עצמאות כלכלית לארגון ומימון למנגנוניו, שאינם נשענים רק על “כספים הלכתיים” המיועדים לפעילות צבאית.

למרות שיש המעריכים את היקף ההשקעות הללו במיליארדי דולרים, יש הטוענים כי אף שמדובר בהשקעות נרחבות, היקפן אינו מגיע לסכום זה, אך יש להן נוכחות בלבנון, בעולם הערבי, באפריקה, באירופה, בארצות הברית ובאמריקה הלטינית. בעבר, המועצה המבצעת ניהלה גם את הפעילות הצבאית, עד להקמת “המועצה הג’יהאדית” שהפרידה את סמכויותיה מהמערך המבצעי.

השמועות בלבנון טוענות כי האיש מוכר בתוך הארגון כאיש מושחת ביותר שלא מהסס לגנוב את כספים המיועדים למשפחות חללי האירגון שנהרגו במילוי משימתם. 

תמונה

קרדיט : ברק בטש מקבוצת נציב     קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות