קצרצר לפרשת ניצבים-וילך: 13+1 = חופש הבחירה!

בס”ד
קצרצר לפרשת ניצבים-וילך – אמר ר’ יונתן [זקס]

13+1 = חופש הבחירה!

בפיוט המפורסם “יגדל” (ביצועים רבים, בין השאר – יהורם גאון) מוצגים בצורה שירית 13 עיקרי האמונה שמנה הרמב”ם. 13; אבל הרב זקס מעיר, שהמספר הדומיננטי ביצירתו של הרמב”ם הוא דווקא 14: ספרו העיקרי, משנה תורה, נקרא גם “הי”ד החזקה”, כי הוא מורכב מ-14 ספרים-חלקים.

במבוא שלו לספר המצוות, הוא מציג 14 “שורשים”-עקרונות שלפיהם קבע מה נכלל במניין של תרי”ג המצוות; במורה נבוכים (חלק ג, פרק לה) מחלק הרמב”ם את המצוות ל-14 קבוצות; וגם בספר המצוות עצמו ניתן להבחין בקיומן של 14 קבוצות מצוות, גם בחטיבת מצוות עשה וגם בחטיבת מצוות לא תעשה. אז איך יובן ה-13 החריג?
התשובה המפתיעה היא, שהרמב”ם אכן דוגל בעקרון אמונה אחד נוסף (וכך מגיעים ל-14), אע”פ שלא נכלל ברשימה. מדובר בחופש הבחירה של האדם, שעליו כתב: “ועיקר זה עיקר גדול הוא, והוא עמוד התורה והמצווה” (הלכות תשובה, פרק ה, הלכה ג). בניגוד להרבה תפיסות דטרמיניסטיות, היהדות דוגלת בחופש הבחירה של האדם, ומכאן נובעת אחריותו. כל ההיגיון בשכר ועונש (שמיימי וגם אנושי) נעוץ בכך שהאדם חופשי במעשיו, ולכן נושא באחריות.
אז מדוע אין הוא מופיע ברשימה? עונה הרב זקס: כל 13 העיקרים הם אמונות שלנו לגבי הקב”ה (קיומו, אחדותו וכו’), ואילו העיקרון הנוסף מתייחס אלינו, הוא ביטוי לאמונה של ה’ בנו, בני האדם.
טוב לדעת זאת לקראת הימים הנוראים, והדבר גם קשור לנאמר בפרשתנו: “החיים והמות נתתי לפניך, הברכה והקללה, ובחרת בחיים” – בידינו הבחירה!
(ראו: הרב זקס, שיג ושיח, ב, עמ’ 360 –363; וראו בדברי מורו ורבו, הרב נ”א רבינוביץ, יד פשוטה, “מבוא להלכות תשובה” [ספר המדע, ב, עמ’ תתנג]). בברכת כתיבה וחתימה טובה לשנת בריאות איתנה, הצלחה ונחת, שנת ניצחון על אויבינו, שיבת כל חטופינו, והעיקר – אחדות בינינו, ושנת בשורות טובות, וישועה וגאולה לעם ישראל, ושלום לעולם!

קרדיט: פרופסור (אמריטוס) עמוס פריש – ראש החוג לתנ”ך לשעבר באוניברסיטת בן גוריון

קרדיט לתמונות: