מכה מתחת לחגורה לפוטין: סעודיה מגבירה הפקת הנפט ובכך מחבלת במימון מכונת המלחמה הרוסית

המגזין “ניוזוויק” דיווח כי סעודיה מתכוננת להגדיל את ייצור הנפט במה שנחשב בעיניה “מכה” לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולמימון מכונת המלחמה הרוסית נגד אוקראינה.

המגזין הסביר כי הממלכה מתכוננת לנטוש את יעד מחיר הנפט הגולמי של 100 דולר לחבית בזמן שהיא עוברת להגדיל את הייצור, מה שמעיד על הסכמתה למחירים נמוכים יותר, לפי הפייננשל טיימס.

לפי המגזין, החלטה זו מגיעה למרות קיצוצים קודמים בייצור של חברי OPEC+, שביקשו לשמור על מחירים גבוהים. מחירי הנפט מסוג ברנט ירדו מתחת ל-70 דולר מוקדם יותר בספטמבר, הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2021.

עם זאת, גורמים רשמיים מתכננים להגדיל את הייצור החל מה-1 בדצמבר, מה שעלול להאריך את תקופת המחירים הנמוכים, וזה מייצג שינוי מההתמקדות הקודמת של סעודיה ביציבות המחירים.

המגזין מאמין שהגדלת תפוקת הנפט, במיוחד בשילוב עם מחירים נמוכים יותר, עשוי לפגוע בכלכלה הרוסית, שכן רוסיה מסתמכת במידה רבה על הכנסות מנפט כדי לממן את כלכלתה ומימון מכונת המלחמה שלה באוקראינה.

מומחים אמרו לניוזוויק כי המהלך של סעודיה “יפעיל לחץ” על התקציב של רוסיה בעודה ממשיכה בפלישה לאוקראינה.

“נפט וגז נותרו אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של רוסיה”, אמרה לניוזוויק אוריסיה לוצביץ’, ראש פורום אוקראינה ב-Chatham House.

“עד כה, למרות תקרת מחיר הנפט שהוטלה על ידי האיחוד האירופי, רוסיה הצליחה להגדיל את מקורות ההכנסה הללו, אשר חיוניים למימון המלחמה שלה באוקראינה, כמו כן, ירידה במחירי הנפט, אם היא תהיה משמעותית, יוסיף לחץ נוסף על התקציב הרוסי”.

ככל שסעודיה תגדיל את האספקה, בעקבותיה תחל ירידה במחירי הנפט העולמיים, שתפעיל לחץ על רוסיה, במיוחד לאור הסנקציות והסכסוך המתמשך באוקראינה. 

“היציבות הכלכלית ברוסיה עלולה להיחלש עקב הירידה בהכנסות מנפט, המממנות מגזרים ממשלתיים מרכזיים, כולל מאמצים צבאיים. תחרות מוגברת בשווקי הנפט עלולה לשחוק את נתח השוק של רוסיה, ולאתגר את הגמישות הפיננסית שלה”.

לפי המגזין, סעודיה מתמודדת עם לחץ גובר על אסטרטגיית שוק הנפט שלה עם עלייה בהיצע מיצרנים שאינם ב-OPEC כמו ארצות הברית וביקוש חלש בסין.

המחירים ירדו בכ-6% עד כה השנה על רקע הגדלת האספקה ​​מיצרנים אחרים, במיוחד מארה”ב, בנוסף לצמיחה חלשה בביקוש בסין, לפי רויטרס.

 

ברית +OPEC הסכימה בתחילת החודש לדחות את העלייה המתוכננת בתפוקת הנפט לאוקטובר בחודשיים לאחר שמחירי הנפט הגיעו לרמות הנמוכות ביותר מזה תשעה חודשים, ואמרה כי היא עשויה לעצור זמנית או לבטל את העלייה במידת הצורך.

הפייננשל טיימס דיווח כי הקואליציה מחויבת להגדיל את הייצור המתוכנן ב-1 בדצמבר, גם אם הדבר יוביל להורדת מחירי הנפט לתקופה ארוכה יותר. הנפט מסוג ברנט ירד בכ-2.6% ל-71.57 דולר ב-0745 GMT לאחר דיווח העיתון.

מרכז התקשורת הממשלתי בסעודיה טרם הגיב לבקשת תגובה.

העיתון דיווח כי סעודיה אינה מוכנה להמשיך לוותר על נתח השוק שלה ליצרני נפט אחרים וכי יש לה אפשרויות מימון הכוללות יתרות מט”ח וחובות המספיקים לעמוד בירידת מחירי הנפט הגולמי למשך תקופה.

 

הממלכה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם, נושאת בנתח גדול מהקיצוצים בייצור OPEC+ על ידי הקטנת הייצור שלה בכשני מיליון חביות ליום מאז סוף 2022.

חברות OPEC+ מפחיתות כיום את הייצור בסך כולל של 5.86 מיליון חביות ליום, שווה ערך לכ-5.7% מהביקוש העולמי לנפט, אבל סעודיה הגדילה את הייצור בעבר כדי לשמור על נתח השוק שלה.

סעודיה ורוסיה נהלו מלחמת מחירים בשנת 2020 והציפו את השווקים העולמיים בנפט לאחר שמוסקבה סירבה לתמוך בהחלטת אופ”ק לצמצם עוד יותר את הייצור כדי להתמודד עם ההשלכות של מגיפת קוביד-19.

 

ב-2014, ריאד חסמה קריאות מצד חלק מחברות אופ”ק להפחית את הייצור כדי לעצור את הירידה במחירי הנפט, מה שסלל את הדרך למאבק על נתח שוק בין אופ”ק למדינות שאינן מאוגדות באופ”ק על רקע פריחה בייצור נפט מפצלים אמריקאים.

אופ”ק וסעודיה אמרו שוב ושוב שהן אינן מכוונות למחיר ספציפי לנפט ומקבלות החלטות על סמך מצב השוק וכדי להשיג איזון בין היצע וביקוש.

OPEC Admits Nigerian Dangote, Mexican Dos Bocas Refineries Will Disrupt  Global Oil Market - Tekedia

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונות: טק מדיה8